Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Moni asia vaikuttaa ratikan turvallisuuteen

Kun Tampereen kaupunginvaltuusto kokoontui marraskuussa 2016 päättämään raitiotien rakentamisesta kaupunkiin, yksi osa vilkasta keskustelua oli turvallisuus. Projekti alkaa olla pian loppusuoralla ja ensimmäinen raitiovaunu liikkuu jo kiskoilla. Tulevina kuukausina turvallisuuteen liittyvät seikat muuttuvat arjen kannalta olennaisiksi. Raitiovaunu on kaupungin liikenteessä täysin uusi elementti, joka tuo mukanaan niin uusia liikennemerkkejä kuin uutta havainnoitavaakin. Kaikkia vaaratilanteita tuskin voi ennakoida, mutta paljon on tehtävissä. Ratikan liikenneturvallisuuteen liittyy monia tekijöitä, muun muassa liikennejärjestelyt, tekniikka ja muiden tielläliikkujien käytös. Kaikkiin mainittuihin voidaan vaikuttaa. Ratikan liikennöinnin on määrä alkaa vuoden kuluttua elokuussa. Nyt on siis vielä monta kuukautta aikaa tunnistaa ja tarpeen mukaan korjata mahdollisia turvallisuuspuutteita. Aamulehti (6.7.) uutisoi maanantaina vilkkaasta Hervannan valtaväylän risteysalueesta Turtolassa, tasoristeyksestä, jossa kiskojen yli ajaa tuhansia autoja päivässä. Risteykseen ei ole voitu rakentaa esimerkiksi siltaa sen paremmin autoille kuin ratikallekaan vaativien luonnonolojen takia. Nyt siis täytyy muilla tavoin minimoida onnettomuusriski. Käytännössä se tarkoittaa esimerkiksi varoitusmerkkejä, tärinäraitoja ja ylimääräisiä raitiovaunuvaloja. Virallisen raitiovaunun koeajot aloitettiin katuverkolla viime viikolla (AL 3.7.). Koeajoissa testataan ratikan lisäksi raitiotiejärjestelmää ja rataa. Testissä ovat myös monenlaiset turvallisuuteen liittyvät seikat. Viime viikon koeajoissa kiinnitettiin huomiota esimerkiksi liikennemerkkien ja suojateiden näkyvyyteen. Tekniikka auttaa monessa asiassa, mutta voimme vaikuttaa paljon omalla käytöksellämme: turvallisuus on riippuvainen myös meistä. Jopa 70 kilometrin tuntinopeutta kulkeva ratikka vaatii valppautta kaikilta kulkijoilta. Alkuvaiheessa osansa tuo kova kiinnostus raitiovaunua kohtaan. Viikonloppuna jotkut autoilijat pysähtyivät Hervannan valtaväylälle ja jopa peruuttivat saadakseen kuvattua lajinsa ensimmäisen Tampereen ratikan liikenteessä. Uteliaisuus on luonnollista, mutta parasta on, että ihmettelyyn etsitään rauhallinen paikka. Koeajoja on nimittäin luvassa lähiaikoina lisää.