Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Pian on pakko toimia – Jyrki Järvilehto varoittaa jo F1-sarjan omistajia: ”Se olisi katastrofi lajille”

F1-tallien huoli omasta tulevaisuudestaan tulee ottaa tosissaan myös formuloiden päätäntäelimissä, vaatii F1-asiantuntija Jyrki Järvilehto . Konkurssi on monen tallin pelottava uhkakuva, eivätkä ne ole peitelleet asiaa. Järvilehdosta nykytilanne on poksauttamassa kuplan, joka on paisunut jo pidemmän aikaa. – Konkurssipuheista on pitänyt olla huolissaan jo pidemmän aikaa. Sarjan kannalta hälyttävintä on se, mitä tallien kaatuminen tekisi lähtöluettelolle. Jo nyt ollaan tilanteessa, että mukana on 20 autoa (10 tiimiä), vaikka tilaa olisi 26:lle, Järvilehto toteaa. Takavuosina yrittäjiä oli niin paljon, että paikasta kisaan jouduttiin jopa karsimaan. Ne ajat ovat nyt kaukainen muisto vain. – Nykytilanne ei ole ”lajin sydäntä”. Jos yksikin tiimi putoaisi nyt pois, veisi se mukanaan kaksi autoa. Se olisi katastrofi lajille. Takavuosina sarjan omistaja Bernie Ecclestone saattoi auttaa taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneita talleja. Samaa Järvilehto toivoo näkevänsä Liberty Medialta. – He ovat täysiverisiä liikemiehiä, jotka näkevät lajin bisneksenä. Usean tallin mukanaolo parantaa tuotetta ja se tuo enemmän rahaa, ja sitä Liberty haluaa. Uskon, että siinä vaiheessa kun talleja alkaa kaatumaan, aletaan kabineteissakin tekemään asioita. Hevillä niitä ei konkurssiin päästetä. Ratkaisuissakin ongelmia Lähtöruudukkoa elävöittämään on väläytetty erilaisia ideoita. Red Bullin tallipäällikkö Christian Horner nosti esille vaihtoehdon, jossa tallit voisivat ostaa auton rungon toisiltaan. Järvilehto jakaa monen mielipiteen teon lajin DNA:n vastaisena, mutta toisaalta hän muistuttaa, että niin on tehty ennenkin. – Lola ja Dallara sitä harrastivat aikoinaan. Vaikea yhtälö se olisi. Yksi vaihtoehto voisi olla tuoda pari-kolme valmistajaa, joilta auton runko voitaisiin ostaa. Tallit voisivat sitten itse kehittää niitä tuulitunneleissa. Mutta se nostaisi esiin uuden ongelman. Järvilehdon mielestä insinöörien taidonnäyte on olennainen osa formula ykkösiä. Niinpä autojen rakentamisen ulkoistaminen tallien ulkopuolelle veisi lajia suuresti Amerikan formulasarjan, IndyCarin, suuntaan. – Mikä enää siinä vaiheissa erottaisi F1:n IndyCarista? Se raja jäisi häilyväksi. Entä jos tallit varustaisivat kolme autoa? Ongelmatonta sekään ei ole. – Se maksaa, ja siihen pystyisivät vain isot tiimit. Ja kun ne ovat joka tapauksessa kärjessä, niin se vähentäisi pienempien tiimien mahdollisuuksia olla hyvillä sijoilla yhdessäkään kisassa. Ei hyvä juttu. Helppoa ratkaisua ongelmaan ei siis ole. Siitä pitävät omalta osaltaan huolet eripuraiset tallit. – Ei Hornerin idea huono ole ja varmasti sitä on mietitty monessakin kabinetissa. Mutta miten saataisiin yhteisymmärrys, jonka kaikki tallit hyväksyisivät? Se ei ole maailman helpoin juttu. Haasteita edessä Tallien ongelmat ovat vain yksi osa koko lajin vastatuulta. Vähän kaikki asiat tuntuvat tällä hetkellä vastustavan formuloita. – On tullu uusia lajeja joita seurataan, televisiointi on muuttunut, ihmisiä kiinnostavat muutkin asiat. F1 ei ole enää niin itsestäänselvä juttu kuin aiemmin, Järvilehto toteaa. Muutosten tuulet puhaltavat sponsoririntamallakin. Yhteistyökuvioita on aiempaa hankalampi solmia. – Ennen F1 oli niin legendaarinen laji, että varmasti sponsoreita oli helpompi etsiä. Nykyään ihmisten ajatusmaailma koko maailmasta on muuttunut. Iltalehden asiantuntija Järvilehto kuvailee haastavia aikoja värikkäästi. – Iso pyörä pyörii. Se, kuka osaa heittää oikean räpättimen vanteisiin oikeaan kohtaan, on kova jätkä.