Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampere tarvitsee henkilökuntaa huolehtimaan luku- ja kirjoitustaidon kehittämisestä ja kirjallisuudelle pysyvän paikan

Kyösti Koskela ja Leena Kellosalo ottivat mielipidesivulla (15.4.19) hyvin perusteluin kantaa Tampereen kirjallisuustalon puolesta. On tärkeää, että kirjoituksessa nostettiin esiin sanataideopetus, sillä Tampereen kirjallisuustalo olisi luonteva koti myös sille. Sanataideopetus tarvitsee tuekseen kirjallisuustalon kaltaisia pysyviä rakenteita ja julkista rahoitusta, jota muilla taiteenaloilla jo on. Seinien lisäksi sanataide tarvitsee työntekijöitä. Jo ennen kirjallisuustalon perustamista Tampereen kaupungin tulee palkata sanataiteen ammattilaisia kaikkien lapsille ja nuorille suunnattujen palvelujen yhteiseksi resurssiksi huolehtimaan luku- ja kirjoitustaidon kehittämisestä. Sanataiteen opetuksen tarkoituksena on, että jokainen löytää itselleen parhaan sanallisen ilmaisun tavan, oli se sitten blogikirjoittaminen, urheiluselostaminen tai lavarunous. Sanataideopetus on ennen kaikkea toimintaa: kuinka rakennetaan kirjojen teemoja hyödyntävä pakohuone, luodaan lähimetsään tarinakätköseikkailu, tehdään runovideoita, käsikirjoitetaan peli, tai laaditaan mielikuvitusvaltion perustuslaki. ”Kirjallisuustalo olisi merkittävä käyntikohde ja kirjallisuuskasvatuksen kiintopiste.” Lasten ja nuorten heikkenevä lukutaito on kestohuolenaihe, mutta lapset ja nuoret kyllä motivoituvat lukemaan ja kirjoittamaan, kun heitä ohjataan osallistavin tavoin ja oman luovan ilmaisun kautta. Tampere voisi mainiosti näyttää tässä valtakunnallista esimerkkiä: kirjallisuustalo toisi lukemiseen, kirjoittamiseen ja kielelliseen ilmaisuun liittyvän toiminnan kaikkien kaupunkilaisten ulottuville. Se olisi todellinen kulttuuripääkaupunkiteko, myös eurooppalaisessa mittakaavassa. Lukemista voi harrastaa, mutta lukutaito ei ole harrastus. Se on välttämätön kansalaistaito, joka täytyy taata kaikille. Sanataiteen menetelmin voidaan tarjota tukea lukutaidon kehittämisessä muun muassa kouluille, päiväkodeille, perhe- ja nuorisotoimintaan, maahanmuuttajatoimintaan, mielenterveyspalveluihin sekä erilaisiin hyvinvointipalveluihin. Tällä hetkellä taiteenalojen välisessä vertailussa Tampereen kaupungin sanataiteen opetukseen suuntaama rahoitus on kaikkein pienintä. Tilanne on sama valtakunnallisesti. Tämä ei lainkaan heijasta sitä merkitystä, joka luku- ja kirjoitustaidolla yhteiskunnassamme on. Myös koko kirjallisuusalan olisi syytä herätä huomaamaan tämä taiteenalojen välinen epätasa-arvo. Kirjallisuustalo olisi paitsi merkittävä käyntikohde, myös kaupungin kirjallisuuskasvatuksen kiintopiste, joka järjestötoimijoiden ja kaupungin yhteistyönä tarjoaisi tapahtumia ja harrastustoimintaa lapsille, nuorille ja perheille sekä tukea ja tietoa opettajille ja muille ammattilaisille. Vain tällaisilla pysyvillä rakenteilla voidaan luoda lukemisen kulttuuria ja yhteisöllistä toimintaa myös vapaa-ajalle ja tukea perheitä lasten lukutaidon kehittämisessä, jolloin tehtävä ei jää vain koulun vastuulle. Pia Krutsin , sanataideopettaja, puheenjohtaja Suomen sanataideopetuksen seura ry Tampere Minttu Tervaharju , sanataideopettaja, puheenjohtaja Sanataideyhdistys Yöstäjä ry Tampere