Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Minne vuokrapyörät katosivat Tampereen ydinkeskustasta? – ”Käyttäjäluvuista näkee, että palvelulle on tarvetta”

Aiempina kesinä kaupunki on vuokrannut valkoisia pyöriä viiden euron vuorokausihintaan. Turisti tai pyöräretkelle haluava on voinut käydä hakemassa avaimen Keskustorin Juveneksen kioskista. Nytkin Frenckellin aukiolla on pyörätelineet ja iso mainoskyltti, mutta pyörät loistavat poissaolollaan. Minne pyörät ovat kadonneet, Tampereen kaupungin liikenneinsinööri Timo Seimelä? – Juveneksen kioski on ollut ainoa paikka, josta kyseisiä pyöriä on voinut vuokrata. Valitettavasti se ei ole onnistunut tänä kesänä, sillä kioski on ollut koronan vuoksi kiinni. Olemme odottaneet sen aukeamista. Kun epidemia alkoi, mietimme eri vaihtoehtoja, mutta silloin näytti siltä, ettei käyttäjiäkään olisi. Nyt tautitilanne on tietysti paljon parempi, ja matkailuala on lähtenyt liikkeelle. Toivomme, että voimme jatkaa yhteistyötä Juveneksen kanssa entiseen tapaan, mutta asiaa täytyy selvittää. Milloin ne saadaan takaisin, Ekokumppanien projektipäällikkö Olli Vakkala? – Pyörät tuodaan kaupunkikuvaan heti kun kioski aukeaa, vaikka seuraavana päivänä. Toistaiseksi aikataulusta ei ole tietoa. Miksei vuokraamoa avata jonnekin muualle? – Jos kioskia ei avattaisi, muita ratkaisuja voitaisiin varmaankin miettiä. Alun perin linjasimme kuitenkin, että emme tekisi väliaikaisratkaisuja, joita jouduttaisiin pian muokkaamaan uudelleen. Toki on harmillista, että heinäkuu on jo näin pitkällä, mutta näin asiat välillä menevät. Jos kyseessä olisi satojen pyörien systeemi, asia olisi ratkaistu tavalla tai toisella. Tässä puhutaan vain 10 pyörästä ja päivittäin muutamista matkailijoista. Se on toki myös tärkeää, mutta täytyisi löytää ratkaisu, joka palvelee matkailijaa hyvin. Esimerkiksi Frenckellin palvelupistettä harkittiin, mutta sekin on avoinna vain virka-aikaan. Aukioloaikojen pitäisi olla laajemmat. Millainen on kaupungin vuokrapyörien tulevaisuus? – Tämä on hyvin pientä ja poistuvaa toimintaa. Nämä valkoiset pyörät on kohdistettu pääasiassa turisteille. Tärkein asia on uusi kaupunkipyöräjärjestelmä, joka on onneksi kovaa vauhtia tulossa käyttöön. Nykyiset pyörät ovat jo kymmenen vuotta vanhoja, ja vuokraamisen piti loppua jo viime vuonna. Nyt kun uusi järjestelmä ei tullutkaan tänä vuonna, sovittiin, että jatketaan tätä vielä. Toki käyttäjäluvuista näkee, että tämänkaltaiselle palvelulle on tarvetta. Touko-syyskuun aikana vuonna 2018 niitä vuokrattiin 1 100 kertaa ja sähköpotkulautojen tultua viime vuonna 800–900 kertaa. Uuden kaupunkipyöräjärjestelmän rinnalle syntyy toivottavasti yritystoimintaa, ja pyöriä voi vuokrata pidemmäksi ajaksi niistä. Millainen kaupunki Tampere on pyöräilijälle? – Valitettavasti Tampere on sijoittunut historiassa aika huonosti vertailuissa. Kapea kannas vaatisi selkeyttä, jota uudet ratkaisut tuovat. Ensi vuosi on iso juttu Tampereella pyöräilyn saralla. Kaupunkipyöräjärjestelmä otetaan käyttöön, raitiotie valmistuu ja sen yhteyteen tulee paljon uusia väyliä, kuten Hervannan baana. Tulevina vuosina Tampereella pyöräilystä tulee sujuvampaa, turvallisempaa ja nopeampaa. Uskon, että Tampere luo nahkansa pyöräkaupunkina uudelleen. Kaupunki on vuokrannut noin kymmentä pyörää hintaan 5 e/vrk. Kaupungin omistama Ekokumppanit hoitaa toimintaa. Avaintenluovutuksesta vastaa Juveneksen keskustakioski Keskustorilla. Toiminta loppuu ensi vuonna, sillä kaupunki kehittää uutta kaupunkipyöräjärjestelmää. Tarjouskilpailussa kilpailutettiin 700 pyörän ja 70 lainauspisteen toteuttamisratkaisuja. Lyhyitä matkoja ajavia kaupunkilaisia palveleva järjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön 2021.