Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tampereen keskustan tärkeä läpiajokatu halutaan sulkea kokonaan henkilöautoilta

Palolaitoksen mukaan Aleksanterinkadulta on kiellettävä pysäköinti ja muutoinkin rajoitettava autoliikennettä, jotta paloautojen ja sairasautojen nopea kulku pystytään takaamaan. Tampereen kaupunginvaltuusto päätti maanantaina, että ratikkareitti rakennetaan Hatanpään valtatielle jo ratikan ensimmäisessä vaiheessa. Rakentamisen ajan bussien kiertotie kulkee Aleksanterinkadun kautta. Se tuo haasteen hälytysajoille. – Yksityisautoilu tulisi kieltää. Bussi-, taksi- ja hälytysajoneuvoliikenteen lisäksi sallittua tulisi olla vain välttämätön jakeluliikenne, toteaa pelastuspäällikkö Teemu-Taavetti Toivonen Pirkanmaan pelastuslaitokselta. Pelastuslaitos rajoittaisi myös pysäköintiä. – Pysäköinti Verkatehtaan- ja Otavalankadun välillä tulisi kieltää kokonaan. Ennen Verkatehtaankatua olevat vinoparkkipaikat tulisi poistaa tai vähintäänkin muuttaa ajoradan suuntaiseksi, jolloin bussien ohittaminen hälytysajoneuvoilla olisi mahdollista. – Lisäksi Verkatehtaan- ja Aleksanterinkadun risteykseen tulisi asentaa kolmio osoittamaan väistämisvelvollisuutta ajettaessa Verkatehtaankatua Hatanpään valtatien suunnasta. Olemme jo aloittaneet väliaikaisen tukikohdan suunnittelun Viinikan tai Nekalan alueelle. Tärkein reitti etelään Aleksanterinkatu on erittäin tärkeä reitti pelastuslaitokselle. Nyt kadulle tulee jopa 40 linja-autoa tunnissa. Aiemmin yksikään bussireitti ei kulkenut Aleksanterinkadun kautta. – Etelään suuntautuva hälytysajoneuvoliikenne kulkee pääosin Aleksanterinkadun kautta. Aleksanterinkatu on keskuspaloasemalta lähdettäessä nopein reitti Pirkanmaan pelastuslaitoksen hälytysajoneuvoille etelän suuntaan ja siksi se on meille erittäin tärkeä, sanoo pelastuspäällikkö Toivonen. Liikenteen rajoittaminen on siksi tärkeää. – Ruuhkat hidastavat aina hälytysajoneuvojen liikkumista. Aleksanterinkadulla ruuhkat sijoittuvat työmatkaliikenteen ruuhkahuippuihin, kuten nytkin, ja se voi hidastaa keskuspaloasemalta etelään suuntautuvaa hälytysajoneuvoliikennettä. Moron viikon kysymys 2811 Osallistu Viikon kysymyksen palkintoarvontaan. Huonoja vaihtoehtoja Aleksanterinkadun kiertäminen toki onnistuu, mutta kaikissa vaihtoehdoissa vaarantuu pelastusyksiköiden nopea eteneminen. – Vaihtoehtoisten hyökkäysreittien suunnittelu on jatkuvaa, ja myös Aleksanterinkadun osalta reittejä on toki mietitty. Vaihtoehtoiset reitit keskuspaloasemalta ovat Rautatienkadun tai Hämeenpuiston kautta kiertäen. Vaihtoehtoisten reittien heikkous on niiden hitaus verrattuna Aleksanterinkatuun. Toivonen arvioi, ettei Aleksanterinkadun bussireitti välttämättä pidennä pelastuslaitoksen vasteaikoja. – Ihmisten turvallisuus ei vaarannu, mutta se edellyttää Aleksanterinkadun liikenteen rajoittamista ja hälytysajoneuvojen sijoittamista eteläiselle Tampereelle. Jo aiemmin pelastuslaitos on sijoittanut pelastusyksiköitä väliaikaisesti Tampereen keskustan eteläpuolelle. – Suunnittelemme tällä hetkellä pelastusajoneuvon sijoittamista Tampereen eteläpuolelle ruuhkahuippujen ajaksi. Olemme jo yksittäisten keskustassa olleiden tapahtumien ajaksi siirtäneet pelastusyksikön tai pelastusyksiköitä pois asemapaikalta muualle turvataksemme paremmin toimintavalmiusvaatimukset. Vaihtoehtoisten reittien heikkous on niiden hitaus verrattuna Aleksanterinkatuun. Aleksanterinkadusta suunnitellaan bussien pääreittiä Hämeenkadulta etelään Hatanpään valtatien raitiotietöiden ajaksi. Tampereen kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantaina 25. marraskuuta Hatanpään valtatien ratahaaran rakentamisen jo ratikan ensimmäisessä vaiheessa. Ratikkakiskoja rakennetaan Hatanpään valtatielle Koskipuistosta linja-autoaseman kohdalle saakka. Pysäkki rakennetaan Sorin aukion kohdalle. Reitiksi tulee Sorin aukio–Tays. Toinen ratikkareitti ensimmäisessä vaiheessa on Pyynikintori–Hervanta.