Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Tampereen keskustaan tuleva autoilija voi joutua tulevaisuudessa maksamaan ruuhkamaksua – Kaupunki ja valtio ovat jo sopineet tietullien selvityksestä

Tampereen keskustaan tuleva autoilija voi joutua maksamaan tietullia. Maailman suurkaupungeista tuttua järjestelmää on määrä valmistella myös Tampereelle. Tampereen kaupunki on näet sopinut valtion kanssa tiemaksulain valmistelusta. Kyse on ruuhkamaksuista tai tietulleista, nimiä on monta. Sopimus koskee lain valmistelua, muttei ruuhkamaksujen käyttöönottoa. Ruuhkamaksujen valmistelu on osa kesäkuussa solmittua kaupunkien ja valtion maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevaa Mal-sopimusta, jota tarkistetaan neljän vuoden välein. Uusin sopimus hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa 17. elokuuta. Sopimukseen sisältyvä ruuhkamaksulain valmistelu on jäänyt vähälle huomiolle. Mitä sanoo pormestari? Moro kysyi ruuhkamaksujen valmistelusta Tampereen pormestarilta Lauri Lylyltä . Hän vastasi sähköpostitse. Tuleeko Tampereelle ruuhkamaksuja? – Yhtenä tulevaisuudessa selvitettävänä asiana on sopimuksen mukaisesti ruuhkamaksut. Valmistelun yhteydessä arvioidaan ruuhkamaksujen käyttöönoton vaikutuksia koko Tampereen kaupunkiseudulle. On hyvä, että voimme hakea vastauksia meitä askarruttaviin kysymyksiin. – Päätökset ruuhka-maksujen mahdollisesta käyttöönotosta tehdään erikseen valmistelun perusteella. Vielä on aikaista sanoa, millaiseen lopputulokseen ruuhkamaksujen osalta valmistelussa päädytään. Millä aikataululla asiaa valmistellaan? – Valtio ei aloittanut säädösvalmistelua ja myöskään vaikutuksia ei ole toistaiseksi voitu arvioida. On kaupunkiseudun kannalta perusteltua, että saamme tietoa, olisiko ruuhkamaksuilla vaikutusta kestävän liikkumisen edistämiseen ja onko näillä liikennöinneillä ne tarpeellisia. – Mitään käytännön valmistelua saatikka sitten päätöksiä ruuhkamaksuista ei siis ole tehty. Koskisiko maksu myös tamperelaisia, jos vaikka ajaisi Teiskosta keskustaan? Entä esimerkiksi pirkkalalaiset, nokialaiset, kangasalalaiset, ylöjärveläiset ja lempääläläiset? Joutuvatko maksamaan Tampereelle ajamisesta? – Valmistelua ei ole aloitettu, joten ei vielä voida sanoa, mitkä alueet voivat olla järkeviä ja onko järjestelmästä enemmän kuluja kuin hyötyjä. Valtionapuja tulossa Mal-sopimuksen perusteella Tampereen seutu saa paljon hyvää vuosina 2020–2023. Suurin osa rahoituksesta koskee julkisen liikenteen, kävelyn ja pyöräilyn kehittämistä. Esimerkiksi 24,87 miljoonaa euroa ratikan toiseen vaiheeseen keskustasta Lentävänniemeen, 7,7 miljoonaa euroa julkisen henkilöliikenteen järjestämiseen, 5,45 miljoonaa euroa ratikan Hatanpään haaraan ja 3,95 miljoonaa euroa liikenneverkon parantamishankkeisiin ja esimerkiksi 0,83 miljoonaa euroa pyöräilyn ja kävelyn olojen edistäminen. Mal-sopimuksessa ovat mukana Tampere, Lempäälä, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Vesilahti ja Ylöjärvi sekä pääkaupunkiseudulla Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Tuusula, Vantaa ja Vihti.