Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ruotsalainen pörssifirma ostaa valtaosan juupajokelaisesta kuukautiskuppivalmistaja Lunettesta – Toimitusjohtaja: Potentiaalia laajentaa täysvaltaiseksi terveysbrändiksi

Juupajokelainen kuukautiskuppivalmistaja Lunette siirtyy valtaosin ruotsalaisomistukseen. Uusi omistaja on pörssilistattu biolääkealan yritys Peptonic Medicalia, joka hankkii noin 73 prosenttia Luennetten taustalla olevan Lune Group oy:n osakkeista. Kauppa on tarkoitus toteuttaa kesäkuun aikana. Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen mukaan osakekauppa mahdollistaa Lunetten entistä nopeamman kasvun ja tuotevalikoiman laajentamisen. – Saamme vähän lisärahoitusta vauhdittamaan kasvua ja samalla saamme myös aikamoisen osaamisen Ruotsin päästä, Kurjanen sanoo. Kurjanen perusti Lunetten vuonna 2005. Tämän jälkeen Lunette on noussut maailman kuukuppiyritysten kärkeen ja sen tuotteita myydään yli 100 maassa. – Tämä on aika suuri harppaus uudenlaiseen tekemiseen, mutta odotan sitä innoissani. Pääsen nyt varmasti oppimaan uutta. Lue myös: Kun Heli Kurjanen vuosikymmen sitten kertoi ihmisille, mitä hän tekee työkseen, reaktio oli yökötys – nyt 38-vuotias nainen pyörittää miljoonabisnestä Juupajoella ja on alansa uranuurtaja Potentiaalia laajentaa Lune Groupin tunnetuin tuote on lääketieteellisestä silikonista valmistettu kuukautisvuodon keräävä kestokuppi. Myös suurin osa yhtiön liikevaihdosta muodostuu kestokupin myynnistä. Kurjasen mukaan alustavia keskusteluja tuotevalikoiman laajentamisesta on jo käyty. – Meillä on potentiaalia laajentaa muidenkin vähän saman kategorian tuotteisiin ja olla enemmän täysvaltainen, holistinen terveysbrändi. Ei niinkään pelkästään kestokuukautissuojiin liittyvää, Kurjanen sanoo. Ruotsalainen Peptonic Medicalin päätuote on patentoitu emätinvoide. Yhtiö kehittää ja tutkii naisten terveyteen liittyviä lääkkeitä ja lääketeknologian tuotteita. – Näemme, että etenkin tässä meillä on synergioita. Toimimme molemmat samalla alueella, mutta emme kuitenkaan missään nimessä kilpaile toisiamme vastaan. Verkkokauppa kasvanut Kurjasen mukaan tuleva osakekauppa tukee Lunetten kasvutavoitteita. Tavoitteet kasvun suhteen olivat kovia myös tälle vuodelle, mutta koronaviruspandemia on muuttanut markkinatilannetta. Merkittävä osuus yhtiön liikevaihdosta syntyy viennistä. – Muutos, mikä koronan vuoksi tapahtui, oli todella nopea ja on edennyt kuin sykleissä. Eri markkinat ovat reagoineet pikkuisen eri aikoihin, Kurjanen kuvailee. Vaikka yhtiön verkkokaupan osuus on Kurjasen mukaan jatkanut kasvuaan korona-aikanakin, täysin aiemmin asetettuihin kasvutavoitteisiin ei välttämättä tänä vuonna ylletä. Toisaalta tilannetta koronan aikana on Lunetten osalta tasoittanut Kurjasen mukaan se, että monissa maissa perinteiset, kertakäyttöiset kuukautissuojatkin ovat osin loppuneet kaupoista. – Hyllyt ovat voineet olla tyhjiä pitkiäkin aikoja. Esimerkiksi Australiassa tuotteet olivat loppuneet useamman viikon ajan, Kurjanen sanoo. Haasteeksi tilanteessa on osoittautunut kuitenkin se, että maailmalla tietämys kuukupeista on osin vähäistä. – Uuden yhteistyömme kautta odotamme saavamme vähän paukkuja siihen, että ihmiset tietäisivät, että on olemassa kestotuotteita.