Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

OAJ: kouluissa oltava runsaasti lisätukea oppilaiden palatessa lähiopetukseen: ”Tilanne vaikuttaa kaikkien lasten oppimiseen”

Reilu viikko sitten Suomen kouluissa siirryttiin etäopetukseen kaikilla vuosiluokilla. Viime maanantaina annettu hallituksen linjaus ei kuitenkaan koskenut niiden vuosiluokkien 1-3 oppilaita, joiden vanhemmat työskentelevät kriittisillä aloilla. Linjaukseen tuli kuitenkin muutos lähes yhtä nopeasti kuin edellinen oli annettu. Viime perjantaina opetusministeri Li Andersson (vas.) linjasi uudelleen, että kaikki 1.-3.- luokkalaiset saavat osallistua opetukseen. Linjauksen taustalla oli yhdenvertaisuuden toteutuminen ja Andersson korostikin vahvasti, että lapset kannattaisi edelleen pitää etäopetuksessa. Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n kehittämispäällikkö Jaakko Salo kertoo, että tuoreimman linjauksen ajankohta oli haastava, sillä se osui myöhäiselle ajalle ennen viime viikonloppua. Tilanne aiheutti kysymysten sekä yhteydenottojen tulvan. Etäopetuksessa vaihtelua kunnittain Salon mukaan suurin kysymys oli viime viikonloppuna se, tuleeko kouluille nyt paljon enemmän lapsia kuin aikaisemmin. Salo arvioi, että kysymysten taustalla on opettajien huoli omasta jaksamisesta lähi-. ja etäopetuksen ristitulessa sekä myös huoli tartuntariskistä oppilaiden kokoontuessa yhteen. – Ei ole realismia, että sama opettaja antaa samanaikaisesti sekä etä- että lähiopetusta. Jo pelkästään etäopetus yksistään on työllistävää. lähiopetusta työläämpää. Etäopetusta antaessa opettajan on myös kyettävä antamaan henkilökohtaista palautetta ja vastattava myös yksittäisten oppilaiden kysymyksiin. Salon mukaan vahvoilla poikkeuksellisessa tilanteessa ovat nyt niiden niiden koulujen oppilaat ja opettajat, joissa koulun arjessa on toteutettu opetussuunnitemaankin kirjattuja tieto- ja viestintäteknologidia valmiuksia. – Kyllä nyt sellaiset kunnat ja koulut, joissa on jo normaaliolissa otettu painavasti se, mitä opetussuunnitelmassa edellytetään, on toisia paremmat valmiudet etäopetukseen. Salo sanoo, että osassa kouluja sähköisiä välineitä on käytetty päivittäisessä koulutyössä jo muutenkin, ja parhaassa tapauksessa jokaisella oppilaalla ja opettajalla on myös omat välineet. – Nämä koulut, joissa näin on toimittu, ovat selkeässä etulyöntiasemassa tässä tilanteessa siitäkin huolimatta, että tässä laajuudessa etäopiskelua ei ole testattu aikaisemmin. Suorat vaikutukset oppimiseen Salo muistuttaa myös, että opetukseen omat haasteensa tuo myös se, että etäopetuksessa pystytä tekemään kaikkea sitä mitä lähiopetuksessa tehdään. – Kaikkea lähiopetuksessa tehtävää ei voida siirtää etäopetukseen. Kouluissa on erilaisia välineitä ja tiloja oppimista varten ja näiden monistaminen kotiin on vaikeaa. On kuitenkin oppilaille äärettömän tärkeää, että kaikki opetus, ainakin soveltaen, toteutetaan. Salo onkin huolissaan poikkeustilanteen mukanaan tuomista haasteista siinä vaiheessa, kun etäopetus vaihtuu jälleen lähiopetukseksi. – On realismia myöntää, että tämä vaikuttaa oppimiseen kaikilla lapsilla, eikä se ole positiivinen vaikutus. Salo muistuttaa, että on suuri joukko lapsia, joilla on oppimisessa vaikeuksia, ja ne kasvavat tällaisessa tilanteessa erityisesti heillä. Salo painottaa, että oppimisen haitat ovat sitä suurempia, mitä kauemmin tilanne kestää tällaisena ja opetus tapahtuu etäopetuksena. – Nyt onkin tärkeää varautua jo siihen, että kun poikkeustila päättyy, on erilaiselle lisätuelle huutava pula kouluissa välittömästi.