Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Ilmaisesta pysäköinnistä luovuttiin – Miksi Tampereen rautatieaseman Noutoparkki muuttui kokonaan maksulliseksi?

Ensin rautatieaseman P-Noutoparkki P-Hämpin yhteydessä oli ilmainen ensimmäisen tunnin ajan. Koska autoilijat käyttivät ilmaisuutta hyväkseen asiointipysäköintiin eikä matkustajien tuomiseen tai noutamiseen, lyhennettiin nelisen vuotta sitten ilmainen aika puoleen tuntiin. Nyt ilmaiset hetket ovat ohi. 62-paikkaisessa Noutoparkissa lyhyt pysäköinti maksaa 0,60 euroa 10 minuutilta eli jopa enemmän kuin vieressä P-Asemalla tai P-Hämpissä, missä lyhyt pysäköinti maksaa 0,50 euroa 10 minuutilta. Moni junamatkustajan tuoja ja noutaja ajaa autollaan edelleen rautatieaseman edustalle, missä on jo muutoinkin ahdasta ja enää kolmisenkymmentä aina maksullista pysäköintiruutua. Edusta on kaupungin pysäköintivyöhykettä 2, jossa pysäköinti maksaa 2 euroa tunnilta. Alue on maksullinen kaikkina vuorokauden aikoina. P-Noutoparkki on nimensä mukaisesti hyvin kätevä, sinne ajetaan Ratapihankadulta ja asemalta sinne pääsee suoraan Matkakeskustunnelin itäpäästä. Miksi P-Noutoparkki muutettiin kokonaan maksulliseksi, hallintojohtaja Mikko Paavola Finnpark Oy:stä? – Noutoparkki ei aiemmalla toimintatavallaan saavuttanut sellaista suosiota kuin olimme ajatelleet. Samaan aikaan sähköautojen latauspaikkojen lisäämiseksi oli tullut paljon toiveita. Finnpark ryhtyi yhdessä Tampereen Sähkölaitos Oy:n kanssa miettimään, mihin olisi Hämpissä hyvä tuoda keskitetysti latauspisteitä. Tällöin nousi hyväksi paikaksi Noutoparkki. Mitä muutettiin? – Noutoparkki varustettiin 50:llä sähköauton lataustolpalla. Pysäköintitalon käyttö ja hinnoittelu piti sitten muuttaa palvelemaan myös pidempiaikaista pysäköintiä. Hinta oli aikaisemmin puolen tunnin ilmaisen ajan jälkeen 6 euroa/tunti. Nyt hinnanmuutoksen jälkeen tunnin pysäköinti maksaa 3,60 euroa. – Hinta laski huomattavasti yli 30 minuutin pysäköinneissä. Noutoparkkiin voi jättää auton myös yön yli, vuorokausihinta Noutoparkissa on 35 euroa. – Vaikka Noutoparkissa on nyt paljon sähkölatauspisteitä, voi Noutoparkkiin edelleen pysäköidä kaikenlaisilla autoilla. Se ei siis pelkästään ole vain sähköautoille. Koska muutos astui voimaan? – Muutos astui voimaan 14. elokuuta, kun latauspisteet saatiin käyttövalmiuteen. Tuliko Noutoparkkiin uudistuksia maksullisuuden ja latauspisteiden myötä? – Käteismaksut poistuivat. Nyt pysäköinnin voi maksaa Moovy-sovelluksella tai korttimaksulla automaattiin. Miten maksullisuus on vaikuttanut P-Noutoparkin käyttäjämääriin? – Uudistus on ollut voimassa vasta niin lyhyen aikaa, että aika näyttää mahdolliset vaikutukset. Nyt toivomme, että myös sähköautoilijat löytävät Noutoparkin. Voidaanko Noutoparkin maksuttomuus ottaa joskus uudelleen käyttöön lyhytaikaiseen saatto- ja hakupysäköintiin? – Kaikki toimenpiteet ovat tulevaisuudessa periaatteessa mahdollisia. En kuitenkaan pidä tuota todennäköisenä, koska lyhytaikainen saatto- ja noutopysäköinti onnistuu Noutoparkissa aivan hyvin. Lisäksi uskomme, että laajentamalla ja keskittämällä sähkö- ja hybridiautojen lataustarjontaa Noutoparkkiin, pystymme houkuttelemaan yhä useampia asiakkaita Noutoparkkiin.