Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Katsastusuudistus vähensi katsastajien töitä ja moninkertaisti ajokieltojen määrän – tarkasta ainakin nämä kaksi asiaa ennen katsastusta

Lempäälän autokatsastuksen toimipisteessä ei ole arkiaamuna kiirettä. Katsastushallissa on tarkastettavana yksi auto. Odotushuoneessa ei ole katsastettavan auton omistajan lisäksi ketään muuta. – Nyt sen näkee, että talvi on rauhallista. Huhtikuussa alkaa sitten vilkastumaan, yrittäjä Janne Tallgren sanoo. Sen lisäksi, että Tallgren toimii Lempäälän autokatsastuksen yrittäjänä, hän on osakkaana kolmessa muussa eri katsastusyrityksessä. Kaikkiaan hänellä on näppinsä pelissä 11 katsastusaseman toiminnassa. Joulukuu on ollut hiljainen, ja sama meno on jatkunut tammikuussa. Tallgrenin mukaan Lempäälän toimipiste on katsastusmäärillä mitattuna yksi Suomen kymmenen kärjessä olevasta katsastusasemasta. Parhaina vuosina asemalla on katsastettu yli 20 000 autoa. Viime vuonna luku oli noin 14 000. Katsastusväli piteni kahteen vuoteen Katsastuslainsäädäntö muuttui toukokuussa 2018. Alle 10-vuotiaiden autojen katsastusväliä harvennettiin. Mutoksen jälkeen katsastettuja alle 10-vuotiaita autoja ei olen tarvinnut katsastaa entiseen malliin vuoden sisällä, vaan niiden katsastusväliksi tulikin kaksi vuotta. Moni auto on siis pitänyt viime vuoden taukoa katsastuksesta. – Näkyyhän se väistämättä, jos alalta viedään lähestulkoon 20 prosenttia töistä kertalaakilla. Se tarkoittaa sitä, että porukkaakaan ei sitten tarvita niin paljoa töihin. Tallgrenin yrityksissä ketään ei ole vielä jouduttu irtisanomaan. Orivedellä ja Nokialla on molemmissa tällä hetkellä lomautettuna yksi työntekijä. Liukuva katsastusaika sekoittaa pakkaa Lakimuutoksen myötä paitsi harvennettiin katsastusväliä, myös vapautettiin katsastuksen ajankohta. Autoa ei tarvitse enää katsastaa tietyn neljän kuukauden ajanjakson aikana. – Tämä niin sanottu liukuva katsastusaika on oikeastaan suurempi murhe. Ihmiset siirtävät pikkuhiljaa katsastusajat talvelta kesäkaudelle. Tallgrenin mukaan jo vajaan kahden vuoden perusteella näyttää siltä, että katsastus on muuttumassa sesonkiluonteiseksi. Talvet ovat olleet ennenkin hiljaisempia kuin kevät ja kesä, mutta nyt ero on korostunut entisestään. – Joulukuun katsastusmäärät Suomen mittakaavassa olivat alle puolet siitä, mitä keväällä. Työvoiman kannalta se on aika kestämätön tilanne. Liukuva aika on varmaan kauhean kätevä kuluttajalle, mutta alaa se rääkkää aika pahasti. Ylikonstaapeli Vesa Viskari Sisä-Suomen poliisin Pirkanmaan liikenneyksiköstä kertoo, että tien päältä tavoitetaan jonkin verran enemmän katsastamattomia autoja kuin ennen katsastusuudistusta. – Ihmiset tottuivat pikkuhiljaa entiseen katsastusaikatauluun. Nyt sekoitettiin ihmisten päät, niin niiden osuus, jotka ovat unohtaneet katsastuksen, on lisääntynyt. Viskari mukaan sekaannusta on aiheuttanut katsastusajan siirtyminen, jos auto on katsastettu yli kuukausi ennen viimeistä katsastuspäivää. – Katsastusaikahan muuttuu tuolloin aikaisemmaksi. Aika monille on epähuomiossa sattunut tällaisia virheitä. Katsastusyrittäjä on samoilla linjoilla Viskarin kanssa. – Eivät ihmiset pysy mukana. Tosi paljon tulee katsastamattomia autoja. Jos poliisi havaitsee tien päällä katsastamattoman auton, seurauksena on 70 euron rikesakko. Kilpiä ei aina oteta pois autosta. – Jos auto on uusi ja selkeästi näkee, että se on vain unohdus, niin meillä on harkintavalta. Uusissa autoissa on yleisempää, että kilvet jätetään autoon. Sitten pitää vain mennä suoraan katsastukseen, Viskari kertoo. Poliisiautoihin asennetut rekisterikilpien lukulaitteet havaitsivat Suomessa vuonna 2019 keskimäärin yli 109 000 katsastamatonta autoa kuukaudessa. Tämä oli reilut 1,5 prosenttia laitteiden havaitsemista ajoneuvoista. Yli vuoden katsastamatta olleiden ajoneuvojen osuus on ollut tilastojen mukaan selvässä nousussa etenkin viime kuukausina. Katsastusuudistuksen tullessa voimaan alle neljännes lukulaitteen havaitsemista katsastamattomista autoista oli ollut yli vuoden katsastamatta. Vuoden 2019 joulukuussa osuus oli jo lähes 40 prosenttia. Ajokieltojen määrä moninkertaistui Katsastusuudistuksessa tiukennettiin arviointikriteerejä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastojen mukaan ajokieltovikojen määrä määrä noin nelinkertaistui loppuvuonna 2018 edellisvuodesta. Reilun seitsemän kuukauden aikana katsastuksissa löytyi yli 15 600 ajokieltoon johtanutta vikaa. Edellisenä vuonna vastaavaan aikaan ajokieltovikojen määrä oli noin 4 000. – Monesta vanhasta hylkyviasta on tullut ajokieltovika, Tallgren sanoo. Katsastusyrittäjän mukaan ajokieltoja tulee eniten kahdesta syystä. – Huonoista renkaista ja oikein huonosta käsijarrusta. Onhan ajokieltoja annettu ennenkin vakavista vioista, mutta nämä ovat uusia ajokieltovikoja. Talvirenkaista määrätään enemmän ajokieltoja kuin kesärenkaista. Ajokielto voidaan määrätä, jos renkaiden kulutuspinta on alle 1,6 mm. Hylkäyksissä taas on usein nastojen määrästä. – Nastojen suhde pitää olla suunnilleen tasainen edessä ja takana. Usein käy niin, että edessä ei ole nastoja ollenkaan ja takana on täydet nastat. Eroa saa olla 25 prosenttia. Kaikkia muutosten vaikutuksia ei vielä tiedetä. Vielä ei ole esimerkiksi tilastoja katsastettavien autojen kunnosta välivuoden jälkeen, koska lakimuutos on ollut voimassa vielä alle kaksi vuotta. – Nyt keväällä ja kesällä tulee katsastukseen ensimmäisiä alle 10-vuotiaita autoja, joilla on jäänyt yksi vuosi välistä. Sitten ruvetaan näkemään, mitä se vaikuttaa vikatilastoihin. Viimeisenä päivänä lappu vuodeksi Janne Kärkkäinen seisoo Lempäälän autokatsastuksen katsastushallissa katsastusraportti kädessään. Vuoden 2006 Peugeot läpäisi katsastuksen – viimeisenä mahdollisena katsastuspäivänä. – Yleensä tuppaan tulemaan viimeisenä päivänä. Mutta se on ihan hyvä, että auton voi katsastaa milloin haluaa. Harvempi katsastusväli ei kosketa Kärkkäisen autoa, koska se on yli 10-vuotias. Jokavuotinen tarkastus ei jännittänyt miestä. – No eipä oikeastaan. Jos ei mene läpi, niin ei mene. Ei sille mitään mahda. Sitten korjataan. Renkaiden kuntokaan ei aiheuttanut ylimääräisiä sydämentykytyksiä Kärkkäiselle. – Minulla on ihan uudet talvirenkaat alla, niin pelkoa ajokiellosta ei ollut tällä kertaa. Oikaisu 19.1.2020 kello 18.23. Jutussa kerrottiin virheellisesti, että ajoneuvo voitaisiin määrätä renkaiden liian suuresta nastaerosta ajokieltoon. Liian suuren nastaeron vuoksi ajoneuvon voi hylätä katsastuksessa. Ajokielto voidaan määrätä vain, jos renkaiden kulutuspinta on alle 1,6 mm.