Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Näköislehti Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Tähtijutut

Ikaalisten kylpylä ei ole hävikkiruokaongelmansa kanssa yksin – Tamperelainen hotellinjohtaja antaa lasten vanhemmille neuvon, miten ruoan tuhlaamisesta pääsee helposti eroon

Ikaalisten kylpylän keittiömestarin Aki Koivuniemen sunnuntaina julkaisema Facebook-päivitys hotellissa syyslomalla syntyneestä ruokahävikistä on kirvoittanut keskustelua alkuviikon aikana. Koivuniemi kertoi tiistaina Aamulehden haastattelussa, että kyseessä ei ole yksittäinen tapaus, vaan hävikkiä ja vastaavanlaisia ruokakasoja heitetään kylpylähotellin ravintolassa roskikseen tasaisesti. Koivuniemen mukaan Ikaalisten kylpylässä syntyi syyslomaviikolla yhden päivän aikana ruokahävikkiä ruokien valmistamisesta sekä itse buffet-pöydästä 3,5 kiloa ja asiakkaiden lautasilta noin 43 kiloa. Ravintoloiden hävikkiruoka on todellinen asia ja sitä syntyy havikkiviikko.fi-sivuston mukaan vuosittain kaiken kaikkiaan noin 75-85 miljoonaa kiloa vuodessa. Ruokahävikkiä vastaan kuitenkin taistellaan ainakin osassa suomalaishotelleja. Tampereen Scandic Rosendahlin ja Scandic Tampere Station -hotellin johtaja Kirsi Stenius kertoo, että hotelliketju on työskennellyt asian eteen aktiivisesti noin kymmenen vuoden ajan. Steniuksen mukaan vuosien aikana suurin muutos on nähty bisnesmatkustajien kohdalla. – Arkisin vieraat syövät kevyemmin. Puuro, kananmuna ja jokin hedelmä on hyvin tyypillinen hotelliaamiainen monelle, Stenius kertoo. Steniuksen mukaan juurikin arkisin lautashävikissä on nähty suurin muutos viimeisten vuosien aikana, kun hävikkimäärät ovat hänen mukaansa laskeneet voimakkaasti. Tällä ei kuitenkaan ole harmillisesti ollut vaikutusta isossa kuvassa. – Kun loma-aikaan vierasmäärämme kasvavat, niin hävikkimäärät kertaantuvat loma-aikoina ja viikonloppuisin. Ja varsinainen lautashävikkipiikki nähdään kesäloma-aikaan, Stenius kertoo. Lautashävikkiongelmat ovat vastaavanlaiset myös Solo Sokos Hotel Tampereessa. Hotellin keittiöpäällikkö Mikko Kautto kertoo, että hävikkiä syntyy erityisesti koululaisten loma-aikoina ja viikonloppuisin. Tehoa valistuksesta ja valikoimasta Vaikka hotellit hyödyntävät keittiön puolella ylijääneitä raaka-aineita, ei lautashävikin kohdalla voida toimia samoin. –Olemme pyrkineet muistuttamaan asiakkaita esimerkiksi erilaisilla pöytäjulisteilla siitä, että mahan saa syödä ilman muuta täyteen, mutta samalla tulisi miettiä lautashävikkiä, Stenius kertoo. Stenius jakaa myös vinkin, jolla lautashävikkiä on mahdollista hillitä. –Kun lapsi saa itse valita ruokansa aamiaisbuffetista, oppii lapsi ravintolakäyttäytymistä samalla, kun hän voi itse valita juuri sellaista ruokaa, josta pitää sen sijaan, että vanhemmat tuovat pöytään valtavan määrän vaihtoehtoja, joista mahdollisesti osa jää kokonaan syömättä. Kautto puolestaan kertoo, että hävikin määrään on mahdollista vaikuttaa myös buffet-pöydän valikoimalla. – Hotellimme aamupalalla on keskimääräistä vähemmän vaihtoehtoja, mutta samalla ne ovat myös keskimääräistä laadukkaampia. Kun maisteltavia vaihtoehtoja on vähemmän, myös lautashävikki pienenee selvästi, Kautto kertoo. Lautasen koolla väliä Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoo ettei ole yllättynyt Facebook-päivityksen aiheuttamasta keskusteluvyörystä. Hän kuitenkin muistuttaa, että on kuluttajatyypistä kiinni, millainen on asiakkaan lautaselle jättämä hävikkimäärä. –Esimerkiksi iäkkäämmät ihmiset, jotka ovat esimerkiksi nähneet pula-ajan, eivät juuri koskaan ota enempää ruokaa kuin jaksavat syödä, Beurling-Pomoell sanoo. Beurling-Pomoell sanoo, että ravintoloiden hävikkimäärää voitaisiin suitsia muutamalla yksinkertaisella keinolla. –Lautasen koolla on selkeä merkitys. Jos lautanen on sen kokoinen, että siihen mahtuu ruokaa vain maltillisesti, ei ruokailijalla ole mahdollisuutta ottaa siihen jokaista sorttia tai sellaista määrää ruokaa, jota ei jaksa syödä. Myös ruoan esillepanolla on merkitystä. –Kun tarjottimet ja lautaset ovat sopivan kokoisia, eivätkä notku täynnä, ottavat asiakkaat ruokaa maltillisemmin.