Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Etäopiskelu kuormitti koulujen Wilma-järjestelmän ensimmäisenä päivänä – ”Teemme tehtävät ja läksyt heti pois alta, jotta lapset jaksavat keskittyä tekemiseen”

Ensimmäinen koulujen etätyöpäivä alkoi keskiviikkona takkuisesti osassa Pirkanmaan kuntia. Syy löytyi viestintäjärjestelmä Wilmasta, johon kohdistui paikoin todella suuri kuormitus, kun tuhannet oppilaat sekä heidän vanhempansa ryntäsivät aamulla avaamaan viestejä sekä katsomaan päivän koulutehtäviä. Myös ylöjärveläisessä Silvastin perheessä heti aamulle suunnitellut kouluhommat siirtyivät hieman, kun Wilma ei toiminut täysin suunnitelmien mukaan. – Koulutyöhän pääsimme käsiksi kuitenkin jo ennen kymmentä, joten kovin pitkään ei tarvinnut odotella. Alle tunnin viivästymisellä ei myöskään ollut kovinkaan suurta vaikutusta koko päiväohjelman kannalta. Toki pyrimme siihen, että teemme tehtävät ja läksyt heti pois alta, jotta lapset jaksavat keskittyä tekemiseen, Sanna Silvast kertoi keskiviikkona iltapäivällä ensimmäisen etäkoulupäivän jälkeen. SIlvastin perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi neljä poikaa, joista etäopetuksessa ovat Kauraslammen koulussa toista luokkaa käyvä Nuutti sekä kolmasluokkalainen Eelis. Sanna kertoo, että koululaiset jäivät kotiin jo maanantaina ja etäkouluarki on lähtenyt käyntiin hyvin, vaikka hän arvioi lasten motivaation olleen tehtävien tekemistä kohtaan koulussa hieman parempi. – Olemme kuitenkin pyrkineet tuomaan osallistamista mukaan opetukseen. Esimerkiksi eilen veljekset mittailivat toisiaan mittanauhalla ja lisäksi punnitsimme yhdessä leivonta-aineita. Tämä on selkeästi tuonut mielekkyyttä oppimiseen. Ongelmia useissa kunnissa Nokian kaupungin johtava rehtori Kari Lähde kertoo, että Wilman kapasiteettiongelmat havaittiin keskiviikkona kymmenen aikaan aamupäivällä. Lähde kertoo, että Wilma ei suinkaan ole ainoa kanava, jonka kautta etäoppimista Nokian alueen kouluissa suoritetaan, mutta esimerkiksi koulun ja kodin välinen viestintä on järjestetty tämän kautta. – Kapasiteettia on tarkoitus lisätä siten, että jo torstaina järjestelmä toimisi jouhevammin ja tilanne vakioituisi tämän osalta. Lähde sanoo, että vaikka Wilman kanssa on ilmennyt haasteita, ei Nokialla lähdetä muuttamaan jo sovittuja käytäntöjä alustan käyttämisen suhteen. Wilma on ollut ruuhkautunut myös esimerkiksi Kangasalla sekä Ylöjärvellä. Kangasalan kaupungin opetuspäällikkö Merja Lehtonen kertoo, että ongelmat alkoivat jo muutama päivä takaperin, mutta ne korostuivat keskiviikkona aamulla. Lehtosen mukaan Wilman käytön haasteet ovat liittyneet suoraan siihen, että samanaikaisia käyttäjiä on ollut paljon. Lehtonen kertoo, että Kangasalan koulujen opettajia on ohjeistettu toimimaan siten, että kaikki eivät laittaisi ohjeita Wilmaan samanaikaisesti, jotta kuormitus saataisiin jaettua. – Ohjeita voi laittaa myös illalla. Tämä auttaa myös huoltajia, sillä näin lapsia voi ohjeistaa tehtävien pariin jo edellisenä iltana. Lehtonen kertoo, että valtaosa vanhemmista ovat ymmärtäneet tilanteen, mutta myös tilanteesta hätääntyneitä on ollut jonkin verran. – Olen pyrkinyt viestittämään kaikille sitä, että malttia tilanteessa, joka on meille kaikille uusi. Ylöjärvellä Wilman haasteet havaittiin opetuspäällikkö Tarja Suhosen mukaan tiistaina illalla, kun isolle osalle huoltajia lähetettiin viestiä järjestelmän kautta. Tilanne jatkui myös keskiviikon puolelle, ja erityisesti aamun ja aamupäivän aikana ongelmia ilmeni siten, että alustassa oli hitautta tai sitä ei päässyt hetkellisesti käyttämään laisinkaan. – Tämä on selvää, koska Wilmaa käytetään paljon, ja tässä etäopetustilanteessa se on kaupungin koulujen pääväylä jakaa tietoa opetuksesta sekä läksyistä oppilaille. Suhonen kertoo, että tilanteen odotetaan korjautuvan pikaisesti, kun kapasiteettia lisätään. Kolminkertainen käyttäjämäärä Visman toimitusjohtaja Jukka Holm kertoo, että keskiviikkona Wilman käyttäjämäärät kolminkertaistuivat tavanomaisesta. Ongelmia on ilmennyt ympäri Suomea siitäkin huolimatta, että kapasiteettia alettiin lisätä kunnille jo viime perjantaina. Eniten ongelmia on ollut suurien kuntien järjestelmissä, joissa haitat ovat ilmenneet Holmin mukaan esimerkiksi järjestelmän hitautena. – Olemme kuntien kanssa yhteistyössä muuttaneet asetuksia sekä murtaneet ongelmiksi muodostuneita pullonkauloja, jotka ovat aiheuttaneet hitautta. On hyvä muistaa, että haasteet ovat olleet moninaisia ja niissä on ollut kuntakohtaista vaihtelua. Holmin mukaan osalla hitautta on voinut aiheuttaa tietoliikenneyhteyksien ongelmat, kun taas toisella ongelma on voinut olla liian vähäisessä serverikapasiteetissa. – Kolmas haaste joka on tullut vastaan, on löytynyt palvelunestohyökkäysten rajoituksista, joka on voinut joissakin tapauksissa estää alustalle pääsyn, kun se on tulkinnut samanaikaisesti kasvaneen kävijämäärän palvelunestohyökkäyksenä. Holm kertoo, että suurimmassa osassa Suomen kuntia järjestelmä toimii paremmin jo tänään torstaina. – Olemme ohjanneet koko Wilman parissa työskentelevän henkilöstömme työskentelemään tämän parissa, jotta voimme varmistaa paremman toimivuuden. Täysin häiriötöntä käyttökokemusta en kuitenkaan uskalla luvata, ja hitauksia voi edelleen kuitenkin ilmetä. Helmellä ei suuria ongelmia Tampereen kaupungin esi- ja perusopetuksessa on toistaiseksi käytössä CGI:n Helmi, sillä kaupunki siirtyy Wilman käyttöön vasta syksyllä. Koulujen etätyöskentelyssä Helmi osoittautui kuitenkin toimintavarmemmaksi, sillä Tampereen kaupungin kehittämispäällikön Harri Jurvelan mukaan suuria ongelmia ei ole ollut. Suurin tekninen ongelma on Jurvelan mukaan ollut ajoittainen kirjautumisen hitaus. – CGI optimoi järjestelmää aiemmin ja otti pois sieltä ominaisuuksia, minkä ansiosta viestejä ei lähde turhan takia järjestelmän toimesta. Se on nopeuttanut järjestelmää, kun tiedetään, että joka päivä tulee opettajilta viestejä oppilailla, Jurvela sanoo. Verkon toimivuus on riittänyt hyvin, sillä nyt kaikki opiskelijat eivät ole Tampereen kaupungin verkossa. – On ollut puhetta siitä, kuinka paljon tarvitaan videoyhteyttä ja miten minimoimme sen. Nyt tietysti kun harjoitellaan käyttöä, moni on käyttänyt videoyhteyttä. Uskon, että tämän ja ensi viikon aikana löydämme sellaisia toimintamalleja, jotka rauhoittavat verkon kuormaa. Näin kommentoitiin Ensimmäinen päivä etänä Pyysimme kommentteja, miten ensimmäinen koulupäivä etänä on sujunut. Tässä vastauksia. Tekniikka oli haaste, mutta muuten kaikki sujui hyvin. Alakoululaiset opettelivat keskiviikkona käymään koulua etäopetuksessa. Kysyimme lapsilta, aikuisilta ja opettajilta, miten ensimmäinen päivä sujui, ilmenikö haasteita ja keksitäänkö kehitysehdotuksia. ”Ensimmäinen päivä sujui hyvin. Tokaluokkalainen erityisopetuksen piirissä oleva Aleksi teki hienosti tehtäviä. Runko saatiin tiistaina opettajalta ja vanhemmat jäsentelin kotiin sopivaksi samana iltana. Kotikoulupäivään tuotiin mahdollisimman paljon samoja elementtejä kuin koulussa käytetään, liikennevalot mukaan lukien, vihreän ollessa tietenkin ylimpänä. Ekasta koulupäivästä Aleksi sai työnsä jälkeen tarran ja huomenna jatketaan.” Tiina Niemi ”Tuntuu, että koulun Office 365 -työkalut menevät hyvin jähmeäksi käyttäjämäärästä. Olisiko mahdollista tarjota Office-pakettia oppilaiden koneisiin, niin se ei kuormittaisi verkkoa niin paljon.” Eeva Walden ”Iskä, koulussa ei koskaan oo ollu näitä siipiä ruokana!” Teemu Lumijärvi ”Meillä päivä sujui todella hyvin. Tyttö heräsi aamulla lukujärjestyksen mukaan. Aamutoimien jälkeen hän aloitti tehtävien teon, jotka opettaja oli Helmeen lähettänyt. Sisaruksia joita tämä ei koske, antoivat opiskelurauhan. Opiskelujen välissä pidettiin pieni tauko ja syötiin. Tytön kanssa sovittiin, että vaikka kouluun ei nyt mennä, pyritään pitämään kiinni totutusta arjesta ja tehtävät tehdään kuin olisi koulua normaalisti. Yläkoululainen hoitaa omat tehtävänsä omassa huoneessa. Meillä tämä ei ainakaan ensimmäisen päivän perusteella tunnu tuottavan ongelmia vaikka pienempiäkin sisaruksia löytyy.” Maria Lehmusto ”Opettajan näkökulmasta tämä on hallittua kaaosta ainakin näin alkuun. Opetan viidettä luokkaa ja laitan päivän urakan aina aamulla Wilmaan, jossa kerron, miten ja missä mikäkin tehtävä suoritetaan. Aamulla ensimmäisenä on tarkoitus ottaa videoyhteys jokaiseen oppilaaseen, mutta koska oppilaita oli pois ennen varsinaiseen etäkouluun siirtymistä, täytyy osalle porukkaa nämä etäyhteysväylät neuvoa joko kirjoittamalla tai videopuheluna. Haasteena ovat lähinnä laitekannat, kaikilla oppilailla ei välttämättä ole toimivaa puhelintakaan. Onneksi kärsivällisyyttä on löytynyt ja olemme saaneet järjestettyä jokaiselle jonkin toimivan laitteen. Työpäivän päätteeksi takki on kuitenkin ihan tyhjä. Toisaalta yritän ottaa tämän kehitysmahdollisuutena. Nythän tulee otettua melkoinen digikolmiloikka.” Tea Ikala