Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Jouko Mäki-Lohiluoman yhden joukon yhtye valloittaa – Tepastelu antaa rytmin jopa John Fogertyn Proud Marylle

Kun muusikko Jouko Mäki- Lohiluoma sananmukaisesti polkaisee soiton käyntiin ja alkaa tepastella hitaasti eteenpäin, voi vain ihastella miten mainiosti yhden miehen yhtyeessä yhdistyy taitava soitto, hyvä tunnelma ja hauskuus. Korona-aikaan hän on tepastellut soittamassa muun muassa Harjukadulla Pispalassa ilostuttamassa ihmisiä. Moron juttua varten Yhden Joukon yhtyettä kuvattiin videolle toimituksen alakerrassa Finlaysonilla. Ensimmäisessä videossa Mäki-Lohiluoma esittää pätkän John Fogertyn Proud Marya . – Tämän kesän uutuus on perävaunu, joka tulee 1,5 metrin päässä perässä ihan huomaamatta, hän esittelee. Palataan perävaunuun kohta. Tutkitaan ensin muut varusteet. Kielet pois Mäki-Lohiluoma on kehittänyt yhden miehen yhtyettään vuodesta 1989 lähtien ja sillä hän myös hankkii elantonsa. Yhtyeen soittokamat ovat pitkän kehitystyön tulosta. – Alusta pitäen peruslähtökohtani on ollut, ettei tämä saa olla pelkkä vitsi. Hauskaa saa olla, mutta soiton pitää myös kuulostaa hyvältä ja tiukalta. Ensimmäinen innovaatio oli lisätä kitaraan bassokieli. Basso on tärkeä soundin kannalta. – Poistin kitarasta kaksi paksuinta kieltä ja korvasin ne yhdellä bassokielellä. Lisäksi kitarassa on kiinni peltitölkki ja sormessani vispilä, jolloin yhdellä liikkeellä tulevat basson, kitaran ja rumpujen haitsun sihahtava ääni. Videolla soi Transitmies , Mäki-Lohiluoman oma hitti. Ennen tepastelun aloittamista Mäki-Lohiluoma soitti istualtaan ja rummut olivat lattialla, tai invapolkupyörän peräkärryssä. – Satulan kääntämällä pääsin suoraan rumpujen ääreen. Rummuissa on bassorumpu, virveli ja yksi aksenttipelti. Bassorumpua soitin oikean jalan päkiällä, virveliä vasemmalla jalalla ja aksenttipeltiä oikean jalan kantapäällä. Rummut selkään Parisen vuotta sitten Mäki-Lohiluoma alkoi kehittää tepasteluyhtyettään. Rummut piti saada selkään. – Otin rinkasta rautakehyksen ja kiinnitin rummut siihen. Rummuista menee narut jalkoihin ja nyt soitan bassorumpua oikean jalan kantapäällä ja virveliä vasemman jalan kantapäällä. Aksenttipellin voimansiirto oikean jalan varpaisiin sen sijaan tuotti aika lailla päänvaivaa, kunnes keksin vetää narun vasemmassa jalan kautta jousihakasen avulla. Tuo uusi narun reitti mahdollisti jälleen kekseliään innovaation soittoon. – Narut on säädetty millintarkasti sopivan pituisiksi ja tepastellessa pitää myös pysyä vakioasennossa, silloin soittotuntuma pysyy hyvänä. Aksenttipellin naru on vähän löysemmällä kuin muut ja kun haluan samaan aikaan bassorummun ja aksenttipellin äänen astun kymmenen senttiä sivuun, jolloin yhdellä liikkeellä hoituu kaksi asiaa. Mäki-Lohiluoma nauraa, että moni ehkä epäilee häntä melkoiseksi motoriikan ihmemieheksi. – Oikeasti kyse on kuitenkin organisoinnista ja asioiden yksinkertaistamisesta. Kolmannella videolla esitellään kalustoa. Niin, se uusi peräkärry. Sen Mäki-Lohiluoma rakenteli vanerilevystä ja neljästä kääntyvästä pyörästä. – Aisa on muoviputkea ja kiinni rummussa. Kyydissä on akulla toimiva aktiivikaiutin ja patterikäyttöinen pikkumikseri.