Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Suomalaisasiantuntijalta tyly arvio Ferrarin romahduksesta: ”Surkeaa vauhtia”

Ferrari saapui viime viikonlopuksi Teksasiin takanaan kuuden osakilpailun mittainen paalupaikkaputki. Austinin radan pitkien suorien piti ennakkokaavailuissa olla suurta herkkua tehoylivoimaista nauttivalle maranellolaisorille. Totuus oli kuitenkin päinvastainen. Charles Leclerc jäi pyörimään radalle lähes kävelyvauhtia, kun tallikaveri Sebastian Vettel keskeytti todella erikoiseen takajousituksen pettämiseen. Red Bullin Max Verstappen ampui suoraan vastapalloon vihjailemalla tallinsa tekemän selvityspyynnön ja Ferrarin kadonneen nopeuden yhteydestä. Aiemmin viikolla energiajuomajätti oli pyytänyt FIA:lta selvennystä polttoainevirtauksia koskeviin sääntöihin. Heti seuraavassa kisassa Ferrarin kilpailukyky katosi. Hollantilaisen mielestä kyse ei ollut sattumasta. – Ferrarin vaikeudet eivät yllätä minua lainkaan. Niin käy, kun lopettaa huijaamisen. Moni yksityiskohta valkeni samalla, Verstappen ilkkui Ziggo Sportin haastattelussa. Ferrari ehti ampua Verstappenin vihjailut alas ilmatorjuntatykillä, mutta jotain hämärää Austinissa tapahtui. – Ferrari jäi yllättävän kauas. Tietenkin tässä on ollut spekulaatiota laittomuuksista vai mistä se Ferrarin vauhti oikein löytyi kesällä. Lisäksi tuotiin sellainen auto, joka toimi kaikilla radoilla, F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto sanoo. "Surkea vauhti" Ferrarin kannalta ihmeellisintä on juuri vauhdin katoaminen USA:n osakilpailussa. Kaksi pitkää suoraa suorastaan janosivat italialaismyllyn tehoja. – Vettelin teknisille ongelmille ei voi mitään varsinkaan tuollaisella pomppuisella radalla. Tekniikka joutuu paljon kovemmalle, ja aina on myös mahdollisuus inhimillisiin virheisiin. – Mutta Leclercin vauhti kisassa oli todella surkeaa. Hän ei pystynyt lainkaan haastamaan. Ongelma Ferrarin kannalta on se, että jäljellä oleviin kahteen kisaan ei oikein enää kannata tuoda mitään päivitysosia. Uusi moottoriversiokin tietäisi lähtöruuturangaistusta, eikä panostus siihenkään olisi järkevää. Katse on jo siirretty ensi kauteen. – Ehkä he kokeilevat jotain ensi kaudelle, ja se ei toimi. Nämä ovat sellaisia juttuja, joita emme tiedä, Järvilehto muistuttaa. – Uskon kuitenkin, ettei se vauhti mihinkään huku. Kysymysmerkki Valtava sääntöremontti koittaa ensi vuoden jälkeen. Kaudella 2021 käyttöön otetaan esimerkiksi 18-tuumaiset renkaat, kasvatetaan takasiipiä ja muutetaan koko auton suunnittelufilosofia. – Niitä ei pystytä tällä hetkellä edes testaamaan. Ne ovat niin erilaisia komponentteja. Moottoria toki pystytään kehittämään ja katsomaan, kuinka hyväksi se saadaan. – Kaikki muu jää vähän kysymysmerkiksi. On mielenkiintoista nähdä, kuka on nopein, kun aloitetaan ensi kauden testit, Järvilehto linjaa.