Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kirjailija Anni Kytömäki ihmettelee, että VR kääntää selkänsä niille, joilla ei ole älypuhelinta

12. toukokuuta VR lähetti asiakkailleen sähköpostin, jossa kerrottiin uudesta tuotteesta, avoimesta lipusta. Sellaisen kun hankkii, saa matkustaa puolen vuoden sisällä milloin haluaa. Ilahduin. Melkein kuin ennen vanhaan, kun lipun pystyi ostamaan, vaikkei vielä tiennyt, mihin junaan hyppäisi. Spontaanius palaisi matkustamiseen! Sitten petyin. VR ilmoitti, että avoimet liput ovat myynnissä vain älypuhelimeen ladattavan sovelluksen kautta. Viime vuosina VR:nkin palvelut ovat siirtyneet enenevästi mobiilipuolelle. Ihmettelen sitä, että VR:n kaltainen yritys, jonka asiakaspohja on erittäin laaja, kääntää selkänsä osalle kansalaisista: niille, joilla ei ole älypuhelinta. Asemien lippuautomaatit ovat aiemmin palvelleet hyvin matkustajia, jotka eivät kanna nettiä taskussaan. Äskettäin lippuautomaatit vaihdettiin, eikä uusista laitteista enää saa kaikkia lipputuotteita. Paljon junaa käyttävä joutuu usein pulaan kesken matkan, sillä aina ei ole mahdollista kotona ennakoida vaikkapa paluumatkan aikataulua. Sarjalipun paikan sijaan automaatista voi hankkia vain huomattavasti kalliimman yhdensuuntaisen matkalipun. Olen saanut VR:ltä tiedon, että viime vuonna lähijunien lipuista 0,3 prosenttia ja kaukojunien lipuista 0,7 prosenttia noudettiin lippuautomaatilta, asemalta tai R-kioskilta. Uusista automaateista ”haluttiin tehdä mahdollisimman helppokäyttöisiä vähentämällä ominaisuuksia, joilla ei juuri ollut käyttöä”. Kun ottaa huomioon, että normaalivuosina junamatkoja tehdään lähiliikenteessä 70 miljoonaa ja kaukoliikenteessä yli 10 miljoonaa, ”ei juuri ollut käyttöä” tarkoittaa melkoisia kappalemääriä. VR tuntuu viestivän, että juniin ovat tervetulleita ensisijaisesti mobiiliasiakkaat. Ulkopuolelle jäävä ryhmä on kuitenkin yhä suuri. Noin 90 prosentilla 16–89-vuotiaista suomalaisista on älypuhelin. Tämä tarkoittaa sitä, että muutamalla sadalla tuhannella suomalaisella ei ole. Älypuhelinta vältetään monista syistä. Useimmin olen kuullut, että älypuhelinta ei haluta ostaa, koska se kantaa raskasta ympäristökuormaa. Uusien puhelinten valmistus kuluttaa runsaasti energiaa ja kaivannaisia. Älypuhelimia tuotetaan vuosittain 1,5 miljardia, ja joka kapulassa on noin 50 eri ainesosaa. Niitä louhitaan kaivoksista, jotka kautta maailman aiheuttavat tuhoa luonnossa ja inhimillisiä kärsimyksiä. Juna on lempipaikkojani: tila tehdä työtä ja viettää vapaa-aikaa. Vaikka matkustan junalla usein, en VR:n takia aio ostaa älypuhelinta. Metallit jääkööt edes siltä osin maan alle. VR mainostaa ympäristöystävällisyyttään junien vihreää väriä myöten. Ekomatkustuksen lippulaivayrityksen pitäisi loogisuuden nimissä tarjota kaikkia tuotteitaan myös ihmisille, jotka tahtovat minimoida ekologisen jalanjälkensä. Matkustajien tasa-arvoinen palvelu olisi teknisesti helppoa, koska se on ollut sitä aiemminkin. Kirjoittaja on hämeenkyröläinen kirjailija.