Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Miten ihmeessä ratikka voi tuoda 26 000 uutta matkaa vuorokaudessa Tampereen joukkoliikenteeseen?

Perjantain uutinen joukkoliikenteen matkustajamäärän hurjasta kasvusta Tampereella on herättänyt ihmetystä. Mistä ratikka pystyy houkuttelemaan yhtäkkiä niin paljon uusia kulkijoita, että päivittäin tehtyjen matkojen määrä nousee neljänneksellä eli 26 000 matkalla? Kysyimme asiaa Tampereen liikennesuunnittelun suunnittelupäälliköltä Juha-Pekka Häyryseltä. Millä aikavälillä matkustaminen nousee näin paljon? – Uusia matkoja ei tule 26 000:ta samantien naps, kun ratikka aloittaa. Kyse on koko joukkoliikenteen matkustajamäärän kasvusta kymmenen vuoden aikana eli vuodesta 2015 vuoteen 2025. Ratikan kakkosvaihe on silloin valmistunut. Muualta maailmasta saadut kokemukset kertovat, että kasvu voi kyllä tulla nopeamminkin kuin mitä on ennustettu. Mistä luku 26 000 tulee? – Vuonna 2015 joukkoliikenteellä tehtiin 101 000 matkaa vuorokaudessa. Ratikan myötä matkojen määrän on arvioitu kasvavan 127 000 matkaan. Jos ratikkaa ei olisi rakennettu, matkojen määrä olisi kasvanut arviolta 115 000 matkaan. Ratikka tuo siis 12 000 matkaa lisää. Mistä uudet matkustajat tulevat? Ihmisten matkamäärät pysyvät suurin piirtein samana, joten pääosin uudet matkustajat tulevat Tampereen seudun väestönkasvusta. Se on noin 2 000–3 000 asukasta vuodessa. On mielenkiintoinen kysymys, tuleeko korona vähentämään matkustamista. Vaikuttaako kaupungin sisäinen muutto? On arvioitu, että vuonna 2025 noin 45 prosenttia Tampereen väestöstä asuu 800 metrin säteellä raitiotien pysäkeistä. Kiinteistösijoittajat hakeutuvat selvästi ratikkareitin varteen. Sammonkadulle on jo rakentunut uutta asutusta. Se on tuonut uusia bussimatkustajia, jotka varmasti siirtyvät ratikkaan, kun se aloittaa. Siirtyvätkö autoilijat ratikan käyttäjiksi? – Ratikka houkuttelee varmasti muistakin kulkutavoista matkustajia, toivottavasti henkilöautoista eniten. Ratikka on mukavampi kuin bussi – ei ole paljon tiukkoja käännöksiä ja jarrutuksia. Matkustamokin on ilmava ja leveämpi kuin bussissa. Ratikoita myös kulkee tiheään, joten ei tarvitse katsoa aikatauluja. Entä siirtyvätkö jalankulkijat ja pyöräilijät ratikkaan? – Nähtäväksi jää. Lyhyillä matkoilla se ei ole toivottavaa. Kävely ja pyöräily ovat kokonaan päästöttömiä ja terveellisiä tapoja liikkua. Tulossa ei ole lyhyen matkan lippua jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden houkuttelemiseksi, vaan aina pitää ostaa kahden vyöhykkeen lippu. Sää vaikuttaa tietysti. Lue myös: Tampereen ratikan kova tavoite: 26 000 uutta matkustajaa joukkoliikenteeseen vuorokaudessa – ”Muutos on aika suuri”