Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Pirkanmaalaiset tarvitsevat matkayhteyksiä maailmalle, mutta halpalentämisen harhan jälkeen katseet on kiinnitettävä raiteille

Skavsta, Stansted, Hahn, Bergamo, Riika, Alicante, Liverpool, Bremen, Trapani, Edinburgh, Rooma, Dublin, Oslo, Palma, Pisa, Malaga, Kaunas, Milano, Girona, Budapest. Kaikkiin edellä lueteltuihin kohteisiin on päässyt matkustamaan Tampere-Pirkkalasta saman yhtiön suorilla lennoilla. Huippukesänä 2012 irlantilaisella Ryanairilla oli täältä tusinan verran määränpäitä. Tämän vuoden kesällä niitä on tasan yksi. Yhtiön läsnäolo saattaa päättyä kokonaan ensi lokakuun lopulla. Siitä lähtien Ryanair näet lentää suomalaiset Budapestin-lentonsakin Lappeenrannasta eikä enää Tampereelta. Kun persoonallisen Michael O'Learyn johtama halpalentoyhtiö asettui Pirkkalaan, tiedettiin jo sen pikaliikkeiden olevan arvaamattomia. Nyt rajusti kasvaneen firman taloudellinen tilakin on nostattanut kysymysmerkkejä. "Ryynäsen" ensimmäinen kohde täältä oli Tukholman lähellä sijaitseva Skavsta vuonna 2003. Kun sittemmin yhteyksiä avattiin naapurimaan sijasta Lontoon Stanstediin ja Frankfurtin tienoilla sijaitsevaan Hahniin, tuli selväksi, että firma näkee alueessamme potentiaalia. Nyt markkinaa koetaan olevan Itä-Suomessa. Merkittävä osa asiakkaista tulee rajan takaa Pietarin alueelta. Pirkkalan huippuaikoina venäläiset ajelivat usein innolla Pirkanmaalle asti noustakseen esimerkiksi Stanstedin-koneeseen. Lentoaseman parkkipaikalla saattoi nähdä jopa Kazakstanin tai Azerbaidžanin rekisterikilpiä. Ryanairin reitit ovat olleet piristysruiske monelle eurooppalaiselle paikkakunnalle, jossa on jostain syystä lentokenttä (esimerkiksi entinen ilmavoimien tukikohta) muttei valtavaa väestömassaa. Lennot ovat generoineet paikallista pientä ja keskisuurta liiketoimintaa, etenkin hotelleja. Tampereen seudulla ei ehditty edes puolessatoista vuosikymmenessä tekemään merkittäviä investointeja tältä pohjalta. Kauaskantoisesti ajatellen se saattoi olla viisasta hämäläisyyttä. Ilmastonmuutoksen torjunnan takia lentomatkustamisen voi odottaa vain kallistuvan. "Halpalento" voi olla käsitteenä pian absurdia historiaa. Pirkanmaalaiset tarvitsevat matkayhteytensä maailmalle. Koko ajan tärkeämmäksi tulee pikayhteys raiteitse Helsinki-Vantaalle ja sen jälkeen Tallinna-tunnelin kautta etelämmäs. Lentokentänkin tarvitsemme, ja Suomi tarvitsee sen pääkaupunkiseudun varakentäksi. Mutta ykkösasia on pääradan paneminen tulevaisuuskuntoon.