Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moron kolumnisti Kirsikka Arkimies: Pahan päivän varalle on oltava mielen varastoja

Ihminen ei pärjää vaikeina aikoina pelkästään riisiä hamstraamalla. Pahan päivän varalle pitää olla myös mielen varastoja, joista ammentaa tarpeen mukaan. 1. Tarinat tarjoavat levähdyspaikkoja. Lue uusiksi Sinuhe egyptiläinen , Tuulen viemää tai vaikkapa Koirankynnen leikkaaja . Kirjojen sivuilta löytyy menneitä maailmoja, jotka säilyvät, vaikka elämä muuttuu. Merkkaa loppulehdille ajatuksiasi koronan aikaiselta lukukierrokselta. Jää jälkipolvillekin ihmeteltävää. 2. Palaa lapsuuden ruokamuistoihisi. Tee tytinää, talkkunaa, sianpääsylttyä, läskisoosia, munajuustoa, rievää, mustikkamaitoa, lusikkaleipiä tai uuniomenoita. Muistele läheisiä, joiden kanssa olet herkkuja jakanut. Kysy mielessäsi heiltä neuvoa, miten elellä näinä outoina aikoina. Varsinkin vanhoissa naisissa piilee kestävää viisautta. 3. Hanki vihko, jonka aukeaman vasemmalle puolelle kirjoitat kaikki ne vaikeudet, jotka olet elämässäsi selättänyt. Oikealle voit listata ne selviytymiskeinot, jotka sinua auttoivat tuolloin. Mieti, olisiko menneestä apua tähän päivään. 4. Reissaa mielessäsi. Palaa mummulaan, hevostallille, hiihtopolulle, opiskelijaboxiin, hääkirkkoon, mökin vinttikamariin tai kaverin keittiöön. Muista ihmisten ilmeet, kaukaiset äänet, tuoksut tai lämmön tunne iholla. Tiedä, että turvapaikkasi on tallessa mielessäsi. 5. Jos arki koettelee , aloita jotain uutta. Miten olisi entisöiminen, laihduttaminen, kuulantyöntö, pasianssi, novellien kirjoittaminen tai improkurssi netissä? Seuraa edistymistäsi valokuvin tai tukkimiehen kirjanpidolla. 6. Lopeta pingotus päivän ajaksi. Laahusta yöpaidassa, jätä tukka pesemättä, mätä herkkuja, vältä lenkkeilyä ja kaikenlaisia tervehenkisiä yhteydenottoja. Nukahda television hömppäsarjan ääreen ja kuorsaa ilman herätyskelloa niin pitkään kuin on tarvis. 7. Painu metsään. Löydä jylhäkalliot, suot, lehdot ja ikimetsät. Palatessasi neljän seinän sisälle, huomaa, kuinka metsän väkevyys on tullut osaksi sinua. 8. Tyynnytä itsesi saunalla, tuhdilla lautasellisella kaurapuuroa tai joraamalla kasaribiisin tahtiin. Myös kylmä suihku katkaisee samaa rataa junnaavat aatteet. 9. Käännä katseesi itsestäsi pois ja auta jotain toista. 10. Avaudu taiteelle. Käy virtuaalinäyttelyissä, sivele vesivärein, lausu runoja, kuuntele äänikirjoja, musisoi tai perehdy vanhoihin tamperelaiskuviin. 11. Tee käsillä. Rakenna legoilla, muovaile, kehräytä kissaa, rapsuttele puolisoa. Helli viherkasvia tai silitä flanelliyöpaitaa silitysraudalla. 12. Laita Moroon sähköpostia ja esitä oma ratkaisusi pahan päivän varalle. Kirjoittaja on tamperelainen toimittaja ja psykoterapeutti. Löydä jylhäkalliot, suot, lehdot ja ikimetsät.