Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Liikennetohtorin neuvo: ”Kunpa kaikki näyttäisivät vain kilttejä käsimerkkejä ja hyvällä katsekontaktilla osoittaisivat toiselle ole hyvä, minä päästän sinut ensin”

Moron liikennetohtorin, liikenneopettaja Arto Grönroosin vastaanotolla on nyt näköesteistä kärsivä ja ryhmittymistä pohtiva autoilija. Massunkujan ongelma Lukija kysyy: Joudun muutaman kerran päivittäin lähtemään autolla Massunkujalta vasemmalle ylöspäin Lapintielle. Näköesteenä oikealla useimmiten ovat pysäköidyt autot (kesällä näköesteenä myös vasemmalla olivat puiden alaoksat, jotka nyt on leikattu pois). Joudun ajamaan auton suojatien valkoisten viivamerkkien päälle nähdäkseni mahdollisuuden päästä Lapintielle. Polkupyöräilijät tulevat sekä oikealta että varsinkin vasemmalta alas Lapintietä keskustan suuntaan hurjaa vauhtia. Useimmiten ohittavat autoni nokan editse, kävelijät autoni takaa. Pyöräilijät olettavat, että lähden peruuttamaan antaakseni heille tilaa suojatielle. Monia vaaratilanteita on sattunut, kävelijä autoni takana ja pyöräilijä tulossa kohti autoni kylkeä tai autoni eteen ja niin edelleen. Pitääkö minun peruuttaa edes takaisin antaen suojatie pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden käyttöön ja käydä kurkkimassa omaa mahdollisuuttani päästä Lapintielle liikenteen joukkoon vain silloin kun pyöräilijöitä ei ole missään näkösällä? Massunkujalta lähdettäessä on tarkkailtava autoliikennettä kolmelta suunnalta, pyöräilijöitä kahdelta suunnalta ja jalankulkijoita kolmelta neljältä suunnalta. Olisiko jonkinlainen hidaste, hump, pyöräilijöille tässä tapauksessa jonkinlainen ratkaisu. Nimimerkki: ”Johanna” Liikennetohtori vastaa: Massunkujalta kääntyminen näköesteiden takaa on tyypillinen esimerkki vaarallisesta paikasta. Kun lähestyy paikkaa autoilijana, niin pitää muistaa varovaisuusvelvollisuus ja huolellisuusvelvoite. Nämä koskevat myös jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Peruuttaminen on aina vaarallista ja joskus on parasta olla paikallansa ja odottaa tilanteen rauhoittumista. Kunpa kaikki näyttäisivät vain kilttejä käsimerkkejä ja hyvällä katsekontaktilla osoittaisivat toiselle ole hyvä, minä päästän sinut ensin. Kuka saa ajaa kaistaa? Lukija kysyy: Oheisen kuvan mukaan saa kyseistä kaistaa ajaa kuka ja millä perustein? Olen kuullut, että oikeaa kaistaa saa käyttää vain bussit. Saako vasenta kaistaa käyttää vain junat kun menevät keskustaan? Vai saako kumpaakin kaistaa käyttää kaikki ja lisäkilvin vain opastetaan mihin ne johtavat? Junalle, keskustaan, bussille... Nimimerkki: ”Aki” Liikennetohtori vastaa: Kuva on Hämeenlinnasta Harvialantien ja Viipurintien risteyksestä. Vasenta kaistaa saavat käyttää kaikki ajoneuvot yläpuolisen opasteen viitoittamaan suuntaan rautatieasemalle ja oikeanpuoleista kaistaa saavat käyttää vain linja-autot, sillä paikassa on katuun maalattuna pakollista ajosuuntaa tarkoittava iso tiemaalaus. Talvikeleillä lumi ja jää peittävät maalatun nuolen ja silloin tilanne on erilainen. Suosittelen silti jättämään kaistan vain linja-autoille. Kunpa kaikki näyttäisivät vain kilttejä käsimerkkejä ja hyvällä katsekontaktilla osoittaisivat toiselle ole hyvä, minä päästän sinut ensin. Moron liikennetohtori, liikenneopettaja Arto Grönroos vastaa lukijoiden liikennepulmiin tällä palstalla. Liikennetohtorin vastaanotolle pääsee lähettämällä toimituksen yhteiseen sähköpostiin moro@aamulehti.fi kysymyksen. Mukaan on toivottavaa laittaa kuva paikalta, voi lähettää myös piirroksen taikka kartan. Tärkeintä on, että paikka on selvillä yksiselitteisesti. Usein liikennetohtori nimittäin käy paikan päällä katsomassa, miten tilanne pitää ymmärtää.