Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kymmenien metrien mittainen silta tuo tulevaisuudessa suoran yhteyden Pispalan valtatieltä Santalahden rantapuistoon – Rakentaminen alkamassa syksyllä

Pispalan valtatieltä pääsee tulevaisuudessa siltaa pitkin Santalahdenaukiolle. Hanke on hyväksytty Tampereen yhdyskuntalautakunnassa jo aikaisemmin, mutta siihen on tämän jälkeen tehty tarkentavia muutoksia, joille haetaan nyt kaavamuutosta. Nämä muutokset ovat lautakunnassa hyväksyttävinä huomenna tiistaina. Tampereen kaupungin rakennuttajainsinööri Pasi Ruohomäki kertoo, että silta mahdollistaa tulevaisuudessa esteettömän kulun Pispalan valtatieltä aina Santalahden rantapuistoon saakka. – Käytännössä liikkuminen tapahtuu siten, että Pispalan valtatieltä pääsee siltaa pitkin Santalahden aukiolle, josta edelleen toista siltaa pitkin Rantatien ja Paasikiventien yli. Aikaisemman suunnitelman mukaan silta olisi lähtenyt vasta Ratakadulta, jonne olisi kuljettu Pispalan valtatieltä portaita ja luiskia pitkin. – Tätä osuutta halusimmekin parantaa, jotta saamme rakennettua esteettömän yhteyden, Ruohomäki tarkentaa. Katettu ja kalteva Uusi silta tulee olemaan noin 70 metriä pitkä, ja se ulottuu Pispalan valtatieltä Santalahden aukiolle, josta matkaa voi jatkaa toista siltaa pitkin edelleen Santalahden rantapuistoon. Ruohomäki muistuttaa, että kyseessä on vasta yleissuunnitelma ja sillan ulkoasu voi vielä muuttua havainnekuvissa esitetystä. Ruohomäki sanoo, että uudet siltaratkaisut ovat merkittäviä, kun ajatellaan kaupunkilaisten liikkumista alueella. Siltaa tai siltoja pitkin Pispalan valtatieltä pääsee esteettömästi esimerkiksi raitiotiepysäkille ja tapahtumien keitaaksikin ristittyyn Santalahden tapahtumapuistoon sekä rantapuistoon. – Onhan tämä yhtälönä aika mielenkiintoinen, eikä erityisesti kevyen liikenteen liikkumisen kannalta lainkaan huono. Hanke etenee osissa Ruohomäki kertoo, että sen jälkeen, kun poikkeaminen on hyväksytty, rakennetaan ensimmäisessä vaiheessa Santalahdenaukion puoleinen porrastorni sekä hissi. Nämä rakentuvat kiinni Santalahteen nousevaan kerrostaloon. Tämän hankeosuuden kilpailutuksen on tarkoitus alkaa kevään 2020 aikana siten, että rakennustyöt päästäisiin aloittamaan vielä syksyn aikana. Porrastorni ja hissikuilu valmistuvat tämän hetkisen suunnitelman mukaan kevään tai kesän 2022 aikana. Itse sillan rakentaminen alkaa myöhemmässä vaiheessa siten, että se voisi olla käytössä vuonna 2023. Ruohomäki selventää, että silta rakennetaan myöhemmin siksi, että sillalle ja Santalahden toistaiseksi keskeneräiselle työmaa-alueelle ei haluta ohjata ihmisiä ennen kuin alue on valmis tai vähintäänkin nykyistä valmiimpi, Myös toinen uusi silta Ruohomäki kertoo, että Santalahdenaukiolta pääsee tulevaisuudessa jatkamaan toista siltaa pitkin suoraan Santalahden rantapuistoon. Tämän sillan rakentaminen alkaa, kun raitiotiesuunnitelmat etenevät ja valmista pitäisi myös tämän osalta olla vuonna 2023. Tämä silta rakentuu samalle kohdalle, jossa sijaitsee tälläkin hetkellä Paasikiventien ylittävä silta. Tämä kuitenkin puretaan uuden alta. – Uudesta sillasta tulee nykyistä selkeästi pidempi ja leveämpi. Silta ylittää sekä Rantatien että Paasikiventien, ja sitä pitkin pääsee suoraan Santalahden rantapuistoon ja raitiovaunupysäkille.