Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kuka rajoituksista oikein päättää, ihmettelee vuosikymmeniä autoa ajanut

Nähtävästi sain rikemaksun ylittäessäni nopeusrajoituksen koska kamera välähti. Ajoin poikkeuksellisesti keskustasta rantatielle välttääkseni Pispalan valtatien asfalttityömaat. Olikin yllätys, että Lielahden suuntaan olikin 60 km/h-ajoitus. Oletin että on sama kuin Lielahdesta Taysin suuntaan ennen tunnelia, siinä kun on 70 km/h-rajoitus. Sitä kautta olen muutaman kerran ajanut. On todella ihmeellistä miksi valtaväylän eri puolilla on eri nopeusrajoitus. Tästä johtuen ajattelin että toista kertaa en maksua halua. Olen siis ajanut rajoitusten mukaisesti viimeiset viikot. Kokemukset tästä ovat sellaiset, että on ehkä parempi ajaa tien sivuun ja odottaa kun kaikki ajavat ohi. Tuli vahva tunne, että olen tien tukkona ja aiheutan kaikille harmia hitaalla ajamisella. Ajelin myös kerran Viinikka/Nekalassa mihin oli ilmestynyt 30 km/h-rajoituksia. Pitkä suora, ei muuta liikennettä. Voi sentään, eihän autoa saanut kulkemaan rajoituksen mukaisesti muuta kuin ns. jurnuttamalla kolmosvaihteella. Kuka näistä rajoituksista oikein päättää? Turvallisuus ennen kaikkea, ihan ok.Olisi silti hyvä kuulla, että moneenko onnettomuuteen rajoituksen lasku perustuu. Mikäli jollakin tieosuudella onnettomuudet ovat nolla, missä siis on perusteet. Kokemukseni on, että joillakin tieosuuksilla ikään, sukupuoleen tai ajokokemukseen katsomatta kaikki ajavat rajoitusta nopeammin. Onko rajoitus silloin kohdallaan, vai onko tällä jokin muu merkitys. Onko tarvetta jollakin taholla hankkia budjettiin varoja? Yli 40 vuotta olen ajanut autoa päivittäin, kaikki ei nyt ole oikein hyvin harkittuja rajoituksia.