Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Thomas Cook konkurssiin: Tämä kaikki matkatoimistojätin tilanteesta ja sen vaikutuksista tiedetään – Tjäreborg ilmoitti jatkavansa lentotoimintaansa

Brittiläisen maailman vanhimman matkatoimistoyhtiön Thomas Cookin kerrottiin maanantaina aamuyöstä Suomen aikaa ajautuneen konkurssiin viikonlopun tiiviistä neuvotteluista huolimatta. Yhtiö ilmoitti verkkosivuillaan, että sen liiketoimet Britanniassa ovat päättyneet ja kaikki tulevat lennot sekä lomamatkat on peruttu. Myös Thomas Cookin suomalaisen tytäryhtiön Tjäreborgin kaikki maanantain lomalennot peruutettiin konkurssin takia. Maanantai-iltana Tjäreborg ilmoitti, että tiistaina lentotoiminta jatkuu normaalisti. Vielä maanantaina iltapäivällä Tjäreborg tiedotti, että olemassa olevan tilanteen takia se keskeyttää kaikkien matkojen myynnin. Vielä päivällä varauksia olisi pystynyt tekemään. Maanantai-iltaan mennessä Tjäreborgin Etelä-Euroopan lomakohteissa olevista noin 2900 suomalaisturistista suurin osa odotteli edelleen tietoa paluusta kotimaahan. Tjäreborg tiedotti maanantaiaamuna verkkosivuillaan, ettei kenenkään lomalennolle aikoneen kannata lähteä lentokentälle. Tätä ennen ainakin kaksi Helsinki-Vantaalta lähtevä lomalentoa peruttiin viime hetkellä, matkustajien jo jonottaessa koneisiin. Helsinki-Vantaalla olikin aamulla iso joukko epätietoisia matkustajia, joista osa kritisoi voimakkaasti Tjäreborgin olematonta tiedottamista konkurssista ja lentojen perumisesta. Moni matkustaja myös ihmetteli miten lennolle lähtijät päästettiin lähtöportille asti, ennen kuin tieto peruutuksesta tuli. Kaksi paluulentoa onnistuu Tjäreborgin myyntijohtaja Saana Ruonala kertoi aamupäivällä, että Madeiralta ja Turkista palaavien lomalennot toteutuvat kuitenkin normaalisti, sillä näitä lentoja operoivat muut yhtiöt. Ruonala ei osannut vielä aamupäivällä kertoa miten muiden lentojen matkustajien paluumatkan käy. – En osaa tässä vaiheessa vielä sanoa. Olemme juuri selvittämässä lentoratkaisuja ja heti, kun tiedämme, niin informoimme siitä. Asiakkaiden kannattaa nyt ensisijaisesti seurata meidän verkkosivuilta tietoa, mitä sinne päivitetään. Ruonala painotti, että asiakkaat ja heidän saaminen takaisin Suomeen on tällä hetkellä Tjäreborgin ykkösprioriteetti. Hänen mukaansa Tjäreborg on asiakkaisiin yhteydessä tekstiviestitse. Ruonala ei myöskään osannut sanoa, jatkuuko matkatoimisto Tjäreborgin toiminta tulevaisuudessa vai ei. Tjäreborg on tiedottanut vain, että konkurssihakemus koskee Thomas Cook Groupia, ei Tjäreborgia ja sen pohjoismaisia sisäryhtiöitä. Ei kannata itse järjestää Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) kertoi maanantaina järjestävänsä Tjäreborgin kautta matkalla oleville suomalaisille paluukuljetukset tarvittaessa. KKV ilmoitti selvittävänsä yhteistyössä Tjäreborgin kanssa keinoja, joilla ulkomailla olevat matkustajat saadaan takaisin Suomeen. Tarvittaessa virasto järjestää paluukuljetukset kaikille Tjäreborgilta matkansa ostaneille matkustajille. – Nyt kannattaa rauhassa odottaa toimintaohjeita, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoi. Väänäsen mukaan KKV voi esimerkiksi vuokrata lentokoneen ja näin palauttaa matkustajat Suomeen. – Olemme kartoittaneet tilannetta, miten voimme saada yhteistyössä muilta matkanjärjestäjiltä, että jos heidän koneissaan on tyhjää, niin kuinka voimme hyödyntää niitä, Väänänen sanoo. KKV ohjeisti, ettei matkustajien kannata itse alkaa järjestellä paluukuljetuksia, koska niitä ei välttämättä korvata. Majoituksia ei myöskään tule maksaa uudestaan, vaikka hotelli vaatisi niin. – Me annamme toimintaohjeita ja myös Tjäreborg on ilmoittanut hoitavansa asiaa, Väänänen sanoo. Tjäreborgilla vakuus Tjäreborgilla on kilpailu- ja kuluttajavirastossa mahdollisen maksukyvyttömyyden varalle vakuus, josta maksetaan kaikki etukäteen maksetut matkat, varausmaksut ja keskeytyneistä matkoista saamatta jääneet palvelut. KKV:n mukaan tällaisissa tilanteissa voi olla yhteydessä sen asiakaspalvelunumeroon +358 29 505 3193. KKV huomautti, että Tjäreborgilta ostetut reittilennot toteutuvat normaalisti konkurssista huolimatta. Jos reittilennon ostaneiden matkustajien majoitus ja muut matkajärjestelyt on maksettu, heidän kannattaa jatkaa matkaansa suunnitellusti. Tjäreborg tiedotti jo sunnuntaina, että sen asiakkaiden matkoja suojelevat matkapakettilaki ja vakuusrekisteri. Suomen matkatoimistoalan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti kertoi, että nykyinen matkapakettien vakuusjärjestelmä on osa Suomessa viime vuonna uudistunutta matkapakettilainsäädäntöä, jossa säädetään lisäksi muun muassa peruutusehdoista, hinnanalennusvelvoitteista ja vahingonkorvauksista. Mäki-Fränti kertoi, että eri EU-maissa vakuudet on järjestetty eri tavoin. Suomessa käytössä on yrityskohtaisiin vakuuksiin perustuva järjestelmä. Yritykset hankkivat pankin tai vakuutusyhtiön kautta vakuuden, joka kilpailu- ja kuluttajaviraston pitää hyväksyä. – Niiden (vakuuksien) pitää sataprosenttisesti korvata asiakkaan matkanjärjestäjälle maksamat rahat plus sitten vielä vähän enemmän, koska siihen on laskettu mukaan paluukuljetusvakuus juuri tämän tyyppisiä tilanteita varten, Mäki-Fränti sanoo. Rahat takaisin Rahojen takaisinperintä tapahtuu täyttämällä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) antaman lomakkeen KKV:n verkkosivuilla. Kuluttaja-asiamies Katri Väänänen ei osaa arvioida, kauanko rahojen palauttaminen vie aikaa. Mikäli matkan on maksanut luottokortilla, niin rahat saa lähtökohtaisesti takaisin kivuttomasti luottokorttiyhtiön kautta. Mikäli matkan on maksanut pankkikortilla tai käteisellä, niin sekään ei ole maailmanloppu. Vakuus korvaa myös pankkikortilla tai käteisellä ostetut matkat. Tällöin tulee täyttää KKV:n sivuilta löytyvä lomake. Briteillä jättioperaatio Britannian siviili-ilmailuviranomainen CAA ilmoitti BBC:n mukaan aloittavansa rauhanajan suurimman operaationsa, jotta yhtiön kautta maailmalle matkanneet yli 150 000 britannialaista lomailijaa saadaan takaisin koteihinsa. Operaation nimi on Operation Matterhorn. Jo sunnuntaina Britannian hallitus ja CAA ovat lähettäneet kymmeniä charter-koneita tuomaan matkustajia takaisin koteihinsa veloituksetta. CAA:n johtoportaaseen kuuluvan Tim Johnsonin mukaan yli 40 charter-konetta on valmiina tuomaan matkustajia takaisin kotiin. Osa matkustajista lennätetään kotiin muiden lentoyhtiöiden lennoilla. Hakulennoilla otetaan huomioon matkustajien lomamatkan loppumisen suunniteltu ajankohta. Britannian liikenneministeriön mukaan matkustajat, joiden paluulennon oli tarkoitus lähteä seuraavan kahden viikon sisällä, tullaan hakemaan mahdollisimman lähellä suunnitellun paluulennon päivämäärää. Ministeriön mukaan on mahdollista, että osa matkustajista joutuu maksamaan itse uuden paluulentonsa, mutta niiden kustannukset tullaan korvaamaan. 22 000 työpaikkaa Matkatoimistoalan jättiläinen Thomas Cook yritti välttää konkurssin pitkälle maanantain vastaiseen yöhön venyneissä rahoitusneuvotteluissa, joita käytiin sijoittajien ja velkojien kanssa. Neuvottelut kuitenkin päättyivät tuloksettomina. Konkurssin myötä yhteensä 22 000 työpaikkaa on vaarassa maailmanlaajuisesti. Työpaikoista 9 000 on Britanniassa. Thomas Cook -yhtiö on perustettu jo vuonna 1841.