Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Kielitaidon pitää olla kaikkein lasten saatavilla

Kun lapsiperhe harkitsee asettumista Tampereen seudulle, asuinalueen valinnassa vaakakupissa painavat usein palveluiden läheisyys, liikenneyhteydet sekä koulujen ja päiväkotien sijainti. Naapurikuntien palvelut eivät monilta osin kalpene Tampereen tarjontaan verrattaessa, ja liikenneyhteyksienkin voi odottaa tulevaisuudessa paranevan suunnittelupöydällä olevien seuturatikan ja lähijunaliikenteen myötä. Yhden perheitä kiinnostavan asian Tampere pystyy kuitenkin tarjoamaan paremmin kuin muut Pirkanmaan kunnat. Monipuolisen kieltenopetuksen. Ensi vuodesta alkaen ensimmäisen vieraan kielen opetus alkaa kaikkialla jo ensimmäisellä luokalla. Tampereella ekaluokkalaiset pääsevät valitsemaan peräti seitsemästä vaihtoehdosta. Toki Tampereellakaan kaikkia kieliä ei ole tarjolla kaikissa kouluissa. Koulupolut on kuitenkin pyritty rakentamaan niin, että kaikki saisivat lukea haluamaansa kieltä asuinpaikasta riippumatta. Halutessaan koulua voi myös vaihtaa kielivalinnan perässä tai käydä kielentunneilla toisessa koulussa. Muualla Pirkanmaalla A1-kieleksi on tarjolla pääasiassa vain englantia. Myöhemmin alakoulussa aloitettavan vapaaehtoisen A2-kielenkin kielivalikoima kattaa monissa Tampereen naapurikunnissa vain yhden tai kaksi kieltä. Pienemmissä kunnissa A2-kielen opiskelua jarruttavat myös ryhmäkoot, sillä ylimääräisen kielen opiskeluun ei aina löydy tarpeeksi halukkaita. Tilanteesta tekee ongelmallisen se, että useiden asiantuntijoiden mukaan lapsen kannattaa aloittaa kieltenopiskelu jollakin muulla kielellä kuin englannilla . Tutkimusten mukaan myös lapsen kielellinen herkkyysikä ulottuu noin 10–11-vuotiaaksi saakka, ja sen jälkeen kielenoppiminen on huomattavasti vaikeampaa. Noin 80 prosenttia Suomen peruskoululaisista opiskelee pakollisen ruotsin lisäksi vain yhtä vierasta kieltä, joka on useimmiten englanti. Jotta kielivarantomme säilyy monipuolisena, kieltenopiskeluun pitäisi olla tasavertaiset mahdollisuudet jo alakoulussa. Moni kunta on karsinut A2-kielet kokonaan valikoimastaan taloudellisten syiden vuoksi. Pirkanmaalla ratkaisua voisi etsiä koulujen ja kuntien välisestä yhteistyöstä esimerkiksi osittaisen etäopetuksen keinoin. Tärkeintä ei edes ole se, mitä kieltä osaa. Työmarkkinoilla kielitaito on ennen kaikkea osoitus avoimuudesta uuden oppimiselle.