Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Uusien autojen rekisteröintiluvut rajussa laskussa – Autojen tuonti vie työpaikkoja kotimaan autokaupasta

Autokaupan yt-neuvottelujen tuorein päätös koskee Volkswagen-konsernin merkkien maahantuojan K-Auton ja vähittäismyynnistä vastaavan K-Caaran 100 henkilön irtisanomista. – On pakko sopeuttaa toimintamme yli 10 prosentin vauhtia supistuvaan autokauppaan, sanoo K-Auto Oy:n toimitusjohtaja Johan Friman . Uusien autojen rekisteröintiluvut ovat niin kovassa laskussa, että samaa pitää hakea kaukaa historiasta. Tammi-kesäkuussa rekisteröitiin 60 277 uutta henkilöautoa, kun viime vuonna rekisteröintien määrä vastaavana aikana oli 69 612. Autokaupassa näkyy kuluttajien epävarmuus siitä, millaiseen autoon kannattaa rahansa laittaa: hybridiin, sähköautoon vai kenties edelleen polttomoottorikäyttöiseen autoon? Epävarmuus ohjaa kuluttajia hankkimaan ulkomailta tuontiauton. Tuonnin voimakas kasvu syö jo uusien autojen kauppaa. Suomeen on tammi-syyskuussa tuotu joka kuukausi viidenneksen enemmän henkilöautoja kuin vuonna 2018. Syyskuun loppuun mennessä käytettyjä autoja on tuotu jo 33 313. Se tarkoittaa vuositasolla reilusti yli 40 000 autoa. – Se on osittain pois uusien autojen kaupasta. Kuluttajia ohjaa epävarmuuskalkyyli, sanoo Friman. Kun tuontiautoja verotetaan kevyemmin kuin uutena tuotuja autoja, kuluttajat laskevat, että käytettynä tuodun auton arvon laskuun liittyy vähemmän epävarmuutta. Selvä näkymä autoilun tulevaisuudesta ja romutuspalkkio takaisin Johan Friman toimii myös Autontuoja- ja teollisuus ry:n puheenjohtajana. Hänellä on kolme asiaa, joiden toteuttaminen poistaisi kuluttajien epävarmuuden. Autoverotuksen tulevaisuudesta pitäisi saada tieto myös kuluttajille. Hallitus on ilmoittanut, ettei se muuta autoverotusta, mutta asia ei ole mennyt perille kuluttajille saakka. Autontuojat haluaisivat myös romutuspalkkion takaisin. Se olisi heidän mukaansa nettovaikutuksiltaan valtiontaloudelle plusmerkkinen. – Kaikki voittaisivat: kuluttajat, autokauppa ja valtio. Edellinen romutuspalkkio oli nettovaikutukseltaan 9 miljoonaa euroa plusmerkkinen lisääntyneiden autoverojen vuoksi, Friman sanoo. Kolmas asia on työsuhdeautoina myytyjen täyssähköautojen verotusarvojen kevennys. – Se lisäisi sähköautojen määrää ja toisi 3-4 vuoden kuluttua tarjolle myös muille autonostajille edullisia, käytettyjä täyssähköautoja, sanoo Friman.