Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Teiskon lentokenttäalueen kilpailutuksesta tehtiin tutkintapyyntö tarkastuslautakunnalle

Tampereen Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskuksen toiminnan kilpailutuksesta on jätetty tutkintapyyntö Tampereen tarkastuslautakunnalle. Tutkintapyynnön on tehnyt syksyllä 2014 järjestetyssä kilpailutuksessa hävinnyt Teiskon ilmailu- ja moottoriurheilukeskus ry Timoke. Tampereen tarkastuslautakunta käsitteli tutkintapyyntöä kokouksessaan 2. huhtikuuta ja päätti siirtää asian kaupungin tilintarkastajana vuosina 2018–2019 toimivalle KPMG oy:lle, jonka vastuullisena tarkastajana toimii julkishallinnon ja -talouden erikoistumistutkinnon suorittanut JHT-tilintarkastaja Mari Säynätjoki . Syksyllä 2014 toimitetun kilpailutuksen voitti Tampereen vauhtipuisto ry. Kaksi muuta neuvottelumenettelyyn kutsuttua tarjoajaa olivat Timoke ja Normirata oy. ”Lupien hankinnassa harhautettu muita osallistujia” – Kilpailutuksen alkuvaiheen papereissa ja neuvotteluissa todettiin yksiselitteisesti, että toimija hankkii kaikki tarvittavat viranomaisluvat. Toimijan valinnan jälkeen tehdyissä sopimuksissa kuitenkin sovittiin, että kaupunki hankkii lentokentän ympäristöluvan. Tässä on harhautettu muita kilpailutukseen osallistuneita, kun kilpailutuksen valmisteluvaiheessa on annettu ymmärtää, että palveluntuottaja vastaa viranomaisluvista, Timoke toteaa pyynnössään. Kilpailutus vietiin tuoreeltaan Markkinaoikeuteen pisteytyksen osalta, mutta siellä ratkaisua ei muutettu. Teiskossa oli voimassa oleva ympäristölupa lentotoimintaan Tampereen ilmailuyhdistyksellä, mutta kaupunki myönsi Vauhtipuistolle uuden ympäristöluvan vuonna 2017. Vaasan hallinto-oikeus kumosi luvan vuoden 2018 lopussa, ja nyt Tampereen kiinteistötoimi hakee päätökseen valituslupaa korkeimmasta hallinto-oikeudesta. ”Valtion kanssa tehtyä sopimusta ei noudateta” Tutkintapyynnön tekijät viittaavat myös Tampereen kaupungin valtion kanssa vuonna 1977 tekemään sopimukseen, jossa kaupunki sitoutui Pirkkalan lentokentän valmistuttua omalla kustannuksellaan järjestämään harrasteilmailua varten sopivan lentopaikan kaupungin läheisyydestä. – Tätä valtion kanssa tehtyä sopimuksen velvoitetta Tampere ei ole noudattanut vuodesta 2015 alkaen, tutkintapyynnössä mainitaan. ”Painoarvoista toteutuu vain kolmannes” Vauhtipuiston tarjous katsottiin kokonaistaloudellisesti edullisimmaksi, kun valintaa arvioitiin lentokenttä- ja ilmailuharrastuksen sekä kilpailutoiminnan osalta kolmanneksen painoarvolla, moottoriurheilun harrastus- ja kilpailutoimintaa kolmanneksella sekä koulutus- ja elinkeinotoimintaa kolmanneksella. – Arviointiperusteiden painoarvoista ei ole nykyisen operaattorin aikana toteutunut kuin kolmannes eli moottoriurheilun harrastus- ja kilpailutoiminta joten kuten. Miksi kaupunki maksaa palvelusopimuksesta täyttä 100 prosentin maksua, 75 000 euroa vuodessa, vaikka sopimus ei toteudu, tutkintapyynnössä kysytään. Kaupunki maksoi 40 000 euron kastelulaitteet Tutkintapyynnön mukaan kaupunki on lisäksi maksanut sopimuksen vastaisesti motocross-radan kastelulaitteista 40 000 euroa, vaikka nykyiselle operaattorille oli tarjottu harjoitusaikoja vastaan käytössä ollut ja toimiva kastelulaitteisto. Palveluntuottaja ei tutkintapyynnön tehneiden mukaan ole toimittanut kaupungille oikeanlaisia, kirjanpitolain mukaisia tilinpäätöksiä toiminta-ajaltaan. Tampereen kaupunki päätti tänä vuonna jatkaa sopimusta Vauhtipuiston kanssa viidellä vuodella vuoteen 2024 saakka. – Miksi tehtiin uusi viiden vuoden jatkosopimus toimijan kanssa, vaikka moni asia todistaa sen puolesta, että hankintasopimus ei toteudu, pyynnössä kysytään. Tutkintapyynnön ovat allekirjoittaneet Timokkeen puheenjohtaja Mikko Leppälahti ja sihteeri Markku Huhtanen .