Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Liukeneeko 35 miljoonan euron potti sivu suun ratahankkeessa? ”Ministeriössä ei tunnuta käsittävän, ettei päätöksiä kunnallishallinnossa saada aikaiseksi aivan päivissä” – seuraavaksi neuvotellaan torstaina

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) tuskaili Suomen Kuvalehden haastattelussa tällä viikolla kuntien hitautta tehdä päätöksiä Suomi-ratayhtiöön mukaan lähtemisestä. Harakan mielestä ”kuntien erimielisyydet” ovat vaarantamassa kymmenien miljoonien eurojen EU-tukien saannin Turun tunnin juna- ja Tampereen Suomi-ratahankkeisiin. Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.) rauhoittelee puoluetoverinsa huolta asian valmistelussa. – Kunnat ovat viimeisten viikkojen aikana tiivistäneet paljon valmisteluaan, ja hankeyhtiöitä koskevat päätökset tehdään niin nopealla aikataululla kuin mahdollista. Esimerkiksi Tampereella on mahdollista saada kaupunginhallituksen periaatepäätös hankeyhtiöön mukaan lähtemisestä helmikuussa, mutta kaupunginvaltuuston päätöstä ei tässä aikataulussa saada aikaan, sanoo Lyly. Suunnittelurahan hakeminen Verkkojen Eurooppa -liikennehausta umpeutuu 26. helmikuuta, joten sitä ennen hallituksella on oltava Harakan mukaan varmuus kahden hankeyhtiön perustamisesta. ”Finavia tarvitaan mukaan pääomittamaan” Pormestari Lylyn mukaan liikenne- ja viestintäministeriön vetämissä neuvotteluissa on mukana tällä hetkellä lähes 20 kuntaa eri puolilta Suomea. – Koska yhtiöön mukaan lähtevien kuntien määrä ei toistaiseksi ole selvillä, ovat myös kustannusosuuksia koskevat jyvitykset kesken. Pidän itsestään selvänä, että myös Finavia tarvitaan mukaan pääomittamaan hankeyhtiötä, sanoo Lyly. On arvioitu, että EU:lta voitaisiin saada puolet suunnittelurahoituksesta. Ministeri puhui Suomen Kuvalehden haastattelussa 35 miljoonan euron EU-rahoituspanoksesta. – Jos kuntia saadaan riittävästi mukaan, varsinaisen rahoitushakemuksen hoitaa liikenne- ja viestintäministeriö, sanoo Lauli Lyly. ”Uskon, että löydämme ratkaisun” Tampereen edustajana hankeyhtiötä koskevissa neuvotteluissa on ollut kaupunkiympäristön palvelualueen johtaja Mikko Nurminen . Hän on toiveikas, että ratkaisuja syntyy pikaisella aikataululla. – Uskon, että löydämme ratkaisun, mutta ministeriössä ei tunnuta käsittävän, ettei päätöksiä kunnallishallinnossa saada aikaiseksi aivan päivissä. Mukana neuvottelupöydässä on Nurmisen mukaan Helsingin, Vantaan ja Tampereen lisäksi pääradan varrella olevia muita kuntia sekä ratahankkeesta välillisesti hyötyviä kuntia eli muun muassa Pori, Jyväskylä, Lahti, Seinäjoki, Oulu ja Vaasa. Myös kaikki Tampereen seudun kunnat ovat mukana. – Seuraava neuvottelu on ensi torstaina. Hankeyhtiöihin sijoitetaan 225 miljoonaa euroa Hankeyhtiöihin on tarkoitus sijoittaa kaikkiaan 225 miljoonaa euroa, josta 150 miljoonaa Suomi-rataan ja 75 miljoonaa Turun tunnin junaan. Valtion on tarkoitus ottaa määräysvalta molemmissa yhtiöissä niin, että se sijoittaa niihin 118,4 miljoonaa euroa. Osa valtion sijoituksesta otetaan Sipilän hallituksen perustamalta Pohjolan Rautatiet oy:ltä, jonne hallitus siirsi valtion omistamia Nesteen osakkeita 105 miljoonan euron arvosta. Osakkeiden myyntituotolla on tarkoitus pääomittaa hankeyhtiöitä. Nesteen osakkeiden myyntitulot eivät riitä, ja valtio joutuu etsimään rahaa myös muualta. Kunnat ovat toivoneet mukaan myös valtion lentokenttäyhtiötä Finaviaa. Suomi-radan hinta-arvio 5,8 miljardia euroa Suomi-radan eli pääradan uudistamisen ja yhteyden rakentamisen Helsinki-Vantaan lentoasemalle on arvioitu maksavan ratalinjauksesta riippuen jopa 5,8 miljardia euroa. Päätöksen radan linjauksesta tekee myöhemmin perustettava hankeyhtiö. Helsingin ja Tampereen väliseksi matka-ajaksi Suomi-radassa tavoitellaan 60–74 minuuttia. Turun tunnin junan kustannusarvio on 2,8 miljardia euroa. Ratahankkeiden suunnittelun on arvioitu kestävän 6–8 vuotta. Anna-Kaisa Ikonen kiirehtii päätöksiä Kokoomuksen tamperelainen kansanedustaja Anna-Kaisa Ikonen on tehnyt kirjallisen kysymyksen pääradan suunnittelurahoista. – Hallitus on käynnistänyt hankkeen valmistelun ja rahoituksen hakemisen hämmästyttävän rauhallisesti, vaikka pääradan nopeuksien ja kapasiteetin nostaminen on erittäin tärkeä asia Suomelle. Ikosen mielestä valtiolla on kaikki välineet lähteä viemään hakemusta eteenpäin. – EU:n komissio on aikaisemmin kannustanut Suomea hakemaan rahoitusta nimenomaan pääradan suunnitteluun, jotta seuraavalla EU:n ohjelmakaudella voitaisiin hakea rahoitusta rakentamiseen. Toivon, että asiassa otetaan nyt loppukiri, ettei EU-rahoituksen mahdollisuus mene ohi.