Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Uutta tietoa ukrainalaisesta turmakoneesta: kääntyi takaisin kohti lentokenttää, oli tulessa syöksyessään maahan

Iranin tekemän onnettomuustutkinnan mukaan Teheranista lähtenyt matkustajakone kääntyi pian nousun jälkeen takaisin ”ongelman” takia, kertoo uutistoimisto AFP. Matkustajakone putosi pian nousun jälkeen Iranista keskiviikkona. Kaikki kyydissä olleet 176 ihmistä kuolivat. –Lentokone, joka oli alun perin matkalla länteen lentokenttäalueelta, kääntyi oikealle ongelman jälkeen ja oli matkalla takaisin lentokentälle, kun onnettomuus tapahtui, Iranin siviili-ilmailujärjestön internetsivuilla kerrottiin myöhään keskiviikkona. Alustavan onnettomuustutkinnan mukaan lentokone oli tulessa syöksyessään maahan. Tutkinnan mukaan kone katosi seurantalaitteiden näköpiiristä kun se pääsi 2400 metrin korkeuteen. Pilotti ei lähettänyt radioviestiä epätavallisista olosuhteista. –Silminnäkijöiden mukaan lentokoneessa nähtiin tulta, ja tulipalon voimakkuus kasvoi, järjestö kertoi alustavista tutkintatuloksista. Järjestö on haastatellut maassa olleita silminnäkijöitä ja turmakoneen yllä lentäneen koneen kyydissä olleita. Kone putosi pian ohjusiskujen jälkeen Turmakone oli Ukrainalaisen lentoyhtiön UIA:n matkustajakone. Kone nousi ilmaan Teheranin lentokentältä kello 6.10 ja putosi maahan hetken kuluttua saavutettuaan 2 400 metrin korkeuden. Muutamia tunteja aiemmin Iran oli ampunut ohjuksia sotilastukikohtiin Irakissa, joissa on muun muassa yhdysvaltalaisia joukkoja. Amatöörin turmasta kuvaama video paljastaa, miten kone leimahti ilmassa ja maahan pudotessaan videolla näkyy vielä voimakkaampi leimahdus. Koneen matkustajina oli 82 iranilaista, 63 kanadalaista, kymmenen ruotsalaista, neljä afganistanilaista, kolme saksalaista ja kolme brittiä. Ukrainan kansalaisia onnettomuuskoneessa oli kaikkiaan 11, joista yhdeksän kuului miehistöön. Ruotsalaismedian mukaan koneessa olisi ollut jopa 17 Ruotsin kansalaista. Ruotsin ulkoministeriö ei kuitenkaan ole vahvistanut tietoa. Boeing 737-800 -mallinen lentokone oli matkalla Teheranista Ukrainan pääkaupunkiin Kiovaan. Suurin osa matkustajista oli vaihtamassa konetta Kiovassa. Turman syy epäselvä Putoamisen syyksi arveltiin alun perin moottoriin tullutta teknistä vikaa. Ukrainan Iranin-suurlähetystön aamuisen lausunnon mukaan terroristisen hyökkäyksen syy olisi suljettu pois. Suurlähetystö julkaisi onnettomuudesta uuden lausunnon puolenpäivän aikoihin. Siinä ei puhuttu enää koneeseen mahdollisesti tulleesta moottoriviasta. Lähetystön mukaan aiempi lausunto onnettomuudesta ei ollut virallinen. Ruotsalaisen Dagens Nyheter -lehden haastattelema asiantuntija Hans Kjäll ihmettelee iranilaisten nopeita päätelmiä onnettomuuden syystä. Iranilaisen Fars-uutistoimiston mukaan koneen putoamisen syynä oli tekninen vika, vaikka mustia laatikoita ei ole edes vielä analysoitu. Koneen lentäjät eivät myöskään lähettäneet minkäänlaista hätäviestiä ennen maahansyöksyä. – Se on vähän kummallista. On aika vaikeaa sanoa, että kyse on teknisestä ongelmasta, jos iranilaisilla ei ole käytössään merkittävää tietoa, että lentäjät olisivat saaneet ohjaamossa jonkinlaisen varoituksen ja ehtineet lähettää hätäviestin ennen yhteyden katkeamista. Muutoin pitää odottaa mustista laatikoista paljastuvaa tietoa, Kjäll sanoi. Kanadalainen lähde turvallisuusalalla kertoo uutistoimisto Reutersille, että on olemassa todisteita siitä, että toinen lentokoneen moottoreista ylikuumeni. Nimettömät lähteet turvallisuusalalla kertovat Reutersille, että läntisten turvallisuuspalveluiden alustavan arvion mukaan kone putosi teknisen vien vuoksi. Vain vajaat neljä vuotta vanha Ukrainan lentoyhtiö UIA lupasi, että onnettomuuden syy tutkitaan perinpohjaisesti. Tutkintaan osallistuvat koneen valmistaja Boeing, lentoyhtiö sekä Iranin että Ukrainan viranomaiset. UIA:n mukaan onnettomuuskone oli läpäissyt teknisen tarkastuksen viimeksi maanantaina. UIA:n mukaan onnettomuuskoneessa ei ollut mitään vikaa, ja koneen lentäjät olivat kokeneita. Onnettomuuskone oli suhteellisen uusi. Se oli valmistettu vuonna 2016, ja UIA sai sen käyttöönsä suoraan Boeingin tehtaalta. Onnettomuuskonetyyppiä Boeing 737-800 pidetään suhteellisen turvallisena, päinvastoin kuin saman yhtiön Boeing MAX -konetta, joka on ollut lentokiellossa viime maaliskuusta lähtien. UIA ilmoitti keskeyttävänsä toistaiseksi kaikki lentonsa Iraniin. Kyseessä oli ensimmäinen UIA:lle sattunut lentoturma. Lisätietoa onnettomuudesta saadaan koneen mustista laatikoista, jotka ovat jo löytyneet. Iran ilmoitti heti tuoreeltaan, ettei anna laatikoita koneen valmistajan, amerikkalaisen Boeingin tutkittavaksi. Tiedossa ei ole vielä, ketkä pääsevät mustia laatikoita analysoimaan. Kansainvälisten ilmailusääntöjen mukaan onnettomuustutkintaa johtaa maa, jossa turma on sattunut. Tässä tapauksessa siis Iran. Mustien laatikoiden sisältöä pystyvät analysoimaan kuitenkin vain Ranska, Saksa, Britannia ja Yhdysvallat. Syynä ohjus? Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskiy varoitti spekuloimasta onnettomuuden syyllä ja levittämästä vahvistamattomia teorioita turman syystä Facebook-päivityksessään. Omanissa lomailemassa ollut Zelenskiy keskeytti lomansa ja on palaamassa kotimaahansa. Ukrainan ulkoministeriö puolestaan kieltäytyi kommentoimasta spekulaatioita, joiden mukaan kone olisi ammuttu alas ohjuksella. Turma sattui vain vähän sen jälkeen, kun Iran teki ohjusiskuja amerikkalaisten Irakissa käyttämiin tukikohtiin. Vuonna 1988 Iranin ja Irakin sodan aikana iranilaisen lentoyhtiön, Iran Air, lento 655 ammuttiin alas Hormuzin salmen yllä. Kaikki koneessa olleet 290 matkustajaa ja miehistön jäsentä saivat surmansa. Ohjus laukaistiin Hormuzin salmella harjoittelemassa olleesta amerikkalaisesta USS Vincennes -ohjusristeilijästä. Iranin lentotilassa lentänyttä matkustajakonetta erehdyttiin uskomaan iranilaiseksi taistelukoneeksi. Iranin mukaan teko oli tahallinen. Yhdysvallat maksoi uhrien omaisille korvaukset, mutta ei ole koskaan pyytänyt välikohtausta anteeksi.