Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Ensi vuonna selviää, miten ratikka voi kulkea Pirkkalaan, Kangasalle ja Ylöjärvelle – Uusi suunta tuli vielä mukaan

Tampereen raitiotien seudullinen yleissuunnittelu on alkamassa. Tampere, Pirkkala, Kangasala ja Ylöjärvi ovat julkaisseet maaliskuun lopussa tarjouspyynnön, jonka tavoitteena on hankkia suunnittelukonsultti ratikan seudulliselle yleissuunnittelulle. Yleissuunnitelmassa tarkastellaan neljää ratasuuntaa, joista Kangasalan Saarenmaa on tullut mukaan vasta viime vuoden lopulla. Saarenmaan osayleiskaavassa on vaihtoehtona alueen tukeutuminen joko raitiotiehen tai busseihin. Lue lisää: Tampereen Ruskon jatkeeksi tulossa 1 200 hehtaarin suuruinen yritys- ja asuinalue Kangasalan Saarenmaalle Saarenmaa sijaitsee Tampereen kupeessa Ruskon alueen naapurina, ja ratikka kulkisi alueelle Hervannan suunnasta. – Hervannassa on kaksi raitiotiehaaraa, joista toinen menee Hervantajärvelle päätepysäkille ja toinen Hermiankatua pitkin varikolle. Ajatuksena on tarkastella molempia reittejä mahdollisena Saarenmaan yhteytenä, kertoo raitiotien kehitysohjelman projektijohtaja Ville-Mikael Tuominen Tampereen kaupungilta. Kangasalla ratikkaan ja sen päätepysäkkiin on jo aiemmin varauduttu Lamminrahkan alueen asemakaavassa. Pirkkalan suunnalla ajatuksena on, että ratikka kulkisi Naistenmatkantietä, ja ratkaistavana on esimerkiksi se, varataanko ratikalle ja pysäkeille tila Naistenmatkantien keskelle vai jommallekummalle sivulle. Ylöjärven suunnalla vaihtoehtona on tehdä varaukset raitiotielle joko pääradan ja Vaasantien etelä- tai pohjoispuolelle. Lisäksi ratkaistavana on se, miten ratikka kulkisi Teivon alueella. Tampere on siellä merkittävä maanomistaja. Päätöksiä syksyllä 2020 Yleissuunnittelussa tavoitteena on määrittää yleis- ja asemakaavoitusta varten tarvittavat aluevaraukset, jotka mahdollistavat raitiotien laajentamisen tulevaisuudessa. Yleissuunnitelma ei ole sitova, eikä se tähtää raitiotien välittömään rakentamiseen. Keskeisistä linjauksista tehdään päätökset kuntien luottamuselimissä. Tavoitteena on, että ratalinjauksista tehdään päätöksiä syksyn 2020 aikana eli samoihin aikoihin, kun Tampereella on tarkoitus päättää siitä, rakennetaanko ratikan kakkosvaihe Pyynikintorilta Lielahteen ja Lentävänniemeen. Yleissuunnitelmatyön hankinta maksaa 2,3 miljoonaa euroa. Aiemmin hintalappu oli 2 miljoonaa, mutta se on kasvanut Saarenmaan osuuden takia. Tämä on kasvattanut Kangasalan ja Tampereen osuutta. Tampereen osuus hankinnasta on yli 50 prosenttia, koska Tampere on mukana joka suunnalla. Valtiolta aiotaan hakea tukea 30 prosentin osuudelle. Valtio on tukenut raitiotien ykkös- ja kakkososien suunnittelua ja rakentamista, ja tavoitteena on, että valtio tukee vastaavalla tavalla myös seudullista suunnittelua. Näin ratikka voisi laajentua Yleissuunnitelman ensisijainen tavoite on määrittää raitiotieradan linjaus, valtion maanteiden ja rautateiden risteämiskohdat, pysäkkien alustava sijainti ja määrä, periaate raitiotien sijainnista katupoikkileikkauksessa ja säilytysvarikoiden sekä sähkönsyöttöasemien alustava sijainti. Lisäksi tuotetaan alustavat kustannusarviot raitiotielinjojen rakentamisesta ja operoinnista. Sivutuotteena hahmotellaan myös toteutusjärjestystä. Seudullisessa esiselvityksessä arvioitiin, että Hatanpään, Härmälän ja Pirkkalan suunnalla olisi maankäytölliset edellytykset olla ensimmäinen laajentumissuunta jopa jo 2020-luvulla. Lisäksi suunta Keskussairaalalta Koilliskeskukselle voisi toteutua 2030 mennessä eli mahdollisesti jopa samanaikaisesti Pirkkalan suunnan kanssa. Koilliskeskuksesta ratikka voisi jatkua Lamminrahkan suuntaan 2030–2040-luvuilla ja Ylöjärvelle sen jälkeen. Tämänhetkiset arviot perustuvat esiselvityksen johtopäätöksiin. Lue lisää: Raitiotie rakennetaan Tampereelle – Tämä kaikki tiedetään ratikkahankkeesta Seudullinen yleissuunnitelma tarvitaan nyt siksi, ettei tehdä ratkaisuja, jotka voivat tulevaisuudessa estää raitiotien jatkolinjojen rakentamisen tai tehdä siitä merkittävästi kalliimpaa. Lisäksi suunnitelma auttaa kohdistamaan maankäyttöä siten, että raitiotiestä saadaan mahdollisimman suuri hyöty, jos se päätetään rakentaa. Kolmantena syynä on se, että linjausten tarkentuessa ei jouduta rajoittamaan maankäyttöä tarpeettomasti, kun tiedetään missä ratikka aikanaan kulkee, jos kulkee. Tavoitteena on aloittaa seudullinen yleissuunnittelu touko–kesäkuun vaihteessa ja saada työ valmiiksi vuoden 2020 loppuun mennessä. Raitiotien ensimmäistä vaihetta Hervannan, Pyynikintorin ja Taysin välillä rakennetaan parhaillaan. Kaupallinen liikenne ensimmäisellä osuudella on tarkoitus aloittaa elokuussa 2021. Raitiotien toisen vaiheen toteutussuunnittelu on meneillään. Toisessa vaiheessa raitiotie on tarkoitus rakentaa Pyynikintorilta Lielahteen ja Lentävänniemeen. Rakentamisesta päätetään syksyllä 2020, ja päätöksen tekee Tampereen kaupunginvaltuusto. Tampere sai maaliskuussa valtionapupäätöksen, jossa valtio sitoutuu osallistumaan raitiotien kakkososan kehitysvaiheen suunnittelukustannuksiin 30 prosentilla. Raitiotien seudullinen yleissuunnittelu on alkamassa. Tampere, Pirkkala, Kangasala ja Ylöjärvi ovat jättäneet tarjouspyynnön yleissuunnittelusta. Työ on jatkoa seudulliselle esiselvitykselle, joka hyväksyttiin toukokuussa 2018 Tampereen kaupunkiseudun seutuhallituksessa.