Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut Näköislehti

Tammer-Tukkuna aiemmin tunnettu Tammer Brands investoi 15 miljoonaa euroa logistiikkaan – verkkokauppatoimitukset nopeutuvat ja yritys pääsee eroon vuokratiloista

Tammer-Tukkuna ennen tunnettu Tammer Brands investoi 15 miljoonaa euroa logistiikkakeskuksen laajennukseen Hämeenlinnassa. Laajennuksen myötä yritys pystyy varastoimaan kaikki tuotteensa yhteen paikkaan. Kaupallinen johtaja Vesa Mäenpää kertoo, että yrityksellä on Tampereella ja Lempäälässä yhteensä yli 10 000 neliötä vuokratiloja. 15 000 neliömetrin laajennus rakennetaan kiinni nykyiseen logistiikkakeskukseen, jossa on tilaa 40 000 neliötä. Laajennusosassa otetaan käyttöön uuden sukupolven logistiikka-automaatiota. Mitä tämä tarkoittaa, kaupallinen johtaja Vesa Mäenpää? – Se tarkoittaa esimerkiksi pientavarakeruu-automaatteja, eli pystymme keräämään pieniä lähetyksiä nopeammin. Käytännössä puhutaan verkkokauppatoimituksista. Lähetyskoot ovat pienenemässä, jopa yksittäisiä kappaleita tarvitsee keräillä nopeasti. Eli kone hakee, eikä ihmisen tarvitse noutaa tuotteita? – Tuotteet liikkuvat, ja henkilö pysyy paikallaan. Ennen henkilö on liikkunut, ja tuotteet ovat olleet pitkin poikin varastoa. Tarvitaanko lisää työvoimaa? – Uskomme, että henkilökuntaa ei ole tarvetta lisätä. Pystymme toimittamaan enemmän samalla henkilöstömäärällä. Millaisia parannuksia tavoittelette laajennuksella? – Kun keskus valmistuu, niin pystymme tarvittaessa lisäämään kapasiteettia jopa 20 prosenttia. Toimitusnopeus on tärkein mittari, se paranee merkittävästi. Pystymme toimittamaan tuotteet jopa samana päivänä. Liikevaihdon kasvua uudistus mahdollistaa parikymmentä prosenttia, mutta nopea kasvu ei ole meille itseisarvo. Vaikuttaako laajennus entisiin tiloihin? – Myös vanhaan rakennukseen tulee uutta tekniikkaa, jonka avulla pystymme varastoimaan lavoja erittäin tiiviisti. Sinne tulee shuttle-automaatteja. Kaikki prosessit käydään läpi, ja osa uudistuksista koskee myös vanhaa rakennusta. Tammer Brands tiedotti, että investoinnilla vastataan omni-channel -toimijoiden määrän kasvuun. Mitä se tarkoittaa suomeksi? – Monikanavaisuutta. Meidän asiakkaamme ovat entistä enemmän niitä, joilla on sekä verkkokauppa että kivijalka. Käytännössä meidän asiakas on se myyjä, mutta toimitus voi tulla suoraan meiltä kuluttajille. Sitä on jo otettu käyttöön muutamia vuosia, mutta uudistuksen myötä voimme vastata tarpeeseen entistä paremmin. Mitä ovat verkkokaupat, joiden kautta toimitatte tuotteita suoraan asiakkaille? – Nimiä en voi sanoa, mutta Suomen tunnetuimmat verkkokaupat. Liikevaihtoennuste on 100 miljoonaa euroa. Mistä noin 10 miljoonan kasvu viime vuoteen verrattuna? – Pääosin viennistä. Olemme lanseeranneet uusia brändejä, jotka ovat saaneet hyvän vastaanoton. Esimerkiksi Rento-tuotesarja on täysin uudistunut tänä vuonna. Paljonko viennin osuus on? – Vientiä on suunnilleen kolmannes liikevaihdosta. Suurin osa kasvusta tulee viennistä, mutta myös kotimaan myynti kasvaa. Mitkä brändeistä vetävät erityisesti nyt? – Esimerkiksi Mustang-grillaussarjan myynnin kasvu on ollut kahdessa vuodessa yli 50 prosenttia. Olemme markkinajohtaja Suomessa. Mikä on tällä hetkellä liikevoittoennuste tälle vuodelle? – Se tulee olemaan noin 2 miljoonaa euroa tänä vuonna, suunnilleen samaa tasoa kuin viime vuonna. Vielä on vähän aikaista sanoa, mutta samaa luokkaa. Kasvulla ja kehittämisellä on ollut kustannuksensa. Mikä Tampereen Nekalassa sijaitsevan Tammer Outletin rooli on firmalle? – Toimia meidän testimyymälänä. Tarvitsemme kuluttajakokemusta, mitkä tuotteet liikkuvat hyvin kuluttajille, saamme siellä testimarkkinointia tehtyä. Nykyisestä outletista löytyy edelleen pieni osasto poistettavia tuotteita, mutta valtaosa on uusimpia tuotteita. Teemme myös välillä kokeiluita tuotteilla, mitkä otetaan sitten myöhemmin myyntiin. Lue lisää: Legendaarisen Löytöliiterin tiloissa avannut Tammer Outlet houkuttelee löydöillä