Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Jukola 2019 Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Tampereelle hankittiin haalea virtuaalibrändi – Haalistuneet värit eivät luo mielikuvaa toimeliaisuudesta vaan tunkkaisuudesta, arvioi mielipidekirjoittaja

Tampereen uuden brändin TAMPERE.FINLAND väitetään olevan ”konstailematon kuin kaupunki itse”. Sen kuvaillaan jättävän tilaa ”tulkinnoille” ja kutsuvan ”vuoropuheluun” 60 000 euron hankintahintaan Markkinointiyhtiö i2:lta veronmaksajien kustantamana (AL 30.3.). Tässä yksi tulkinta. Uusi brändi on kuin sähköpostiosoitteen loppuosa @-merkin jälkeen. Tampere siis haluaa olla ihmiset unohtava virtuaalikaupunki. Jo nykyään on vaikea pitkään jonottamatta saada yhteyttä puhelimitse Tampereen kaupunkiin: ”Tiesittehän, että internetissä voi varata kiireettömän ajan”. Tai joihinkin palveluihin soittoaika on vain tunnin päivässä joinakin päivinä viikossa. Sama tilanne on yritysten kanssa. Puhelun tilalle tarjotaan lomakkeita tai palautelomake, johon ei vastata lainkaan tai vasta päivien päästä. Tai Chat- keskustelua tietokoneen kanssa, joka ilmoittaa jonotusajan oleva 20 minuuttia. Kun viimein pääsee kirjoittamaan asiansa, tietokone vastaa: En ymmärrä noin pitkiä lauseita, kirjoita lyhyemmin. Ihmisen pitää sopeutua tietokoneen katkoymmärrykseen. Uusi brändi pitää ihmisiä kuin osana esineiden internetiä ja unohtaa kokonaan internetiä omistamattoman ja sitä hallitsemattoman väestönosan – lähinnä vanhusväestön. Onko brändi perustuslain mukainen ja onko se saanut kaupunginvaltuuston siunauksen? Brändin tekstin vaalea väritys hämmästyttää. Vaalea tiilenpunainen ja sininen teksti ovat kuin auringon haalistamat verhot. Miten ne voivat erottua edukseen värikkäässä reaali- ja virtuaalimaailmassa? Haalistuneet värit eivät luo mielikuvaa toimeliaisuudesta vaan tunkkaisuudesta. Ei haalea vesi, kahvi tai teekään maistu miltään, kuumana kyllä tai sitten kylmänä. Tätä markkinointiyhtiö ja brändin hyväksyneet eivät ole tajunneet ihmisiin sovellettuna. Henkilö on aktiivinen eli kuuma puolustaessaan jotain kovasti ja aktiivinen eli asian suhteen kylmä vastustaessaan sitä. Jos on penseä tai välinpitämätön, on haalea. Tämä periaate olisi ollut luettavissa maailman levinneimmästä kirjasta.