Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Koronavirus vei Tampereen ravintoloista asiakkaat: ”Hiljaista on ja katastrofaaliselle näyttää” – yksi yllättäjä kuitenkin löytyi

Tamperelaisiin ruokaravintoloihin on iskenyt koronaviruksen takia asiakaskato. Asiakkaat alkoivat vähentyä selkeästi torstaina. Monet yritysasiakkaat ovat jo peruuttaneet kaikki kevään tilaisuutensa. – Hiljaista on ja katastrofaaliselle näyttää. Meno alkoi hiljentyä eilen torstaina ja tänään sitten räjähti käsiin. Lounasasiakkaita oli ehkä kymmenen prosenttia normaalista määrästä, sanoo ravintola Astorin ja Finlaysonin palatsin ravintoloitsija Henry Olander . Yritystilaisuudet, eri yhteisöjen tilaisuudet ja teatterimatkat on peruttu. Jotkut yritykset ovat peruuttaneet kaikki kevään edustustilaisuutensa. Ravintolan kannalta on hankalaa, jos seuraavan päivän 50 asiakkaan varaus perutaan illalla. On vaikeaa reagoida, kun tilat, ruuat ja henkilökunta on jo varattu. Olander pohtii, miten ravintolakenttä kestää näin kovan muutoksen. Vielä suuremmaksi haasteet kasvattaa se, kun kukaan ei tiedä, kuinka pitkään korona epävarmuuden tilaa pitää yllä. – Tämä on ravintolakentälle ja hotelleille aika shokeeraava tilanne. Kuin viikateella leikaten Ruokaravintolan kannalta kahden ja neljän hengen pöytävaraukset katkesivat kuin viikatteella leikaten. Samoin hävisivät ne satunnaiset asiakkaat, jotka vaan tulevat ovesta sisään. Yrittäjää hirvittää ajatus, että ihmiset lopettaisivat perhejuhlien pitämisen ja ravintoloissa käymisen. – Tampereen ravintoloista monella ei ole puskuria ja kassavaroja tällaiseen. Se huolestuttaa. Olander ei ole yhtä huolissaan omien ravintoloidensa tilanteesta, koska he ovat olleet alalla 30 vuotta. Tilanne on erilainen aloittelevilla yrittäjillä, joilla on usein myös velkaa. Hän pelkää, että ravintolasektori joutuu suuriin vaikeuksiin, jos tilanne pitkittyy. Silloin puhutaan suuresta määrästä työpaikkoja. Napolin jonot lyhenivät Koronavirus iskee pizzeria Napolin toimitusjohtajan Birgitta Räsäsen mielestä varsinkin pienyrittäjiin. Pitkistä asiakasjonoistaan tunnetun Napolin porukka piti perjantaina palaveria siitä, mitä keväällä on tehtävissä. Torstai-iltana ravintola alkoi hiljentyä. Räsänen kertoo, että asiakasmäärät ovat pienentyneet ja isoja pöytävarauksia peruttu. Lounasaikaan huomaa, että väkeä on siirretty etätöihin. Isoja ruokailuporukoita ei enää tule lounaalle. – Tämä on tämmöinen oravanpyörä. Kun teatterit alkoivat perua näytöksiä ja konsertteja peruttiin, eihän siellä myöhemmässä illassa kukaan sitten liiku. Vuokratyövoimaa käyttävien yritysten on Räsäsen mukaan helpompi selvitä näin rajusta pudotuksesta. Räsästen yrityksessä kaikki työntekijät ovat ”omia” ja kaikkien työtunneista yritetään pitää kiinni. Räsänen kertoo, että heillä siivotaan nyt ne paikat, joita ei ole vähään aikaan ehditty. Niille, jotka ovat hakemassa opiskelemaan on ilmoitettu, että nyt saa lukulomaa. Myös aukioloaikoja voi muuttaa. – Olemme päättäneet, että ainakin kuukausi mennään eteenpäin näin. Ollaan onneksi niin vanha talo, että me kyllä selvitään tavalla tai toisella. Myös Räsäsellä on huoli varsinkin uusista ja nuorista yrittäjistä. – Täytyy vain toivoa, että päästäisiin tästä kuukaudella tai kahdella. Semmoiset ajat kyllä selvitään.. Ohranjyvä yllättää: asiakkaita on Vasta maanantaina uudestaan perinteisen Ohranjyvän ravintolan avannut yrittäjä Kyösti Nyman myöntää, että koronavirus on näkynyt ensimmäisellä aukioloviikolla jollain tapaa. – Pöytävarauksia on peruttu, mutta niitä on tullut sitä mukaa uusia. Meille on riittänyt asiakkaita. Koronavirus on ollut sitkeästi puheenaiheena ravintolapöydissä. Ohranjyvässä on riittänyt myös ruokailijoita. Avajaisilta oli Nymanin mukaan koko ajan ruuhkainen. Hän on ilahtunut siitä, että ravintolan entiset kanta-asiakkaat palasivat, eivätkä jääneet kotiin koronan pelossa.