Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Voisiko Tampereen tavara-asemaan tulla muuttomatkan jälkeen ravintola? Legendaarisen rakennuksen uusi käyttötarkoitus voi ratketa jo tässä kuussa

Tavara-asemasta voisi tulla hieno ravintola. Tai melkein mitä vain, mutta käytännössä raha ratkaisee. Moni toivoo alueelle kulttuuria tai pieniä toimijoita, mutta toiveen toteuttaminen voi olla vaikeaa. Vanhojen rakennusten remontoiminen maksaa, joten keskustan suojelutaloille tulee pakosti hintaa. Kiinteistömarkkinoiden neuvontayhtiön Catellan myyntipäällikkö Pertti Miettisen mukaan tämäntyyppisiin tiloihin löytyy kyllä halukkaita käyttäjiä, mutta korkeat vuokrat sulkevat osan halukkaista ulos. Esimerkiksi kulttuuritoimijoilla ei välttämättä ole varaa vuokrata keskustasta tilaa, joka on uutta kalliimpi. Hän ajattelee, että tavara-asemasta voisi kuitenkin tulla vaikkapa ravintola, mikäli hinta saadaan kohdilleen. – Miljöö voisi sopia sellaiseen käyttöön, sillä ympärillä on toimistoja ja asukkaita. Toki kilpailuakin on, ja jos joka taloon tulee ravintola, mikään niistä ei pärjää. Huom-kiinteistönvälitystoimiston välittäjä Pasi Rasku ei ole tutustunut kokonaisuuteen lähemmin, mutta pitää sitä mielenkiintoisena. Hän huomauttaa, että ravintolan rakentaminen on väistämättä kallista. Sinne tarvitaan aina keittiö, rasvakaivot, tehokas ilmanvaihto ja muuta, kun taas myymäläksi remontointi saattaa tarkoittaa seinien maalaamista. – Minullakin on suunnitteilla 200-neliöinen kohde, jonka seinäpinnat ovat valmiit. Maksaa 250 000–300 000 euroa, että siitä tehdään valmis ravintola. Rautatieläisten taloon voidaan kaavan mukaan rakentaa myös asuntoja. Raskun mukaan lopputulokseen vaikuttaa moni asia, mutta hän arvelee, että asuntojen rakentaminen voisi hintojensa vuoksi houkutella ostajaa. – Neliöhinnat ovat niissä paljon kalliimpia. Jos toimistotilojen neliö maksaa 2 000 euroa ja asuntojen 6 000 euroa, ei sitä silloin tarvitse juuri miettiä. Näiden kohteiden rakentamiseen ja tuleviin vuokrahintoihin vaikuttaa kuitenkin moni asia. Raskun mukaan keskustan liiketilojen ostajat hakevat tyypillisesti 10 prosentin tuottoa vuokrilla. Mitään yleistä arviota rakennusten vuokratasosta on vielä mahdotonta sanoa ennen kuin tiedetään, paljonko niihin sijoitetaan. – Aika näyttää, Rasku summaa. Seinät jäävät Tavara-asema ja sen naapurissa sijaitseva vanha rautatieläisten asuintalo myydään yhdessä tyhjän tontin kanssa, joka sijaitsee niiden pohjoispuolella. Tontti toimii porkkanana, sillä vanhoissa rakennuksissa riittää työsarkaa. Edellytyksenä tontin saamiselle on, että ostaja sitoutuu kunnostamaan ja kehittämään vanhoja rakennuksia. Kaupunki on saanut tarjouksia, ja kilpailun odotetaan ratkeavan elokuun aikana. Silloin selviää, mitä on edessä. Joka tapauksessa rakennusten remontoiminen käyttökuntoon maksaa. Ensisijaisesti suojelumääräys koskee rakennusten ulkonäköä. Sisällä voidaan tehdä isompia muutoksia. Käytännössä se onkin välttämätöntä – siirron yhteydessä tavara-asemasta purettiin käytännössä kaikki muu paitsi ulkoseinät. Kaava edellyttää, että käyttötarkoituksen tulee istua kulttuuriympäristöön, ja se on yksi tarjousten arviointikriteereistä. Se jättää kuitenkin paljon liikkumavaraa. Tiloihin voi tulla niin palveluita, liiketiloja kun työpaikkoja tai harrastustoimintaa. Kaupungin kehittämisohjelma Viiden tähden keskustan hankejohtaja Tero Tenhunen toivoo, että suojelukohteet toisivat kontrastia uusien talojen keskelle. – Toivoisin, että niihin syntyisi jotain sellaista houkuttelevaa ja omaleimaista, mikä tekisi asemanseudusta kiinnostavan. Toivottavasti vanhat hienot rakennukset pysyvät esillä ja avoimena kaikille tavalla tai toisella. Se voisi hänen mukaansa tarkoittaa esimerkiksi kahviloita, käsityöläisten tiloja, muuta liiketoimintaa tai jopa jotakin yhteisöllistä. Rakennusten tulevaisuus selviää kuitenkin vasta lähiviikkoina, kun tarjouskilpailun tulos julkistetaan. Osa isompaa kehitystä Juuri nyt Tampereen kiinteistömarkkinoiden ennustaminen on erityisen vaikeaa, Miettinen sanoo. – Tässä on niin monta liikkuvaa osaa. Rantatunneli, Ratapihankadun ohjaus, kannen rakentaminen, Ratina ja ratikka ovat tapahtuneet yhtä aikaa. Niistä kaikki riittävät jo yksistään muuttamaan keskustan dynamiikkaa. Miettisen mukaan selvää on se, että kaupunki kasvaa ja laajentuminen tapahtuu juuri itään päin. Hankejohtaja Tero Tenhunen on samoilla linjoilla. Hän korostaa, että tavara-aseman ympäristön kehittäminenkin kytkeytyy isompaan kuvaan. – Tämä täydentää kannen alueen kokonaisuutta, Tenhunen kuvaa. Kannen alueella tarkoitetaan kehityssuunnitelmissa koko rautatien seutua aina kansiareenan kulmilta Tammelan uudelle Technopolis-asemakeskukselle asti. Alueella on ollut ja on useita isoja rakennushankkeita, joissa on tehty isoja hotelleja ja yritystaloja.