Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Seutulipun poistuminen toi ikävän yllätyksen tamperelaisopettajalle – työmatkan hinta nousee 136 eurosta 352 euroon kuukaudessa: ”Pöyristyttävää”

Opettaja Leena Klemets on kulkenut bussilla työmatkansa Tampereen Pispalasta Hämeenkyröön. 35 kilometrin matka on taittunut kätevästi seutulipulla, joka maksaa 136 euroa kuukaudessa. Lipun hintaan on kuitenkin tulossa roima korotus, kun Läntinen seutulippusopimus päättyy 31. toukokuuta. – Uusi taksa on 352 euroa kuukaudessa. Hinnan nousu on pöyristyttävä. Olen 19 vuotta kulkenut julkisilla, mutta nyt on pakko siirtyä oman auton käyttöön. Seutulippusopimusten päättyminen johtuu vuonna 2009 voimaan tulleesta Euroopan unionin palvelusopimusasetuksesta (PSA). EU:ssa katsotaan, että julkisen vallan ei tule puuttua markkinoiden toimintaan, ellei se ole tarpeen joukkoliikennepalvelujen määrän ja laadun varmistamiseksi. Linja-autoliikenne muuttuu markkinaehtoiseksi, kun vanhan lain mukaiset siirtymäkauden liikennöintisopimukset päättyvät. Samalla vanhanmalliset seutuliput poistuvat vähitellen pois käytöstä. Seutulipussa asiakas maksoi itse noin puolet lipun markkinahinnasta, asuinkunta neljäsosan ja valtio loput. Palveluseteli tilalle Korvaavaksi käytännöksi esimerkiksi Hämeenkyrössä ja Ikaalisissa on tulossa palvelusetelimalli. Kunta tarjoaa asukkailleen palvelusetelin, joka kattaa lähes puolet sarjalipun kokonaishinnasta. Palveluseteli otetaan käyttöön vappuna. – Matkahuollon ja kuntien tekemän sopimuksen mukaan 30 matkan sarjalippu esimerkiksi 45 kilometrin matkalle maksaa asiakkaalle 130 euroa eli 4,30 euroa per matka, kertoo Länsilinjojen hallintojohtaja Kari Keinonen . Tämä ei kuitenkaan lohduta Leena Klemetsiä, joka asuu Tampereella. Työmatkaansa Hämeenkyrön tai Ikaalisten suuntaan kulkeva tamperelainen tai ylöjärveläinen ei saa palveluseteliä, vaan joutuu maksamaan markkinaehtoisen hinnan omasta pussistaan. – Hinnanmuutos on kerralla niin iso, että osa matkustajista siirtyy oman auton käyttäjiksi. Se on sääli, koska vuorotarjonta on tiheä työmatkalaisia ajatellen. Jos lipputuloja jää paljon pois, vuoroja voidaan joutua supistamaan, Keinonen sanoo. Tampere vetää rajan Tampere ei ainakaan näillä näkymin ole ottamassa käyttöön palveluseteliä. – Valmistelussa ei ole mitään sellaista, että Tampere lähtisi näitä matkoja tukemaan, sanoo Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen . Häyrynen toteaa, että vanhan seutulipun ehdot olivat kaikille samat, mutta nyt kunnilla on erilaisia käytäntöjä. Hämeenkyrö ja Ikaalinen ovat päättäneet tukea omien asukkaidensa matkantekoa palvelusetelillä, mutta esimerkiksi Valkeakosken kaupunki ei.  Matkustavan asiakkaan näkökulmasta tilanne on eriarvoinen. Valkeakoskella vanhat seutuliput poistuivat käytöstä jo kesällä 2018. Tampereen ja Valkeakosken väliä kulkevat matkustajat maksavat nyt 30 päivän sarjalipusta 160 euroa ja 44 päivän lipusta 200 euroa. – Ajatuksena on, että markkinaehtoinen liikenne toimii asiakastuloilla eikä siihen osoiteta julkista tukea. Tampereen kaupunkiseudun seutulippu poistui käytöstä jo vuonna 2014. Se korvattiin Nysse-lipputuotteilla Tampereen ja sen ympäryskuntien alueella. Myös Tampere tukee omien asukkaidensa matkantekoa Tampereen ja seitsemän naapurikunnan alueella. – Kaupunkiseudun Nysse-liikenne on kokonaisuudessaan kannattamatonta, sitä tuetaan verovaroista. Rahat menevät lippujen hintojen alentamiseen. Häyrynen toteaa, että raja pitää vetää johonkin. – Tampereelta käydään paljon töissä esimerkiksi Helsingissä. Ei kaupunki siihenkään osoita tukea. Edit 9.4. kello 12.45 juttua korjattu: Seutulippusopimusten päättyminen johtuu vuonna 2009 voimaan tulleesta Euroopan unionin palvelusopimusasetuksesta (PSA) eikä liikennepalvelulaista.