Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Mielipidekirjoittaja kysyy: Koska rannan kävelyreitti Tammerkosken ja Näsijärven kautta Särkänniemeen on kunnossa?

Tampereella parasta antia paikallisille ja matkailijoille tarjoavat Tammerkosken ja järviemme rannat. Yksi suosittu reitti on Finlaysonilta Tallipihan ja Näsinpuiston kautta Särkänniemeen Tammerkosken ja Näsijärven rantoja pitkin. Keskustan strategisessa osayleiskaavassa tämä reitti onkin merkitty oikeutetusti tärkeäksi jalankulun reitiksi, jonka laatua ja jatkuvuutta on parannettava. Tuleva Sara Hildénin taidemuseo toivottavasti parantaa Finlaysonin ympäristöä, kun yksi puistoon rakennettu parkkipaikka hävitetään pilaamasta kulttuuriympäristöämme ja tuleva rakennus on toivottavasti arkkitehtonisesti upea ja ympäristöönsä sopiva. Mutta mitä seuraava osuus matkasta Tammerkosken ja Näsijärven rantoja pitkin tarjoaa? Voisi kuvitella, että kosken rannat olisivat edustuskunnossa jo nyt, mutta koskenjuoksulla rautatiesillan vieressä on jostain syystä usean kymmenen auton ilmainen parkkipaikka aivan kiinni vesirajassa! Miksi puistossa Tammerkosken rannalla on parkkipaikkoja ilman mitään aikarajoituksia, se aiheuttaa kulttuurihistoriallisesti vanhaan ja tärkeään puistoon autoliikennettä, mitä missään puistossa ei pitäisi olla? No, matka jatkuu joka tapauksessa rautatien vanhojen Kekkosentien siltojen ali hieman kulahtaneessa ympäristössä kohti Särkänniemeä. Aivan Näsijärven rannassa kulkee kapea yhdistetty kävely- ja pyörätie, missä on todella paljon kulkijoita ja vaaratilanteita tulee jatkuvasti, kun ihmiset yrittävät pitää huolta turvaväleistä ja päästä kulkemaan eteenpäin ilman törmäyksiä. Tämän yhdistetyn kävely- ja pyörätien vieressä onkin 2+2-kaistainen vanha autioitunut Kekkosentie ja mitäpä muutakaan tälle vanhalle tieosuudelle olisi tehty kuin ilmaisia parkkipaikkoja taas useita kymmeniä kappaleita. Yleensä aina täysin autiota parkkipaikkaa jopa laajennettiin ja pestiin viime viikolla, että auton saa ajaa puhtaalle asfaltille järvinäköaloin. Tämä alue on Särkänniemen alueen kaavaluonnoksessa merkitty puistoksi ja jalankulkualueeksi, joten miksi tätä aluetta ei ole voitu muuttaa jo valmiiksi jalankululle ja pyöräilylle väliaikaisin toteutuksin? Miksi, vaikka Kekkosentietä ei enää ole, sen neljä kaistaa ovat edelleenkin vain autoille varattuja, kun ihmisten pitäisi pystyä ulkoilemaan turvallisesti ja mukavasti? Ranta-Tampellaan muuttaa koko ajan ihmisiä ja kulkijoiden määrä lisääntyy. Kuten kirjoitin, koko tämä reitti on hyväksytyssä osayleiskaavassa merkitty tärkeäksi jalankulun reitiksi, jonka laatua ja jatkuvuutta on parannettava. Kysynkin, koska tätä reittiä aletaan kehittämään laadukkaammaksi, sillä parkkipaikka olevassa puistossa tai tulevassa puistossa ei ole laadukasta jalankulkureitin kehittämistä. "Miksi, vaikka Kekkosentietä ei enää ole, sen neljä kaistaa ovat edelleen vain autoille varattuja?