Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Sokoksen ketjujohtaja löytää Suomesta tavaratalon mentävän aukon – "Aika mikä 2000-luvulla nähtiin, että iso on kaunista, on kyllä ohi"

Tavaratalon perustaminen kivijalkaan kuulostaa jopa uhkarohkealta koronakriisin mainingeissa ja verkkokaupan jyrätessä. Näin kuitenkin kävi elokuussa, kun Sokos avasi Rovaniemellä. SOK:n tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtajan Mika Laakson mukaan avausta edelsi ripeä mutta tarkka pohjatyö. – Rovaniemellä aukesi mahdollisuus hieman yllättäenkin, kun Pukumies lopetti. Yhdessä alueosuuskauppa Arinan kanssa sitten kehittelimme sitä, miten siellä voisi toimia Sokos noin 20 vuoden tauon jälkeen. Tilapuitteet ja markkinaolosuhteet puolsivat sitä, että tavaratalolle löytyy tilaa, Laakso sanoo. Sokoksia on Suomessa nyt 20. – Lähtökohtaisesti emme ole avaamassa uusia tavarataloja, eikä alueosuuskauppojen kanssa ole konkreettisia suunnitelmia. Toki jos Suomen karttaa katsoo, niin esimerkiksi Vaasassa olisi Sokoksen mentävä aukko, Laakso mainitsee. Kodinkoneet saivat mennä Tavaratalo ei ole enää sama, millaiseksi se perinteisesti mielletään. – Se aika mikä 2000- luvulla nähtiin, että iso on kaunista, niin se on kyllä ohi. Tänä päivänä tavaratalon pitää Laakson mukaan olla menestyäkseen sopivan "slimmattu" eli tiivis niin valikoimiltaan kuin neliöiltään. Sokokset kuten toinen Suomen tavarataloketju Stockmann keskittyvät nyt muotiin, kauneuteen ja kodin sisustamiseen. Urheilusta, lasten vaatteista ja kodinkoneista Sokos luopui viisi vuotta sitten. – Pelkkä Sokos ei kuitenkaan riitä liikepaikoissa, joita avaamme ja kehitämme. Uuden ajan tavaratalo tarvitsee lähelleen hyvän ruokamyymälän ja asiakkaita pitempään oleskeluun avittavan kahvilan tai ravintolan. Jotain kilpailevaa toimintaakin voi olla, Laakso kertoo. Toimitusvaikeuksia voi olla edessä Vielä vuonna 2015 oli epävarmaa, miten Sokosten käy. Tavaratalot olivat rämpineet pitkään kymmenien miljoonien tappioissa. Käänne saatiin aikaan kolmessa vuodessa. Laakson mukaan viime vuonna Sokosten kehitys oli positiivinen ja selkeästi parempi kuin kauneuden ja muodin kokonaismarkkinan. Hän arvioi, että koronakriisistä jää kauaskantoisia vaikutuksia koko muotikauppaan. Paitsi että yrityksille voi olla kevään jäljiltä sisässä vanhaa varastoa, uutta valikoimaa voi olla vaikea saada toimitusvaikutuksien vuoksi. – Tällaista kipuilua varmaan nähdään syksyllä ja talvella. Asiakas odottaa nopeita lähetyksiä Verkkokauppa on tullut tavaratalobisnekseen jäädäkseen. – Laajin valikoima löytyy verkosta. Kilpailu kansainvälisiä verkkojättejä vastaan vaatii sujuvia ja nopeita lähetyksiä kaupasta asiakkaalle. Eniten kasvavia muodin ostokäyttäytymisen malleja Laakson mukaan on tuotteiden tilaaminen verkosta myymälään. Verkon ja kivijalan parhaiden puolien hyödyntämisessä esimerkkiä on näyttänyt brittiketju John Lewis. – Liikkeeseen voi tilata ja siellä sovittaa vaikka useita kokoja. Jos malli ei sovi, niin vaatteet voi jättää sinne ja katsoa sopivampaa paikan päällä. Näin myös palvelun merkitys korostuu, Laakso selvittää. S-ketjussa Sokoksen tuotteita voitaisiin tulevaisuudessa toimittaa esimerkiksi S-markettiin niillä paikkakunnilla, joissa ei ole tavarataloa.