Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Eurovaalikone Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Jaksaa, jaksaa, Tampere – joskus työmaat ovat ohi

Tampere kehittyy nyt sellaista vauhtia, että työmaat eivät vain seuraa toisiaan, vaan niitä on samaan aikaan meneillään useita. Aamulehti kertoi maanantaina (13.5) Sulkavuoren jätevedenpuhdistamon rakentamisen seuraavasta vaiheesta. Itse keskuspuhdistamon louhinta on hyvässä vauhdissa, mutta pian hanke alkaa näkyä aiempaa laajemmalla alueella. Lähikuukausina alkaa nimittäin puhdistamoon kulkevien siirtoviemäreiden rakentaminen. Osana kokonaisuutta on myös tarkoitus louhia kaksi kuorma-auton mentävää tunnelia. 2–2,5 vuoden rakentamisen ajaksi joukkoliikenne, jalankulkijat ja pyöräilijät siirtyvät työmaan kohdalla nykyisiltä väyliltään. Työt hidastavat myös joukkoliikenteen kulkua, sillä bussit ja taksit kulkevat rakennustöiden aikana muun liikenteen seassa. Urakka on iso, ja liikennevaikutukset ovat laajat varsinkin Hatanpään, Rantaperkiön ja Härmälän suunnilla. Viemärityöt aloitetaan jo kesällä Tampereen ja Pirkkalan rajalla Kaupunkiseutumme historian suurimman viemärihankkeen työmaa on yksi lisä Tampereen liikennepalapeliin, jota jo aiemmin on koottu esimerkiksi raitiotien sekä Kannen ja areenan rakentamisen vuoksi. Työmaissa on se hyvä puoli, että ne ovat merkki jostain uudesta ja kehittyvästä. On olemassa päämäärä ja pian rakennettavat siirtoviemärit ovat yksi etappi matkalla. Jätevedenpuhdistamon siirtyminen Viinikanlahdelta Sulkavuoreen on erittäin hyvä muutos koko kaupungille. Vanha, vuonna 1972 valmistunut, puhdistamo onkin ehtinyt olla paikallaan turhan pitkään. Uuden puhdistamon on määrä valmistua Sulkavuoren kallion sisään vuonna 2024. Sen jälkeen Tampereen keskustan tuntumassa ei toivottavasti tarvitse enää haistella jäteveden katkuja. Puhdistamon siirto mahdollistaa uudella tavalla Hatanpään kehittymisen keskustan jatkoksi. Viemärityömaan liikennevaikutuksista on jo tarkka ymmärrys. Urakka vaatii silti hermoja niin autoilijoilta, linja-autoilla kulkevilta kuin jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Suotavaa on, että ennen töiden aloittamista tarkastellaan myös se, voidaanko samaan aikaan tehdä jotain muita remontteja. Ettei käy jälleen kerran niin, että kun yhdet kaivaustyöt on saatu päätökseen, sama kohta aukaistaan toisen syyn takia. Se, jos mikä, on tehotonta toimintaa.