Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Saari rakennetaan Näsijärveen ensin ratikkaa varten Tampereella – tulevaisuudessa sinne voi tulla koti 3 000 asukkaalle

Tampereen raitiotien reitille Vaitinaroon suunnitellun saaren vesilupahakemuksen odotetaan tulevan Länsi-Suomen aluehallintovirastosta vielä alkuvuodesta. Se nytkäyttäisi eteenpäin raitiotien suunnittelua. Itse rakentamispäätös raitiotien jatkosta Lentävänniemeen on tulossa päätöksentekoon syksyllä. Saarivaihtoehto tuli mukaan suunnitteluun, koska hallinto-oikeus kumosi rantatäyttöön perustuvan ratkaisun sen mahdollisten pohjavesivaikutusten vuoksi. Täytön suuruus on noin 13 hehtaaria. Saaren ja rannan väliin jää vesilupahakemuksen mukaan 36 metriä leveä kanava. Kaupungin näkemys on, että kanava turvaa, että järvivesi voi tulevaisuudessakin imeytyä rannasta pohjavedeksi. Kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen sanoo, että nyt suunniteltava saari on raitiotietä varten, mutta kokonsa puolesta se on niin iso, että sinne voidaan myös rakentaa. – Ensivaiheessa on tavoite, että saadaan raitiotien linjaus ja sen suunnittelua saadaan vietyä eteenpäin. Maankäyttöratkaisuja mietitään myöhemmin erikseen. Osa Hiedanrannan suunnittelua Asuntojen rakentamissuunnitelmat ovat kuitenkin kaukana tulevaisuudessa, sillä saari liittyy yleissuunnittelussa olevaan Hiedanrannan uuteen asuinalueeseen. Kaikkiaan Hiedanrantaan suunnitellaan 25 000 asukkaan ja noin 10 000 työpaikan aluetta. Tampereen maankäytön suunnittelujohtaja Taru Hurme huomauttaa, että luvuissa on mukana myös Lielahden uudistaminen ja täydentäminen. Hiedanrannan yleissuunnitelma on tulossa kaupunginhallituksen käsittelyyn vielä tänä keväänä. Alueen asemakaavoitus alkaa tänä vuonna ja jatkuu eri alueen eri osissa vuosittain. Hurme sanoo, että Hiedanrannan rakentaminen alkaa mantereelta. Kaupunginosaan tarvitaan myös esimerkiksi palvelut ennen kuin saarten rakentaminen on ajankohtaista. Hänen mukaansa saarelle ei rakenneta taloja ainakaan tällä vuosikymmenellä. Nurmisen aikaikkuna on vielä pidemmällä: hän sanoo, että kokonaisuudessaan alueen rakentaminen on valmista vasta kolmen–neljänkymmenen vuoden kuluttua. Suunnittelun edetessä ratkotaan, miten ja missä järjestyksessä aluetta rakennetaan, mutta saaresta ei ole luontevinta aloittaa. – Tässä mietitään kokonaisuuden rakentamista: miten saadaan kestävää, vetovoimaista ja hyvää kaupunkia kaikkine palveluineen. Se vaikuttaa rakentamisen järjestykseen, Nurminen sanoo. Hiedanrantaa esittelevissä materiaaleissa saaresta on esitelty alla oleva alustava suunnitelma. Materiaalissa todetaan, että suunnittelu jatkuu ja tarkentuu. Vertautuu kooltaan Ranta-Tampellaan ja Viinikanlahteen Nurmisen mukaan rakennettava saari on saman kokoinen kuin esimerkiksi Ranta-Tampellan täyttö tai Viinikanlahden puhdistamon tilalle tuleva uusi asuinalue. Jos rakentaminen on yhtä tiivistä kuin edellä mainituilla alueilla, se tarkoittaa, että saareen mahtuisi noin kolmisen tuhatta asukasta. Asukasmäärä riippuu tietenkin siitä, millaisia taloja ja miten tiiviisti alueelle rakennetaan. Hurme sanoo, että lukuja eri alueille suunnitelluista asukasmääristä saadaan, kun Hiedanrannan yleissuunnitelma tulee päätöksentekoon, eli myöhemmin tänä keväänä. On myös mahdollista, että tulevaisuudessa Hiedanrannan läheisyyteen rakennetaan muitakin saaria kuin nyt ratikkaa varten tehtävä. Nurminen sanoo, että nyt on haettu lupaa yhdelle saarelle, mutta tulevaisuudessa on mahdollista, että saari saa jatkoa. Saari rakentuu tavallista edullisemmin Mitä tulee rakentamiskustannuksiin, niin ratikkaa varten tehtävän saaren rakentaminen on Tampereelle kohtuullisen edullista, sillä saareen käytetään Sulkavuoren puhdistamon rakentamisesta tulevaa louhetta. Näin ollen raaka-ainetta ei tarvitse ostaa, mutta työ ja kuljetukset kuitenkin maksavat. – Työkustannuksissa puhutaan miljoonista, kun mukana on kuljetukset ja konetyö. Täsmällistä hintaa on vaikea laskea, koska samalla ratkaistaan paikka Sulkavuoren louheelle. Se maksaisi jotakin ihan muuta, jos tästä tehtäisiin urakkatarjous. Sen lisäksi rakennetaan siltoja kevyelle liikenteelle ja raitiotielle. Alustava arvio niiden hinnasta on yhteensä kuusi miljoonaa. Siitä kevyen liikenteen osuus on noin miljoona euroa. Jos ja kun saareen rakennetaan aikanaan asuntoja, niin saareen rakennettava kunnallistekniikan ja teiden rakentaminen on sekin tavallista edullisempaa. Rakennuttamispäällikkö Milko Tietäväinen sanoo, että se johtuu siitä, että pohja on valmiiksi ensiluokkaista louhetta, johon rakentaminen on helpompaa ja halvempaa kuin tavallisesti.