Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

F1-kalenteriin luvassa isoja muutoksia - Perinteinen Espanjan GP saatetaan ajaa nyt viimeisen kerran: ”Olisi sääli”

Formula ykkösiä hallinnoiva Liberty Media on vihjannut, että ensi kauden kisakalenteria värittävät ainakin Hanoin F1-debyytti sekä Hollannin GP:n paluu Zandvoortin radalle. – Hanoin lisäksi olemme valmiita lisäämään toisen täysin uuden kisan kauden 2020 kalenteriin. Emme ole vielä päättäneet lopullisesti osakilpailujen lukumäärää, mutta oletamme sen olevan 21 – sama kuin 2019, Liberty-pomo Chase Carey aloitti. – Luonnollisesti matematiikka tarkoittaa, ettemme voisi uusia kaikkien nykykisojen sopimuksia. Hollannin GP:tä on hahmoteltu toukokuun puolivälin paikkeille eli nykyisen Espanjan GP:n tontille. Meksiko on toinen osakilpailunsa todennäköisesti menettävä paikka. Maan presidentin Andrés Manuel López Obradorin yhtenä vaalilupauksena oli valtiollisen tuen pois vetäminen pääkaupungin osakilpailulta. Liberty veti siitä omat johtopäätöksensä. Chasen matematiikka jättäisi siis Silverstonen ja Hockenheimin vielä vuoden 2020 kalenteriin. – Uskomme, että tämän lajin kasvun ja bisneksen kannalta on tärkeää viedä kisoja uusiin paikkoihin. Meidän onneksemme halukkaita on enemmän kuin pystymme tarjoamaan, Carey jatkoi. ”Olisi sääli” Kuskien vaikutusmahdollisuudet kisapaikkojen valintaan ovat lähes yhtä rajalliset kuin kenellä tahansa F1-fanilla. Esimerkiksi McLarenin Carlos Sainz joutui levittelemään käsiään, kun häneltä kysyttiin, miltä kotiosakilpailun menettäminen tuntuu. – Teen tietenkin kaiken voitavani, mutta mitä se voisi olla? Podium viikonloppuna? Sainz aloitti. – En usko siihen. En tiedä, mitä muuta voin tehdä kuin toivoa ja rukoilla jatkoa. Meksikon kohdalla ei voida puhua suuresta menetyksestä. Nykykuskit eivät ole ehtineet tottua Hermanos Rodríguezin mutkiin, mutta Katalonia on heille kaikille rakas jo junnuvuosilta. – Minulla ei ole tarkkaa tietoa politiikasta tai mitä on tekeillä, mutta luonnollisesti olisi sääli, jos emme ajaisi täällä enää, Valtteri Bottas sanoi. Katalonian moottorirata on ollut mukana GP-kalenterissa vuodesta 1991 lähtien. Ensimmäinen kisa ajettiin vielä rakennustelineiden keskellä, koska alun perin Barcelonan osakilpailun piti osua yhteen kaupungin kesäolympialaisten (1992) kanssa. Espanjan eri radoilla F1-sarjaa on ajettu aina 1950-luvulta lähtien. Suomalaiset muistavat erityisesti Mika Häkkisen uran avausvoiton Jerezistä. – Barcelona on ollut mukana formula ykkösissä pitkään ja täällä on todella paljon faneja. Tämä on myös heille mukava paikka tulla, Bottas muistutti. – Pidän myös Zandvoortista, joten ne molemmat olisi tietenkin paras mahdollinen ratkaisu. Rion osakilpailu? Liberty Media ei anna väliaikatietoja neuvotteluista. Yksi viimeisimmistä huhuista koskee Brasilian GP:n siirtymistä Sao Paulosta Rio de Janeiroon. Huhua vastaan puhuu se, että Interlagosin omistajilla on voimassa oleva sopimus vuoden 2020 F1-osakilpailusta. – Sao Paulon kohdalla tilanne on sama. Radalla on paljon historiaa ja sillä on ajettu useita upeita kisoja. Katsoin niitä jo lapsena, Bottas jatkoi. Carey vahvisti, että ensi kauden kisakalenterin raakaversio julkistetaan jo ensi kuussa. Sen jälkeen siihen tehdään enää pieniä aikataulumuutoksia. Kisojen määrään tai ratoihin ei enää sen jälkeen kosketa. – Tietääkseni neuvottelut ovat yhä käynnissä. Ehkä ensi vuodeksi on jo liian myöhäistä pelastaa Katalonian osakilpailua, mutta ehkä he voivat sopia jotain tulevaisuuteen, Sainz päätti.