Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Lukija: Sähköposteihin ei vastata, pyydettyjä tietoja pantataan ja asiat on heikosti valmisteltu – isännöintipalveluissa esiintyy paljon puutteita Pirkanmaalla

Nykyään lähes jokainen taloyhtiö käyttää yhtiön asioiden hoidossa isännöintitoimistoja. Tämä on ymmärrettävää, koska yhteiskunnan asettamat vaatimukset ja tehtävät ovat lisääntyneet jatkuvasti. Viime vuosina pienet isännöintiyritykset ovat vähentyneet. Suurimmalla osalla isännöitsijöistä on alan tutkinto, ainakin paperilla. Luulisi, että kaikki on hyvin. Näin ei kuitenkaan valitettavasti ole. Seuraan ja olen mukana useiden taloyhtiöiden toiminnassa. On uskomatonta ja hämmentävää, miten paljon puutteita isännöintipalveluissa esiintyy niin Pirkanmaalla kuin muuallakin. Näitä ovat muun muassa hallituksen käsittelyyn tulevien asioiden heikko valmistelu sekä hallituksen ja yhtiökokousten päättämien asioiden täytäntöön pano. Usein pitää olla varmistamassa, että päättäjien tahto toteutuu eikä sekään aina riitä. Puheluihin ei vastata. Takaisin ei soiteta pyynnöistä huolimatta ja sähköposteihin saa odottaa monesti turhaan vastausta. Pyydettyjä tietoja pantataan. Ei ole ihme, jos taloyhtiöiden hallituksiin ei tahdo löytyä vastuun kantajia. Näyttää siltä, että mitä isompi toimisto, sitä heikompi on palveluiden laatu. Onko yksi syy heikkoon palveluun liian suuret työmäärät yhtä isännöitsijää kohti? Taloyhtiön hallitus ottaa ja erottaa isännöitsijän. Pyöröovi käykin tiuhaan. Taloyhtiöt kilpailuttavat yhtä jos toistakin toimistoa, josko palvelu kohentuisi. Suuri osa taloyhtiöiden hallitusten jäsenistä on maallikkoja. Ei ole ihme, jos isännöitsijällä on houkutus mennä sieltä, missä aita on matalin. Hyvä, asioihin oikeasti paneutuva isännöitsijä on taloyhtiölle erinomainen asia. Tällöin isännöitsijä voi oikeasti olla vaikuttamassa hyvään asumiseen ja olla kasvattamassa taloyhtiön arvoa. On ilo johtaa tai olla mukana sellaisessa hallituksessa, jonka käsittelyyn tuodaan hyvin valmistellut asiat. Olisi paikallaan,että niin Isännöinti- kuin Kiinteistöliittokin paneutuisivat isännöintipalveluiden kehittämiseen siten, että palvelut vastaisivat paremmin niihin odotuksiin, joita taloyhtiöiden hyvä asioiden hoito edellyttää.