Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tays lähettää potilaille 12 000 kutsua viikossa, postilakon aikana joka ainoasta on soitettava puhelu: ”Voi kuvitella, minkälaista lisätyötä tämä aiheuttaa”

Tampereen yliopistollisen sairaalan Taysin potilaita tavoitellaan postilakon aikana ensisijaisesti puhelimitse. Taysin materiaalipäällikkö Petteri Paavola kertoo, että potilaille soittelu on postilakosta johtuva ylimääräinen työ. Esimerkiksi kutsut lähetetään potilaille silti myös postissa, kuten lakkoa ei olisikaan. Taysin potilaita kannustetaan ottamaan käyttöön myös OmaTays-palvelu, josta voi nähdä muun muassa tulevat poliklinikka-ajat. Käytännössä potilaisiin ovat yhteydessä hoitajat ja osastonsihteerit. Paavola toteaa, että yksiköiden välillä on eroja siinä, montako yhteydenottoa tehdään esimerkiksi päivän tai viikon aikana. Koko Taysista lähetetään joka viikko noin 12 000 kutsua. – Siitä määrästä voi kuvitella, minkälaista lisätyötä tämä aiheuttaa, Paavola toteaa. Hän huomauttaa, että esimerkiksi työssä käyviä ihmisiä on vaikea tavoittaa päiväaikaan. Aina yhteystiedot eivät ole myöskään ajan tasalla. Laskujen maksuaikaa pidennetty Paavola toteaa, että Taysissa postilakon seurausten kanssa on toistaiseksi pärjätty. – Ainakaan vielä ei ole näkynyt, että varattuja aikoja olisi jäänyt käyttämättä poikkeavaa enemmän, hän sanoo. Puhelinsoittojen lisäksi postilakkoon on reagoitu pidentämällä asiakaskäynneistä johtuvien laskujen maksuaikaa. Mikäli postilakko jatkuu pitkään, nousee Paavolan mukaan esiin kysymys resursseista sairaalan eri yksiköissä. Lakon pitkittyessä tarvitaan mahdollisesti työvoimaa potilaiden kontaktointiin. – Tämä on ainoa toimintatapa, millä tässä kohtaa pystytään toimimaan, Paavola toteaa potilaiden tavoittelusta puhelimitse. Täsmennys 22.11.2019 kello 16.19. Lisätty juttuun tieto, että hoitajien lisäksi puheluita soittavat myös osastonsihteerit.