Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Tavara-asemasta tulee kokoonsa nähden Tampereen kallein rakennus: urakan hinta yli kuusi miljoonaa euroa – täydellistä hintalappua mahdotonta edes laskea

Pelkkä tavara-aseman rakennuksen peruskorjaus käyttökelpoiseksi maksaa noin 3,5–4 miljoonaa euroa. Tämä on varovainen arvio, sillä rakenteissa kenties piilevät yllätykset nostavat heti hintaa. Päälle tulevat 2,7 miljoonan euron siirtokulut, rakennuttamiskulut ja aseman kohtalon vuosikausia kestäneestä vatvomisesta aiheutuneet kulut, jolloin Tavara-asema on kokoonsa nähden Tampereen kallein rakennus. – Peruskorjauksen kustannuksiin voi merkittävästi vaikuttaa tulevan toiminnan vaatimat erikoistarpeet sekä mahdolliset ulkoseinärakenteiden laajat kosteusvauriokorjaukset, jos esimerkiksi tiiliseinä ei olekaan massiivitiiliseinä ja seinän sisässä olisi kastumaan päässyt lämmöneriste, kuvaa toimitusjohtaja Miikka Seppänen tamperelaisesta RJP Rakennus Oy:stä. Yhtiö on erikoistunut korjausrakentamiseen ja Seppänen vieraili tavara-aseman ulkopuolella Moron pyynnöstä arvioimassa, kuinka kallis rakennuksesta lopulta tulee. Rakennus on yhä ryhdikäs, mutta repsottaa sieltä täältä. Se on ollut vuosia tyhjillään ja sisäilmassa oli ongelmia. Katso video vuodelta 2016, kun aseman siirtoa ensimmäisen kerran valmisteltiin. Silloin kustannusarvio oli 1,6 miljoonaa euroa, mutta hanke kaatui paljon kalliimpiin tarjouksiin. Kaupungin kallein Jo nyt on selvää, että reilun tuhannen neliön rakennuksesta tulee kokonaiskustannuksiltaan yksi Tampereen kalleimmista varsinkin kokoonsa nähden. Kaupunki ja Kreate Oy ovat jo allekirjoittaneet 2,7 miljoonan euron urakkasopimuksen tavara-aseman siirrosta 24 metriä itään suurin piirtein viereisen Morkun paikalle. Uudessa paikassa kunnostettuna aseman hinta olisi siis vähintään 6,2 miljoonaa euroa (2,7+3,5). – Kunnostusarvioni ei sisällä rakennuttamista, suunnittelua eikä ulkopuolen piharakenteita, Seppänen korostaa. Tavara-aseman aiheuttamien todellisten kustannusten hintalappu on paljon kalliimpi, mutta mahdoton laskea. Aseman ja lähistön suunnitteluun, käsittelyyn ja uudelleen suunnitteluun ja rakentamiseen ja oikeuskäsittelyihin on mennyt vuosikausia ja tuhansia työtunteja. Toimistorakennukseksi rakennetun aseman sisätilat on jaettu tiiviisti. Keskellä taloa halkaisee käytävä, jonka molemmin puolin on toimistohuoneita. – Suojellun rakennuksen kunnostaminen maksaa aina enemmän kuin suojelemattoman. Esimerkiksi ikkunoiden uusiminen helposti maksaa kolminkertaisesti. Remonttikustannukset tulevat olemaan arvokkaimmasta päästä, Seppänen toteaa. Hän sanoo, että kaupungin suunnitelma kuulostaa järkevältä. Tavara-aseman ja purettavaksi aiotun Morkun vieressä olevan vanhan asuintalon kunnostaminen on sidottu isompaan pakettiin, josta on käynnissä tontinluovutus- ja konseptikilpailu. – Mielenkiintoinen työ ja kyllä rakennus kuntoon saadaan. Ilman tonttikokonaisuutta varmaan jäisi kaupungin harteille kaikkinensa remontointi, Seppänen arvioi. Voittaja maksaa Kilpailun voittaja sitoutuu kehittämään Morkun aukion aluetta ja kunnostamaan suojellut rakennukset. Tavara-aseman korjaus- ja muutostöissä on säilytettävä rakennuksen kulttuurihistoriallisesti arvokas ja kaupunkikuvan kannalta merkittävä luonne. Lisäksi kaupunki myy kilpailun voittajalle alueen pohjoispuolella sijaitsevan noin kuuden miljoonan euron tontin, jolle saa rakentaa toimistotiloja. Tontinluovutus- ja konseptikilpailun alustavat tarjoukset on jätetty. Mukana on neljä ehdotusta, tiedotti kaupunki marraskuussa. Seuraavaksi Tavara-aseman tarinassa odotetaan Hämeenlinnan hallinto-oikeuden päätöstä. Ympäristöministeriö hylkäsi Morkun rakennussuojeluesityksen 22. maaliskuuta 2019. Päätöksestä on valitettu Hämeenlinnan hallinto-oikeuteen. Moron viikon kysymys 1212 Osallistu viikon kysymyksen palkintoarvontaan. Moron pääkirjoitus Kalliiksi tulee, loppu häämöttää Vuosikausien kiistely Tavara-asemasta Ratapihankadun mutkineen on jo tähän mennessä aiheuttanut luultavasti miljooniin nousevat kustannukset yhteiskunnalle. Paljonko? Sitä on mahdoton arvioida. Tavara-asemaan on vuosikaudet käytetty työaikaa eri suunnitteluvirastoissa ja -yrityksissä, eri oikeusasteissa, yhdistyksissä, lautakunnissa ja muissa kaupungin luottamuselimissä ja lisäksi on rakennettu mutkalle Ratapihankatu, joka siirrossa jää talon alle ja saa sitten oikaisunsa tavara-aseman paikalle. Osa miljoonakuluista menee ja on mennyt verovaroista, mutta kallein lasku jää alueen kehittäjälle. Tavara-asemasta tulee kaupungin kallein rakennus suhteessa kokoonsa. Pelkän siirron ja peruskorjauksen kulut ovat noin 6,2 miljoonaa euroa, eli neliöhinta on ainakin 6 200 euroa neliöltä eikä mukaan ole laskettu oheiskuluja, joita urakasta syntyy. Myyntihinta on toki eri kuin remonttihinta. Vertailun vuoksi silti todettakoon, että vanhojen osakehuoneistojen keskineliöhinta Tampereella on ollut noin 2 800 euroa, ja Ranta-Kaarilassa hulppea yli 500 neliön omakotipalatsi on myynnissä 3,4 miljoonalla. Ideakisassa kaupunki etsii tahon, joka kunnostaa Tavara-aseman ja asuintalon kustannuksellaan ja ostaa miljoonatontin vierestä toimistorakentamista varten. Päätöksiä odotetaan keväällä. Jukka Manninen