Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Ajanviete Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaksoisraiteet kuulostavat hullulta idealta, mutta voisivat ratkaista monta ongelmaa rautateillä

Pirkanmaan liitto on tuonut mielenkiintoisen avauksen keskusteluun pääradan tulevaisuudesta. Liitto teetti konsulttiyhtiö WSP Finland Oy:llä selvityksen, millaiset mahdollisuudet olisi muuttaa Helsingistä Tampereelle kulkeva päärata Euroopassa yleisesti käytössä olevaksi raideleveydeksi. Suomen raideleveys on 1524 millimetriä, kun se on Euroopassa yleisesti 1435 millimetriä, eli eroa on 8,9 senttiä. Syyt ovat historialliset. Venäjällä katsottiin 1800-luvulla, että raideleveydellä on sotilaallista merkitystä, eikä se halunnut tämän vuoksi käyttää muualla Euroopassa olevaa standardia. Venäjän päätös koski myös silloista Suomea. WSP päätyy ratkaisuun, jossa pääradalla on kaksi raideleveyttä. Kysymyksessä olisi limitetty malli, jossa ratapölkkyihin on kiinnitetty lähekkäin neljä eri kiskoa. Tämä mahdollistaa, että samaa rataosuutta voi ajaa sekä nykyisellä että kapearaiteisella kalustolla. Pirkanmaan liittoa voi kiittää siitä, että se on hypännyt ajattelussaan niin sanotusti valmiiden kiskojen ulkopuolelle. Ehdotus saattaa kuulostaa utopistiselta, mutta voi osoittautua hyvinkin käyttökelpoiseksi. Vastaavista ratkaisuista on kokemusta eri puolilta maailmaa. Jatkoselvittely hyödyistä ja haitoista on ehdottomasti tarpeen. Ensivaiheessa kahdet kiskot otettaisiin käyttöön Tampereen ja Helsingin -välin lisäksi Oulun seudulla, missä rata kytkettäisiin Ruotsin verkkoon, ja sitä kautta länsimarkkinoihin. Taka-ajatus on raidekilpailun lisääminen. Rautateiden tavaraliikenne avattiin Suomessa kilpailulle yli kymmenen vuotta sitten, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Suomen rautateille sopivan uuden kaluston hankkiminen on kallista. Tilanne on harmillinen, sillä suuria massoja liikuttamaan kykenevä raideliikenne on tulevaisuudessakin yksi varteenotettava liikkumistapa maailmassa, joka etsii ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Raideliikenteen kehittämistä rajoittavat raportin mukaan tällä hetkellä ratakapasiteetin puutteen ja operaattoreiden vähyyden lisäksi nimenomaan leveä raidejako, joka voi jopa estää markkinoille tulon. Tuplaraiteen myötä myös ulkomaalaiset operaattorit pystyisivät luontevasti osallistumaan tarjouskilpailuihin. Tämä laskisi varmasti kuljetuskustannuksia. Tällaiseen yleiseurooppalaiseen hankkeeseen voisi hyvällä syyllä saada myös EU:n tukirahaa.Pirkanmaan liitto on tuonut mielenkiintoisen avauksen keskusteluun pääradan tulevaisuudesta. Liitto teetti konsulttiyhtiö WSP Finland Oy:llä selvityksen, millaiset mahdollisuudet olisi muuttaa Helsingistä Tampereelle kulkeva päärata Euroopassa yleisesti käytössä olevaksi raideleveydeksi. Suomen raideleveys on 1524 millimetriä, kun se on Euroopassa yleisesti 1435 millimetriä, eli eroa on 8,9 senttiä. Syyt ovat historialliset. Venäjällä katsottiin 1800-luvulla, että raideleveydellä on sotilaallista merkitystä, eikä se halunnut tämän vuoksi käyttää muualla Euroopassa olevaa standardia. Venäjän päätös koski myös silloista Suomea. WSP päätyy ratkaisuun, jossa pääradalla on kaksi raideleveyttä. Kysymyksessä olisi limitetty malli, jossa ratapölkkyihin on kiinnitetty lähekkäin neljä eri kiskoa. Tämä mahdollistaa, että samaa rataosuutta voi ajaa sekä nykyisellä että kapearaiteisella kalustolla. Pirkanmaan liittoa voi kiittää siitä, että se on hypännyt ajattelussaan niin sanotusti valmiiden kiskojen ulkopuolelle. Ehdotus saattaa kuulostaa utopistiselta, mutta voi osoittautua hyvinkin käyttökelpoiseksi. Vastaavista ratkaisuista on kokemusta eri puolilta maailmaa. Jatkoselvittely hyödyistä, haitoista ja kustannuksista on ehdottomasti tarpeen. Ensivaiheessa kahdet kiskot otettaisiin käyttöön Tampereen ja Helsingin -välin lisäksi Oulun seudulla, missä rata kytkettäisiin Ruotsin verkkoon, ja sitä kautta länsimarkkinoihin. Taka-ajatus on raidekilpailun lisääminen. Rautateiden tavaraliikenne avattiin Suomessa kilpailulle yli kymmenen vuotta sitten, mutta juuri mitään ei ole tapahtunut. Suomen rautateille sopivan uuden kaluston hankkiminen on kallista. Tilanne on harmillinen, sillä suuria massoja liikuttamaan kykenevä raideliikenne on tulevaisuudessakin yksi varteenotettava liikkumistapa maailmassa, joka etsii ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Raideliikenteen kehittämistä rajoittavat raportin mukaan tällä hetkellä ratakapasiteetin puutteen ja operaattoreiden vähyyden lisäksi nimenomaan leveä raidejako, joka voi jopa estää markkinoille tulon. Tuplaraiteen myötä myös ulkomaalaiset operaattorit pystyisivät luontevasti suunnittelemaan Suomeen tuloa. Tämä laskisi varmasti kuljetuskustannuksia. Tällaiseen yleiseurooppalaiseen hankkeeseen voisi hyvällä syyllä saada myös EU:n tukirahaa.