Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Lasten elämän rauhoittaminen on myös kotien vastuulla

Portaittain runsaat kolme vuotta sitten käyttöön otettu perusopetuksen uusi opetussuunnitelma pitää tärkeänä, että koulu valmentaa lapsesta aktiivisen, sosiaalisen ja itsenäisen, joka kykenee vuorovaikutukseen, yhteistyöhön ja vastuunottoon. Nämä tavoitteet siirtyvät koulujen käytännön elämään muun muassa niin, että luokassa istumisen sijaan oppilaat yhä enemmän oppivat avoimissa oppimisympäristöissä, esimerkiksi koulun aulassa, pihalla tai luonnossa. Uuden opetussuunnitelman tavoitteet nousevat yhteiskunnan ja työelämän muutoksista. Ne vaativat entistä enemmän vuorovaikutusta, aktiivisuutta, itseohjautuvuutta ja yhteistyötä. Uuden opetussuunnitelman odotukset sekä koulun arjen virikkeet voivat kuitenkin olla haastavia lapsille –  etenkin niille, jotka ovat luonteeltaan vetäytyviä tai kärsivät esimerkiksi ylivilkkaudesta tai aistiyliherkkyydestä. Jatkuva aktiivisuuden ja sosiaalisuuden vaatimus, viriketulva ja isot ryhmät voivat sekoittaa ja kuormittaa heitä. Perusopetuksen asiantuntijoiden yhdensuuntainen viesti (AL 5.1.2020) on, että nykylapset ovat aiempaa levottomampia ja jakaantuvat entistä selvemmin niihin, joilla on asiat hyvin ja niihin, joilla on vaikeuksia omien tai perheensä haasteiden vuoksi. Tilanteesta antaa kuvaa tieto Lempäälästä, jossa esiopetuksen syksyllä aloittavista päivähoitolapsista lähes joka kolmas tarvitsee tehostettua tai erityistä tukea. Monissa kouluissa lasten rauhoittumisen tai keskittymisen avuksi tarvitaan majoja, keikkuvia tai eriyttäviä tuoleja, jumppapalloja ja muita apuvälineitä. Lasten levottomuuden kasvun syitä on vaikea tyhjentävästi tietää ja selittää, mutta perusopetuksen asiantuntijat löytävät siihen ainakin yhden selityksen: nykyisen elämäntyylin kiivasrytmisyyden ja viriketulvan, johon liittyy kännyköiden ja muiden digitaalisten laitteiden runsas käyttö. Kiire, ärsykkeiden tulva ja toistuvat keskeytykset hallitsevat elämää, mikä näkyy aikuistenkin keskuudessa lisääntyvinä keskittymis- ja muistivaikeuksina sekä uupumuksena. Vastuu lasten elämän rauhoittamisesta ei ole vain koululla ja ammattikasvattajilla, vaan kodeilla. Elämää kannattaa kaiken hulinan keskellä pyrkiä aivan tietoisesti rauhoittamaan. Tampereen Etelä-Hervannan koulun rehtorin Ulla Ojalammin neuvo opettajille on käyttökelpoinen myös vanhemmille ja muille aikuisille: ”Rauhoita, karsi, älä rönsyile.”