Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tätä et ole nähnyt Hämeenkadun rakennustöiden takaa – Moro tarkisti mittanauhalla, tuliko kadusta luvatunlainen

Moro kävi mittanauhan kanssa tutustumassa uuteen Hämeenkatuun Tuulensuun korttelissa, joka valmistuu kesäkuun loppuun mennessä joitakin kalusteita lukuun ottamatta. Esimerkiksi penkit asennetaan vasta syksymmällä. Mitä mittanauha kertoi? Tarkistimme, tuliko jalkakäytävästä luvatun leveä, onko pyöräväylä suunnitellun levyinen ja onko ratikalle jäänyt luvattu tila. Erityisesti jalankulkijoille luvatun entistä leveämmän jalkakäytävän mitta kiinnosti. Avuksi mittaustoimitukseen saimme Olkahisista paikalle sattumalta osuneen Juhani Aholan , joka oli menossa Tuulensuun talon parturiin. – Kiva, kun tulee jalankulkijoille entistä leveämpi alue kulkea, tämä muuttaa keskustan kaupunkikuvaa paljon aiempaa paremmaksi, Ahola arvioi katseltuaan hetkisen uusia paikkoja. Laatoitus on punertavaa karhennettua graniittia. Ladonta on tyylikäs, sillä laatat ovat erikokoisia. Puhdistettuna tämä on eittämättä hieno. Viime syksynä kortteliin istutetut puutkin ovat jo komeasti lehdessä. Tarkkaa työtä Sitten kiinni mittanauhan päähän. Ensi mitattiin jalkakäytävän leveys. Alkuperäisen suunnitelman mukaan leveyden pitäisi olla 6,21 metriä. Otamme mitan, ja Ahola toteaa, että sähköpylvään keskivaiheille on 6,21 metriä niin kuin pitääkin. Toisena mitattiin jalkakäytävän ja pysäkkilaiturin välissä kulkevan pyöräkaistan leveys. Se on tarkalleen luvatut 1,50 metriä. Lopuksi tarkistettiin, tuliko ratikalle, linja-autoille, takseille ja huoltoajolle varatusta keskialueesta luvatun leveä eli 6,80-metrinen. – Tasan 6,80, Ahola lukee mittanauhasta. Punertavaa graniittia Hämeenkadun jalkakäytävien kivilaatat tulevat Loimaan Kiveltä Loimaalta ja myrskyläläiseltä Louhinta Lampi Oy:ltä. – Kivi on Taivassalon vaaleaa ja Taivassalon punaista. Molemmat ovat punertavia kiviä, mutta vaalea on hennomman punaista, kertoo Hämeenkadun kivitöiden johtaja Teemu Niemi . Jalkakäytävien ladonta syntyy monista erikokoisista laatoista. Siinä on monia etuja. – Näin saadaan kivet ladottua mahdollisimman vähän kiviä sahaten ja näin Hämeenkadun suuntaiset saumat eivät osu kohdakkain. Hämeenkadun länsipäähän ladotaan Taivassalon vaaleaa ja itäpäähän Taivassalon punaista. – Tämän vuoden loppuun mennessä on tavoitteena saada kivitöiden osalta valmiiksi kaksi korttelia Hämeenkadun kummassakin päässä eli Hämeenpuistosta Kuninkaankadulle ja Rautatienkadulta Aleksanterinkadulle. Kalusteasennuksia puurivien linjalla jatketaan syksyllä. Esimerkiksi Tuulensuun korttelissa ovat jo pyörätelineet paikoillaan, mutta penkit tulevat myöhemmin tänä vuonna. Nupukivet läheltä Raitiovaunupysäkkien paasi- kivet, ajoradan reunakivet ja ajoradan nupukivetys tulevat kurulaisen Tampereen Kovakivi Oy:n tehtaalta. Kivet louhitaan Teiskon Terälahdesta ja Kurusta louhoksilta. Kurun harmaan lisäksi Hämeenkadun ladonnassa käytetään Kurun punaruskeaa graniittia ja Kurun mustaa dioriittia Nupukiviä tulee noin 170 000 kappaletta noin 6 000 neliömetrin alalle. Moron viikon kysymys Hämeenkadusta tulee valmistuttuaan joukkoliikennekatu, jonka keskiosa on varattu raitiotie- ja linja-autoliikenteelle, takseille ja huoltoajolle. Molemmin puolin keskialuetta kulkevat pyöräkaistat. Pyöräkaistan ja varsinaisen avoimen jalkakäytävän välillä on kalustealue. Siellä ovat puut, pyörätelineet, roskikset ja penkit. Kivityöt Tuulensuun korttelissa valmistuvat kesäkuun loppuun mennessä. Tämän vuoden loppuun mennessä jalkakäytävien kivityöt valmistuvat Hämeenpuistosta Kuninkaankadulle saakka ja Rautatienkadulta Aleksanterinkadulle saakka. Lopullisesti ratikan ja jalkakäytävien rakennustyöt valmistuvat vuosina 2021 ja 2022. Ratikkaliikenne alkaa vuonna 2021.