Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Lapsella on oikeus vanhemman asettamiin rajoihin

Tällä viikolla on vietetty lapsen oikeuksien viikkoa. Sen tavoitteena on tehdä YK:n lapsen oikeuksien sopimusta tunnetummaksi, erityisesti lapsille. Perjantaina vietettiin myös valtakunnallista lapsi mukaan töihin -päivää, jossa lapset pääsivät tutustumaan vanhempiensa työpaikkoihin. Aamulehden toimituksessa vieraili päivän aikana peräti 60 Alma Median työntekijöiden lasta Lapsen oikeuksien sopimus solmittiin 30 vuotta sitten. Sen jälkeen maailma on muuttunut suunnattomasti, mutta lapsen oikeus turvalliseen kasvuympäristöön ja kannustaviin vanhempiin on täysin sama kuin kolme vuosikymmentä sitten. Lapselle turvan tuova kasvuympäristö vaatii yhä myös rajojen asettamista lapselle. Lapsen henkiselle ja fyysiselle terveydelle on välttämätöntä, että lapsi tekee muutakin kuin vain tuijottaa ja hivelee älypuhelimen näyttöä. Liikunnan merkitystä lapsen kasvatuksessa ja kehityksessä ei voi yliarvioida. Kun lapsi älyluurinsa kanssa puuhaa, vanhemmalla on hyvä olla tieto siitä, mitä lapsi laitteella tekee, mitä videoita katsoo, millä foorumeilla viihtyy. Lämpö, ruoka, turva ja vanhemman läsnäolo lapsen pitää saada pyytämättä, mutta ei kaikkea mahdollista maailmasta. Vanhemman on tärkeää tuottaa lapselle myös tylsyyden tunteita ja pettymyksiä. Niitä on välttämätöntä oppia sietämään maailmassa. Tylsyys on myös terveellistä. Se pakottaa aivot toimimaan, avaamaan uusia ovia, keksimään uutta, luomaan maailmoja. Tätä kaikkea tarvitsee joka päivä myös aikuisena työelämässä. Lapsi mukaan töihin -päiviä kannattaisi Suomessa viettää nykyistä useammin. Päivät ovat hyviä hetkiä avata työn teon välttämättömyyttä jälkikasvulle. Lapsen oikeuksien viikolla sopii myös muistuttaa, että Suomeen tarvitaan lisää lapsia. Lasten saaminen ei lisäänny kannustuspuheilla. Ainoa keino on konkreettiset toimet, kuten perinpohjainen perhevapaauudistus. Siinä pitäisi varmistaa, ettei vanhempien urakehitys eikä talous vaarannu, vaan pikemminkin piristyy lasten tekemisestä. Toinen tärkeä asia lasten teon lisäämisessä on koululaitoksen kehittäminen muutenkin kuin opetustilojen, -laitteiden ja -keinojen osalta. Nykyistä pienemmät ryhmäkoot sekä opettajan auktoriteetin vahvistaminen ja järjestyksenpitokeinojen laajentaminen ovat välttämättömiä toimia. Lapsille on taattava turvallinen, rauhallinen oppimisympäristö myös kouluissa ja vanhemmilla pitää olla tästä varmuus.