Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Kaupunkipyörät olivat loistava idea kymmenen vuotta sitten

Jahka tarjouskilpailusotkut saadaan selvitettyä, tietojen mukaan Tampereelle tulee ensi vuoden aikana 700 pyörän ja 70 pyörätelineen kaupunkipyöräjärjestelmä. Sopimus kustantaa kaupungille arvioiden mukaan jotain miljoonia euroja. Mielestäni kaupunkipyörät olivat loistava idea kymmenen vuotta sitten. Nyt sähköllä toimivat potkulaudat ovat kuitenkin lohkaisseet ison osan kaupunkipyörien markkinasta ja saavat kyseenalaistamaan koko homman mielekkyyden. Oma tuntumani kaupunkipyöräilyyn on tullut Helsingistä, jossa olen kokenut kaupunkipyörien telinejärjestelmän työlääksi. Vaikka telineitä on paljon, on niiden luokse aina taivallettava, useimmiten reilusti pidemmän matkaa kuin lähimmälle bussi- tai ratikkapysäkille. Sama pätee yleensä matkan päämäärään. Sähköpotkulaudan voi sen sijaan jättää toiminta-alueen sisällä minne vain. Helsingissä kaupunkipyörät ovat osa julkista liikennettä ja pyörän käyttöoikeuden voi ostaa tietyksi ajaksi kiinteällä maksulla kertamaksun sijaan. Samaa halutaan Tampereelle. Toisaalta Tampereella toimiva sähköpotkulautayhtiö Tier tarjoaa myös kiinteää maksua kertamaksun lisäksi. Tier on myös ilmoittanut , että yhtiö tekisi tulevaisuudessa mielellään yhteistyötä Tampereen joukkoliikenteen kanssa. Näin on tehty jo Helsingissä. Tunnustan, että hetkeksi innostuin, kun luin, että kaupungin tarjouskilpailussa mukana olleet olivat tarjonneet sähköpyöriä osaksi järjestelmää. Myös tarjouskilpailun voittaja, ennen kuin kilpailun kakkonen valitti päätöksestä, lupasi toimittaa sähköavusteisia pyöriä. Näyttää kuitenkin siltä, että lautakilpailija on jälleen askeleen edellä. Tulevaisuudessa potkulautojen lisäksi Tampereella kurvaillaan luultavasti Tierin e-skoottereilla. Tätä on tehty toukokuusta lähtien jo ainakin Berliinissä ja on vain ajan kysymys, koska se laajenee muualle Eurooppaan. Jo nyt sovellus ilmoittaa suomeksi, ettei skoottereita löydy toiminta-alueelta. Loppuviimein kriittinen asenteeni kaupunkipyöriä kohtaan ei edes kulminoidu liikuntamuotojen tai palvelujen vertailuun. Mielestäni kaupunkipyörät ovat kokonaan väärä lähtökohta Tampereen pyöräilykulttuurin parantamiselle. Nyt, kun pyöräilyinfraankin panostetaan entistä enemmän, uskon, että pyöräily kaupungissa lisääntyisi roimasti, jos pyörien jättäminen asioinnin, tapaamisen tai töiden ajaksi olisi turvallista. Tähän tarvittaisi selkeitä tiloja, kuten valvottuja tai robotisoituja pyöräparkkeja, joihin pyörän saisi lukkoon kadunvarren sijasta. Pyörän hankkiminen tuskin on kaupunkilaisille ongelma, vaan se, että niitä joutuu hankkimaan usein. Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.