Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Muistatko Amurin seisakkeen? Korpiradoilla oli tapana pysäyttää lättähattu hyville lakkasoille

Muistona entisestä Amurin kaupunginosan merkityksestä on Amurin seisake. Sillä pysähtyivät aikoinaan viimeisinä paikallisliikenteen lättähattujunat matkallaan lännestä rataa pitkin Tampereelle. Lielahden ja Tampereen välillä oli monta samanlaista seisaketta, joille pääsi junalla, kunhan muisti sanoa veturinkuljettajalle tai rahastajalle mihin oli menossa. Ne jäivät pois käytöstä ja hävitettiin matkustajien puutteessa. Viimeiseksi jäi sattuman oikusta Amuri, jonka pohjoispuolen laituri uusittiin radan perusparannuksen yhteydessä. Sitä toivoi Jyväskylän tarmokas asemapäällikkö, joka myi matkoja junalla Särkänniemeen Jyväskylästä viimeksi muistaakseni liikuntarajoitteisille, joille Amuri oli lähin paikka. Sieltähän pääsi Särkänniemeen suojatietä pitkin. Eteläpuolen laituria ei uusittu, koska rataa voi liikennöidä kumpaankin suuntaan ja matka Särkänniemeen oli pohjoisisivun kautta lyhyempi. Samalla kohosi amurilaisten itsetunto, koska saatiin oma seisake suuren maailman yhteyteen. Pienenä rikkana rokassa oli seisakkeen nimikyltti, joka ei näyttänyt Amurin kaupunginosaa kohti, vaan rataherrojen mielen mukaan oli kohtisuorassa rataan nähden niin kuin muuallakin maailmassa. Jyväskylän asemapäällikkö jäi eläkkeelle ja seisake jäi odottamaan uusia tulijoita. Nyt sekin kyltti on poistettu, lieneekö Amuri-seuran museossa vai ratayhtiön hallussa, joten sekin huolenaihe on poistunut omia aikojaan. Ihan muuna muistona on korostettava, että entinen VR oli mainettaan joustavampi. Korpiradoilla oli tapana pysäyttää lättähattujuna kesäisin sinne, missä oli hyviä lakkasoita sen mukaan kuin marjanpoimijat pyysivät. Tätä yleisönpalvelua moitittiin kylläkin jossain korkealla virastossa jopa ohjekirjeinkin. Niitä tietenkin noudatettiin tunnollisesti, kunnes taas uudet marjat kypsyivät poimintakuntoon.