Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Koronavirus Live Uutiset Urheilu Hyvä elämä Kulttuuri Näköislehti Moro Mielipiteet Tähtijutut

Ratikan koeajot jatkuvat, näin testit ja rakennustyöt etenevät – Koeajokoordinaattori: Kolme asiaa paljastaa, jos lehtikeli vaikuttaa kulkuun

Tampereen ratikan koeajot jatkuvat tällä viikolla Hervannassa. Koeajoja tehdään 5.–9. lokakuuta ratikkavarikon alueella, Pohjois-Hervannan pysäkillä sekä Insinöörinkadun ja Atomipolun risteysalueella. Ratikkavarikolla tehdään asetinlaitteen testejä ja raidealueen testejä liikennöintinopeudella. Pohjois-Hervannan pysäkillä ja Atomipolulla testaan vaihteenohjauksen toimintaa. Koeajokoordinaattori Niina Uolamo Tampereen Raitiotie oy:stä arvioi, että varikon ulkopuoliset testit saadaan ajettua jo maanantaina. Koeajoja tehdään päiväaikaan toukokuussa Hervantaan saapuneella Tampereen ensimmäisellä raitiovaunulla. Hervannan koeajot ovat toinen kerta, kun isompia testejä tehdään lehtikeliaikaan. Kiskoille putoavat, murskaantuvat ja tahmaantuvat lehdet tekevät radasta Uolamon mukaan liukkaan. – Se voi näkyä ulkopuolisille nykivänä ajona ja kuulua äänenä, kun pyörät hakevat tasaista pyörintää. Kun lehtimassa jää kiskoille, siitä voi nousta palaneen lehden tuoksu. Hajusta voi tunnistaa, että lehtikeli vaikuttaa ratikan menemiseen, Uomalo kertoo. Lue lisää: Video: Näin ratikka saapui ensimmäistä kertaa Itsenäisyydenkadulle – Tampereen testiratikka sahaa nyt reittiä asematunnelin mäkeen asti Lue lisää: Näin sujui ratikan testiajo: Autoja kiskoilla, kävelyä ja pyöräilyä punaisia päin – ”Toivon, että jalankulkija ottaisi rohkeasti katsekontaktin kuljettajaan” Muutoksia liikennejärjestelyissä keskustassa Koeajot jatkuvat näillä näkymin lokakuun loppupuolella vaunutesteillä Hervanta–Hallila-välillä. Väli sopii Uolamon mukaan vaunun testaamiseen, koska sillä voidaan ajaa kovalla nopeudella. – Marraskuun puolivälissä otamme sitten Hämeenkatu–Pyynikintori -osuuden käyttöön, Uolamo sanoo. Ennen kuin koeajot ulottuvat keskustaan saakka, Hämeenkadulla jatketaan kiveystöitä. Raitiotieallianssi kertoo, että loppuvuoden aikana töitä tehdään kadun molemmin puolin Keskustori–Hämeensilta-Koskikatu -osuudella. Ratalaatan pohjatyöt puolestaan muuttavat kävelijöiden ja pyöräilijöiden reittejä Hatanpään valtatien ja Hämeenkadun risteyksessä 2. lokakuuta alkaen. Töiden ajaksi liittymän ylittävä suojatie poistetaan käytöstä. Työt kestävät kolme viikkoa. Pohjatöiden ajaksi kävelijät ohjataan kulkemaan Hämeenkadun pohjoispuolta. Lähin Hatanpään valtatien ylittävä suojatie sijaitsee Verkatehtaankadun ja Hatanpään valtatien risteyksessä. Liikennejärjestelyt muuttuvat myös Hämeensillalla. Sillan kivityöt ovat edenneet suunnitellusti ja sen pohjoispuolen jalankulkuväylä avataan jälleen käyttöön. Hämeenkadun ylittävät suojatiet ravintola Tillikan, ravintola Puiston ja Koskipuiston kohdalla pysyvät ennallaan. Lue lisää: Kuvat ja video: Tällainen on ensimmäinen valmis Tampereen raitiovaunu – Kurkistus ohjaamoon näyttää, millainen näky tulevilla ratikkakuskeilla on edessään Lue lisää: Ensimmäiset Tampereen tulevat ratikkakuskit valitaan pian, jatkossa enää noin sata hakijaa – Edessä vielä kaksi ratkaisevaa vaihetta: ”Tämä on iso puristus” Hervantajärven päätepysäkki valmis Ensi keväänä Tampereen raitiovaunun koeajot yltävät Hervannassa myös Hervantajärven alueelle, missä Makkarajärvenkadun raitiotien rakentaminen on saatu valmiiksi. Työt kadulla alkoivat talvella 2019. Rataa varten Makkarajärvenkadulla tehtiin maanrakennustöitä, kuten louhintaa. Raitiotieallianssin mukaan itse raitiotie on toteutettu kiintoraidelaattaan asennetulla kiskolla. Pintarakenteena Makkarajärvenkadulla on nurmirata. Nurmirataa on käytetty myös Kalevassa. Raitiotieradan lisäksi Makkarajärvenkadun alueelle on tehty myös Hervantajärven päätepysäkki ja radan ylityksiin raitiotien varoitusvalot. Rakentamistöiden jälkeen Tohtorinpuiston ja Hervantajärven alueella tehdään vielä ajojohtimien asennusta. Työ jatkuu loppuvuoteen. Koeajokoordinaattori Niina Uolamo toivoo, että tamperelaiset ottavat viimeistään nyt ratikka-ajan liikennesäännöt haltuun. Uolamon mukaan liikkuminen uuden liikennemuodon rinnalla sujuu koko ajan paremmin. – Hervannassa huomaa, ettei ratikka ole ihmisille enää niin outo näky. Tekeminen ei pysähdy, kun ratikan näkee.