Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Tähtijutut Moro Näköislehti Mielipiteet

Pitäisikö Yle Areenan olla maksullinen palvelu? – Vero voisi olla reilumpi erilaisia käyttäjiä kohtaan

Se tapahtui hieman salakavalasti. En jaksanut enää katsella television ohjelmatietoja, koska ne näyttivät joka päivä samoilta. En jaksanut odotella lauantain dekkaria tai muuta ohjelmaa kokonaista viikkoa. Mielessäni perinteinen televisio oli kuollut. Kiinnostava sisältö on nykyään saatava heti ja mielellään kaikki kerralla. Ohjelman on oltava katsottavissa juuri silloin, kun minulla on aikaa. Onneksi tuli suoratoisto. Yksinkertaistaen se tarkoittaa, että ohjelman tai suoran lähetyksen saa verkosta katsottavaksi älytelevisioon, tietokoneelle tai puhelimeen. Muutos on tapahtunut muutamassa vuodessa. Kaikki alkoi urheilun ammattilaisliigoista. Sen jälkeen mukaan ovat tulleet elokuvat, sarjat ja dokumentit sekä viimeisimpänä uutissisällöt. Markkinoille on syntynyt kirjava joukko maksullisia suoratoistopalveluja. Niitä on teleoperaattoreista laitevalmistajiin ja perinteisiin mediayhtiöihin. Netflix, Hbo, Apple tv+, Viaplay, Elisa Viihde, C More ja Ruutu+ ovat monen tuntemia esimerkkejä. Maksulliset suoratoistopalvelut ovat auttaneet ymmärtämään, että sisällöstä pitää maksaa myös verkossa. Suuresta osasta palveluista on tullut myös sisällöntuottajia. Pohjoismaissakin on päästy eteenpäin. Esimerkiksi Elisa on tuottanut suomalaisia rikossarjoja ja Viaplay pohjoismaisia sarjoja. Jako suoratoiston ja perinteisen television sisältöjen välillä näkyy jo voimakkaasti. Televisiokanavilla pyörii paljon ohjelmia, jotka eivät vaadi tarkkaa seuraamista tai keskittymistä. Vai mitä mieltä olette saippuasarjoista, treffiohjelmista ja tositelevisiosta? Televisioon ja suoratoistopalvelujen ilmaiselle puolelle on jäämässä sisältö, jonka tekeminen rahoitetaan mainoksilla, kaupallisena yhteistyönä tai verovaroin. Laatusarjat, dokumentit ja suuria panostuksia vaativat sisällöt siirtyvät maksun taakse. Suomessa eniten käytetty suoratoistopalvelu on Yle Areena. Yle kertoo markkinointivideossaan, että Areenan ohjelmia käynnistetään 500 000 000 kertaa vuodessa. Ylen tarjonnassa jakoa "maksuttomaan" ja maksulliseen palveluun ei luonnollisesti vielä näy. Tätä mahdollisuutta pitäisi kuitenkin miettiä. Kun suoratoistopalvelut saavat jatkossa vielä suuremman jalansijan, pitäisi Yle Areena muuttaa maksulliseksi suoratoistopalveluksi. Näin Yle-veroa voitaisiin alentaa reippaasti ja tehdä verosta reilumpi erilaisia käyttäjiä kohtaan. Areenasta maksaisivat ne käyttäjät, jotka haluavat Yleisradion kaikki palvelut heti. Perinteisen television ja radion saisi entistä pienemmällä verolla. Kirjoittaja on Aamulehden toimituspäällikkö.