Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Mielipiteet Moro Näköislehti Tähtijutut

Näin Sulkavuoren jättimäinen keskuspuhdistamo syntyy: Kuusi vuotta, 128 000 kuormaa louhetta, tilaa 16:lle Kalevan kirkolle

Pienestä ne alkavat, historiallisen suuret hankkeet. On helmikuu vuonna 2018. Seisomme Sulkavuoren rinteessä Tampereella. Vain jokunen lumen alta pilkottava katkaistu risu kertoo siitä, että täällä on käyty poravaunulla tekemässä tutkimusreikiä kallioon. Ennen kuin lumet ovat lähteneet, aletaan tehdä muutakin. Yli kymmenen vuotta kestänyt puhdistamoratkaisun ja -paikan vatvominen, vertailu, kiistely ja suunnittelu ovat ohi. Keskuspuhdistamon kaavat ovat lainvoimaiset ja valmiina on myös noin 4 200 suunnitteluasiakirjaa. Huhtikuussa 2018 tontilla alkoi tapahtua. Tulevat vuodet Sulkavuoressa ja ympäri kaupunkiseutua kaivetaan, louhitaan, ajetaan louhetta ja laitetaan viemäriputkia paikoilleen aivan poikkeuksellinen määrä. Käyttäjät maksavat Samaan aikaan kun Sulkavuorta alettiin valmistella jättiläisen tuloon, haettiin hankkeelle rahoitusta. –Aktiivisimmin olemme keskustelleet Euroopan investointipankin kanssa, ja sieltä kävi pari viikkoa sitten ryhmä arvioimassa hankkeen, kertoi Tampereen seudun keskuspuhdistamo oy:n toimitusjohtaja Timo Heinonen helmikuussa 2018. Marraskuussa kerrottiin , että Euroopan investointipankki myönsi hankkeelle enintään 150 miljoonan euron lainan. Puhdistamohankkeen rakentamisen rahoitustarve on 318 miljoonaa euroa. Omarahoitusosuus yritetään Heinosen mukaan pitää 11 prosentin tuntumassa. Rahaa on saatu omistajakunnilta osakepääomana ja sijoitetun vapaan oman pääoman rahastona. Siitä huolimatta arvio on, että rakennusaikana pelkkiin lainankorkoihin uppoaa noin neljä miljoonaa euroa. Puhdistamon maksavat aikanaan sen käyttäjät, eli asukkaat, yritykset ja muut toimijat niissä kunnissa, jotka puhdistamossa ovat mukana. –Meidän täytyisi saada suurin piirtein 0,80 euroa jätevesikuutiolta, että puhdistamo saadaan maksettua ja sen käyttökustannukset katettua. Sen vesihuoltolaitokset sitten siirtävät taksoihinsa joko kokonaan tai osittain, Heinonen sanoo. Esimerkiksi Tampereella jäteveden verollinen käyttömaksu on nyt 2,18 euroa kuutiolta. Vuodelle 2019 tehtyä taksankorotusta perusteltiin muun muassa varautumisella uudistuvaan jäteveden käsittelymalliin. Syvälle kallioon Mitä reippaalla 300 miljoonalla sitten saadaan aikaan? Sulkavuoren lumisessa rinteessä, helmikuisen auringon kurkkiessa puiden välistä, oli tulevaa vielä vaikea hahmottaa. Alle kuuden vuoden päästä siitä hetkestä jalkojemme alta on louhittu kalliota pois yhtä paljon kuin Rantatunnelista ja Hämpin parkista yhteensä. Tilaa Sulkavuoren kallion sisälle tulee niin paljon, että sinne mahtuisi 16 Kalevan kirkkoa. Ei puhdistamo tosin ihan jalkojemme alle tule. Rinteessä seistessä jalkapohjan ja puhdistamon väliin jää suunnilleen 40 metriä maata ja kalliota. Väliin mahtuisi siis 13-kerroksinen kerrostalo. Sulkavuoren korkeimmalta kohdalta mitattuna väliin menisi kaksikin 10-kerroksista taloa. Maan päälle näkyviin nousee muun muassa hallinto- ja lietteenkäsittelyrakennuksia, jotka tulevat Pelastuslaitoksen entisen harjoittelualueen tuntumaan, sekä puhdistamon kuiluja eli hätäpoistumisteitä eri puolille metsäistä mäkeä. Se todellinen jättiläinen, puhdistamo, tulee kuitenkin kallion sisälle. –Sulkavuoren mäen päälle tulee kolme ison merikontin kokoista mökkiä. Muuten mäki jää pitkälti sellaiseen käyttöön, mihin kaupunki haluaa sen osoittaa, Heinonen kertoo. Jos puhdistamon kokoluokka tuntuu vaikealta hahmottaa, yksinkertaisesti sanottuna puhdistamo on valtava ja tulee todella syvälle kallion sisälle. Syynä suureen tilantarpeeseen ovat syvät puhdistusaltaat. Esimerkiksi rinnakkain olevilla neljällä biologisella altaalla on pituutta kullakin 60 metriä, leveyttä 22 metriä ja korkeutta pohjalta holvin lakeen noin 20 metriä. Yhden linjaston kokonaispituus on noin 280 metriä. –Hämpin parkki ja Rantatunneli ovat aivan pinnassa verrattuna puhdistamoon ja sen tunneleihin, sanoo keskuspuhdistamon projektipäällikkö Ari-Matti Ilkka . Työt käynnissä Huhtikuussa 2018 Sulkavuoressa alkoi alueurakka, jolla paikka valmisteltiin siihen, että siellä voitiin alkaa louhia. Vuoden 2018 aikana Tampereen kaupunki poisti alueelta pilaantuneita maita ja kaatoi puita. Keskuspuhdistamon urakassa tehtiin muun muassa kulkureitit ja piha-alueet mahdollisimman valmiiksi ja paljastettiin kalliota maan alta. Varsinainen louhinta alkoi vuoden 2018 lopulla. Nyt meneillään on keskuspuhdistamon louhintaurakka 1. Ykkösvaiheessa louhitaan kolme ajotunnelia, joille tulee mittaa yhteensä kilometri. Toukokuun 2019 alkupuolella tunneleita on louhittu noin 200 metriä. Ykkösurakan päätyttyä marraskuun lopussa, heti perään alkaa louhintaurakka 2. Sitä kilpailutetaan parhaillaan. Louhintaurakka 2 kestää vuoden 2022 kevättalvelle. Sen aikana tehdään louhinnan lisäksi myös muun muassa allasvaluja. Siirtoviemäreiden rakentaminen on myös alkamassa. Kesäkuussa 2019 siirtoviemärin rakentaminen käynnistyy Pirkkalassa Pereentiellä. Viemäriä tehdään siellä puolisen kilometriä muiden katutöiden yhteydessä. Kesällä ja syksyllä aloitetaan myös valmistelevat työt Vihilahdessa, josta louhitaan viemäritunnelit Sulkavuoreen. Puhdistamon louhinta kestää kesään 2021 asti, minkä jälkeen rakennetaan puhdistamon sisätiloja ja louhitaan poistotunneli sekä esimerkiksi asennetaan poistoputki Pyhäjärveen. Vuoden 2023 lopussa pitäisi kaiken olla niin valmista, että ensimmäisiä jätevesiä voidaan alkaa ottaa sisään. Varsinaisesti puhdistamo valmistuu vuonna 2024. Louhetta useisiin kohteisiin Sulkavuoresta syntyy louhetta suunnilleen 128 000 kuorma-autollista. Kiviaineksen omistaa Tampereen kaupunki, ja sitä ajetaan useisiin kohteisiin. Louhetta on nyt ajettu Tampereen kaupungin rakennuskohteisiin ja esimerkiksi Lamminrahkan eritasoliittymän työmaalle Lahdentien varteen. Iso louheelle suunniteltu kohde on Hiedanranta Lielahden kupeessa. Ajatuksena on ollut, että aikanaan puhdistamosta louhitun kiven päällä kulkee raitiotie, ja sille mahdollisesti nousee myös kokonainen uusi asuinalue, Hiedanrannan Järvikaupunki. Lue myös: Näsijärven täyttämiseen Vaitinarossa löytyi mahdollinen ratkaisu: Rannan ja täytön väliin voidaan jättää kanava – vaatii siltojen rakentamista ratikalle ja kevyelle liikenteelle Lue myös: Näin 13 hehtaarin tekosaari rakennetaan Näsijärveen – Paikalle tuodaan kuorma-autoilla 1,5 miljoonaa kuutiota louhetta, rannan ja saaren väliin tehdään useita siltoja Louhinnan vilkkaimmassa vaiheessa louhetta ajetaan noin 350 kuormaa vuorokaudessa. Ajoreittejä on useita, koska kohteitakin on eri puolilla. Heinosen mukaan kuorma-autot solahtavat normaalin liikenteen sekaan, sillä Sulkavuoren kohdalla ohitustien liikennemäärät ovat 40 000–50 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Heinosen mukaan purkuputken asentaminen Pyhäjärveen on työvaihe, josta on eniten haittaa liikenteelle. Silloin joudutaan toimimaan ahtaassa paikassa keskellä suosittua ulkoilureittiä ja esimerkiksi katkaisemaan väliaikaisesti kevyen liikenteen kulku Vihilahden ja Hatanpään arboretumin yhdistävältä kannakselta. Se on edessä vuonna 2022. Putkia ja kalliotunneleita Puhdistamon louhimisen lisäksi tulevina vuosina urakoidaan kymmeniä kilometrejä siirtoviemäreitä ja tunnelit, joita pitkin jätevesi tulee puhdistamolle ja lähtee sieltä. Vanhoista puhdistamoista Viinikanlahdessa, Raholassa ja Lempäälässä luovutaan, ja niille tuleva jätevesi johdetaan pumppaamojen avulla kohti Sulkavuorta. Raholan pumppaamolta matka taittuu Pyhäjärven ali Pirkkalaan ja Naistenmatkantien sekä Nuolialantien vartta pitkin Rantaperkiöön ja sieltä edelleen Sulkavuoreen vievään kalliotunneliin. Viinikanlahdesta jätevesi tulee putkilinjalla Hatanpään läpi Vihilahteen. Lempäälästä ja Vesilahdesta tuleva putki liittyy Multisillassa olemassa olevaan Tampereen kaupungin viemäriverkkoon. Lempäälä on jo aloittanut tähän liittyvät viemäröintityöt. Hankkeen kustannusarviosta siirtoviemäreiden osuus on 60 miljoonaa euroa. Sen verran maksaa, että jätevedet saadaan vanhoilta puhdistamoilta Sulkavuoreen. Summassa on mukana myös Pyhäjärveen upotettava purkuputki. Vihilahden ja Sulkavuoren välillä jätevesi ja puhdistettu jätevesi kulkevat kalliotunneleissa ilman putkia. Tunnelit louhitaan muun muassa asuinalueiden, pääradan ja moottoritien ali. Ari-Matti Ilkka vakuuttaa, että louhiminen ei aiheuta liikenteelle ongelmia, koska työmaa on niin syvällä. Ongelmia tulee sen sijaan todennäköisesti ainakin yhdelle maalämpökaivolle, pahimmassa tapauksessa 5–6 kaivolle. Ilkan mukaan tunnelien louhinnan vahingoittamat lämpökaivot korvataan asukkaille täysimääräisesti. Kasvunvaraa linjastoissa Kun kaikki on valmista vuonna 2024, puhdistamolle saapuvat jätevedet Tampereelta, Pirkkalasta, Ylöjärveltä, Kangasalta, Lempäälästä ja Vesilahdesta – keskimäärin 100 000 kuutiota eli sata miljoonaa litraa vuorokaudessa. Jos kaupunkiseutu kasvaa ennustettua vauhtia, puhdistetaan Sulkavuoressa vuonna 2040 jo 430 000 asukkaan ja alueen teollisuuden jätevedet. Siihen on tosin vain pari vuosikymmentä. Entä sen jälkeen? Heinonen kertoo, että puhdistamossa on kasvunvaraa. Kaavassa on varauduttu siihen, että neljän nyt rakennettavan puhdistuslinjan lisäksi voidaan tehdä kaksi lisää. –Toisaalta pitää miettiä, että jos lisää kapasiteettia tarvitaan, kannattaako ennemmin tekniikkaa muuttaa sellaiseksi, että käytetään nykyistä enemmän tilaa säästäviä menetelmiä, Heinonen pohtii. Kuinka kauan Sulkavuoren puhdistamo pystyy huolehtimaan jätevesistämme? Vuonna 1972 valmistunut Viinikanlahden puhdistamo alkaa olla vanha alle viisikymppisenä. Heinosen arvio on, että Sulkavuoren puhdistamon kanssa pärjätään sata vuotta. Vuosisata. Se on pitkä aika jättiläisellekin. Juttu on julkaistu ensimmäisen kerran 4. maaliskuuta 2018. Juttua on päivitetty tuoreilla tiedoilla ja uusilla kuvilla 10. toukokuuta 2019. Tietojen ajantasaisuuden on tarkistanut Tampereen seudun keskuspuhdistamo oy:n toimitusjohtaja Timo Heinonen. 14.5. kello 16: Lisätty juttuun uusia kuvia. Vaihdettu pääkuva sellaiseen, jossa rakennukset ovat uusimpien suunnitelmien mukaiset. Suurhanke: Tampereen Sulkavuoreen kallion sisälle rakennettava jätevedenpuhdistamo, jossa puhdistetaan Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven jätevedet. Hinta: Rahoitustarve on 318 miljoonaa euroa. Euroopan investointipankki myöntänyt hankkeelle enintään 150 miljoonan euron lainan. Aikataulu: Rakentaminen alkoi huhtikuussa 2018, ja louhinta loka-marraskuussa 2018. Laitos valmistuu vuonna 2024. Louhinta: Rakentamisen aikana louhitaan kalliota noin 128 000 kuorma-autollista. Kiintokuutioina vertailtuna: Puhdistamo noin 910 000 kuutiota, josta 84 000 kuutiota on tunnelien (tuloviemäritunneli ja purkutunneli) osuus välillä Sulkavuori-Vihilahti, Rantatunneli noin 650 000, Hämpin parkki noin 230 000. Kiviaines: Kuljetetaan useisiin kohteisiin. Ympäristölupa: Ympäristölupakokonaisuus on Vaasan hallinto-oikeuden käsittelyssä purkuputken Pyhäjärveen asentamista koskevalta osalta. Pirkanmaan ely-keskuksen valitus koskee rannalla olevien PCB-pitoisten lietteiden käsittelyä. Työpaikat: Hankkeen arvioidaan tuovan työtä kaikkiaan 3 250 henkilötyövuotta. Eniten työvoimaa tarvitaan vuosina 2021–2023. Vertailun vuoksi: Rantatunnelin rakentaminen teetti noin tuhat henkilötyövuotta. Kotimaisuusaste: Laskelmien mukaan 87 prosenttia. Louhinnan suuri osuus vaikuttaa, koska se on paikallista työtä. Muun muassa joitakin koneita ja raaka-aineita tuodaan ulkomailta. Omistus: Tampereen kaupunki (71,2 prosenttia), Ylöjärven Vesi oy (8,5 %), Kangasalan kaupunki (7,6 %), Lempäälän kunta (7,1 %), Pirkkalan kunta (5,1 %) ja Vesilahden kunta (0,5 %). Tulevaisuus: Vuonna 2040 puhdistamossa käsitellään arviolta 430 000 asukkaan jätevedet. Tampereen kaupunkiseudun rakennesuunnitelman mukaan kaupunkiseudulla asuu tuolloin 480 000 asukasta, mutta kaupunkiseudun kunnista Nokia ja Orivesi eivät ole mukana keskuspuhdistamossa. Lietteenkäsittely: Puhdistamon lietteenkäsittelyratkaisuksi valittiin anaerobinen käsittely eli mädätys ja biokaasun hyödyntäminen omassa energiantuotannossa. Syntyvän biokaasun avulla puhdistamo on lämmön suhteen täysin omavarainen ja sähkön suhteen noin 60-prosenttisesti omavarainen. Biokaasulaitosta suunnitellaan. Suunnitelmat valmistuvat syksyllä 2019.